2025-09-22, 09:01
Medlem
löls avatar
Hej,

Jag söker efter mdf eller träskiva som mäter 2000 mm x 1500 mm.
Det enda jag hittar som störst är 2400 mm x 1250 mm.

Någon som har ett tips på var jag kan finna bredare skivor än 1250 mm ?

Syftet är att placera skivan stående i ett rums fönsterkarm. Och skruva fast två handtag så det går att sätta upp och plocka ner skivan enkelt.
Senast redigerad av löl 2025-09-22 kl. 09:30.
Citera
2025-09-22, 09:12
Medlem
Yardballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Jag söker efter plats eller träskiva som mäter 2000 mm x 1500 mm.

Urvalet är lite begränsat på den bredden men några alternativ finns hos välsorterade handlare.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial-traprodukter/byggmaterial/byggskivor/formplywood/formply-bjork-18x1500x3000-4-50m2-mobrun-120-120g-35-900219702
Citera
2025-09-22, 09:13
Medlem
https://www.xlbyggstenvalls.se/pajala/sortiment/skivmaterial/plywood/slitskyddsplywood-12x1500x3000-wisa-wire-120g-2119643

Till släpvagnar och till pooler brukar hålla måtten 150x300cm.

Tyvärr brukar priset ofta vara högre då det är lite special.
Citera
2025-09-22, 09:22
Medlem
Man kan tycka att det är skillnad på trä och plast… så varför spelar det ingen roll?
Tror att ts får hinta om syftet så kanske det kommer bättre alternativ än en 3x2m skiva.
Citera
2025-09-22, 09:32
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Man kan tycka att det är skillnad på trä och plast… så varför spelar det ingen roll?
Tror att ts får hinta om syftet så kanske det kommer bättre alternativ än en 3x2m skiva.

Tack, jag har uppdaterat rubriken
Citera
2025-09-22, 10:06
Medlem
Enligt länken ovan om en 1,5x3 slitskyddplywood så är det 38 kg...
1,5x2 bör väl vara en 25 kg iaf.
Plus/minus beroende på material, antar jag.

Är TS beredd på att lyfta det upp/ner beroende på, reasons?

Åter, ett syfte kan ju vara bra att upplysa om, för att slippa exakt svar på frågan, utan snarare få ett bra svar på problemet. Tänk på XY-problemet: https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem
Citera
2025-09-22, 10:52
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Enligt länken ovan om en 1,5x3 slitskyddplywood så är det 38 kg...
1,5x2 bör väl vara en 25 kg iaf.
Plus/minus beroende på material, antar jag.

Är TS beredd på att lyfta det upp/ner beroende på, reasons?

Åter, ett syfte kan ju vara bra att upplysa om, för att slippa exakt svar på frågan, utan snarare få ett bra svar på problemet. Tänk på XY-problemet: https://en.wikipedia.org/wiki/XY_problem

Jag ska sätta upp denna skiva på kvällen.
Ta ner på morgonen.
Skivan ska ha två handtag, och på sidan utåt ska jag ha något ljudisolerande. Kanske fästa en gipsskiva.

Läste att gipsskiva var ett billigt och bra material mot bullerljud
Citera
2025-09-22, 11:01
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ta ner på morgonen.
Skivan ska ha två handtag, och på sidan utåt ska jag ha något ljudisolerande. Kanske fästa en gipsskiva.

Det där är ingenting du kommer att lyfta på egen hand. Två personer kan antagligen hjälpligt hantera det. Men du får tänka på att med den storleken så krävs det en viss tjocklek för att få stadga i det och storlek och tjocklek tillsammans ger tyngd. Sätter du dessutom på en gipsskiva (13 mm) så får du nog räkna med fyra man för att få upp och ner den. Men är det bara ljudisolering du vill ha så fungerar antagligen 5 cm cellplast bättre än en gipsskiva och vikten blir mycket mer hanterbar.
Citera
2025-09-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ta ner på morgonen.

Se där, en liten bit av info.
Jag var helt övertygad om att detta var en ljus-grej, att blocka allt ljus in ett rum, av whatever-reason.
Men det är ljud det handlar om...

Isåfall är jag inte så övertygad om att en massiv skiva är bästa lösningen. Risken finns att denna skiva agerar högtalarelement.
Jag skulle gissa att det bästa är att göra som man gör en vägg: ytterdel, isolering, innerdel. Men om ytterdelen och innerdelen är sammankopplade, så finns ju risken att ljud fortplantar sig. Alltså bör kanske denna "plugg" göras i tre delar.
Och vart kommer fönstret in i det hela sen?
Citera
2025-09-22, 11:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Hej,

Syftet är att placera skivan stående i ett rums fönsterkarm. Och skruva fast två handtag så det går att sätta upp och plocka ner skivan enkelt.

Man ska ganska mycket muskler för att behärskat svinga en 2000 x 1500 mm skiva omkring. Speciellt om den är gjord av litet tjockare formplywood/marinplywood/slitplywood (kärt barn har många namn). Såna finns nämligen i 1500x3000 mm (egentligen 1525x3050mm, de används bl.a. som botten i släpkärror och en massa liknande). Det finns också ännu en modell större, men de är svåra att få tag på.

Senaste gången hämtade jag en sån skiva från Hornbach, så ifall du har nån i närheten kan du kolla om de har den i lager (eller om du måste beställa dit den först).

Nu vet jag inte hur du tänkt dig fäste och sånt, men jag hjälpte till att bygga en liknande "bakdörr" till en hästvagn för några år sedan. Den var tudelad horisontellt med gångjärn (så att man kunde tippa ner den övre halvan). Grejen är att den var rätt tung men ändå skitenkel att lyfta på plats i "nedtippat format", dvs. hopvikt. Fästena för nedre delen var vanliga dörrgångjärn (med tapp), så det var bara att liksom haka på den nedre delen och sedan vippa upp den övre halvan (som man låste på plats med två skjutreglar). Nåt liknande kan kanske funka för dig, och då kan du möjligen använda standard skivstorlek till de två delarna...?

Och det billigaste/bästa sättet att ljudisolera den är med självhäftande ljudisoleringplattor/rulle på utsidan (finns att köpa på en massa ställen, t.ex. Biltema...).
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-22 kl. 12:01.
Citera
2025-09-22, 13:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Specialbredder är svindyrt. Bättre då att köpa tunna skivor, såga till och limma dubbla lager till önskad bredd.
Citera
2025-09-22, 16:48
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Man ska ganska mycket muskler för att behärskat svinga en 2000 x 1500 mm skiva omkring. Speciellt om den är gjord av litet tjockare formplywood/marinplywood/slitplywood (kärt barn har många namn). Såna finns nämligen i 1500x3000 mm (egentligen 1525x3050mm, de används bl.a. som botten i släpkärror och en massa liknande). Det finns också ännu en modell större, men de är svåra att få tag på.

Senaste gången hämtade jag en sån skiva från Hornbach, så ifall du har nån i närheten kan du kolla om de har den i lager (eller om du måste beställa dit den först).

Nu vet jag inte hur du tänkt dig fäste och sånt, men jag hjälpte till att bygga en liknande "bakdörr" till en hästvagn för några år sedan. Den var tudelad horisontellt med gångjärn (så att man kunde tippa ner den övre halvan). Grejen är att den var rätt tung men ändå skitenkel att lyfta på plats i "nedtippat format", dvs. hopvikt. Fästena för nedre delen var vanliga dörrgångjärn (med tapp), så det var bara att liksom haka på den nedre delen och sedan vippa upp den övre halvan (som man låste på plats med två skjutreglar). Nåt liknande kan kanske funka för dig, och då kan du möjligen använda standard skivstorlek till de två delarna...?

Och det billigaste/bästa sättet att ljudisolera den är med självhäftande ljudisoleringplattor/rulle på utsidan (finns att köpa på en massa ställen, t.ex. Biltema...).

Om jag använder någon sorts frigolit som skiva och sedan ljudisolera den är med självhäftande ljudisoleringsplattor/rulle på utsidan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in