Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det intressanta är väl att du fortfarande får erbjudanden om skolfotografering. Jag hade fått intrycket att det var på väg bort i snabb takt. Min egen kommun (en liten sketen landsbygdskommun i södra Sverige) slutade med sådant häromåret.
Men du har förstås rätt i att Exakta kan ha feta marginaler för att de har god hjälp av de offentligfiansierade skolorna som sköter både marknadsföringen och hjälper till med själva produktionen (håller rätt på ungarna medan de fotograferas).
Å andra sidan kan jag tycka att det är märkligt att de har de marginaler som de har eftersom jag inte kände till någon som faktiskt köpte bilderna av dem på den tiden de fortfarande var runt i skolorna här och fotograferade. Folk (mig själv inräknad) köpte skolkatalogen eftersom den faktiskt fyllde en funktion (och inte var särskilt dyr) och skaffade de bilder på sina barn som de behövde någon annanstans ifrån.
Av de 10 tals familjer så var de 9 utav oss som köpte skolfoto så det verkar fortfarande finnas stort behov även om klassfoton är borta.
Men jag reagerar vilken otrolig omsättning och marginaler de har. Känns fan smutsigt att köpa ett skolfoto. Och man blir ju bara själv sugen på höra av sig till ett par skolor om just skolfotografering.
Vet inte hur dealen ser ut mellan Exakta och skolorna, om de är uppbundna i långvariga avtal eller helt enkelt skolan inte bryr sig vem aktören är och kört på det för de blir föräldrarns problem.