Citat:
Ursprungligen postat av
löl
Hej,
Jag söker efter mdf eller träskiva som mäter 2000 mm x 1500 mm.
Det enda jag hittar som störst är 2400 mm x 1250 mm.
Någon som har ett tips på var jag kan finna bredare skivor än 1250 mm ?
Syftet är att placera skivan stående i ett rums fönsterkarm. Och skruva fast två handtag så det går att sätta upp och plocka ner skivan enkelt.
Man ska ganska mycket muskler för att behärskat svinga en 2000 x 1500 mm skiva omkring. Speciellt om den är gjord av litet tjockare formplywood/marinplywood/slitplywood (kärt barn har många namn). Såna finns nämligen i 1500x3000 mm (egentligen 1525x3050mm, de används bl.a. som botten i släpkärror och en massa liknande). Det finns också ännu en modell större, men de är svåra att få tag på.
Senaste gången hämtade jag en sån skiva från Hornbach, så ifall du har nån i närheten kan du kolla om de har den i lager (eller om du måste beställa dit den först).
Nu vet jag inte hur du tänkt dig fäste och sånt, men jag hjälpte till att bygga en liknande "bakdörr" till en hästvagn för några år sedan. Den var tudelad horisontellt med gångjärn (så att man kunde tippa ner den övre halvan). Grejen är att den var rätt tung men ändå skitenkel att lyfta på plats i "nedtippat format", dvs. hopvikt. Fästena för nedre delen var vanliga dörrgångjärn (med tapp), så det var bara att liksom haka på den nedre delen och sedan vippa upp den övre halvan (som man låste på plats med två skjutreglar). Nåt liknande kan kanske funka för dig, och då kan du möjligen använda standard skivstorlek till de två delarna...?
Och det billigaste/bästa sättet att ljudisolera den är med självhäftande ljudisoleringplattor/rulle på utsidan (finns att köpa på en massa ställen, t.ex. Biltema...).