2025-09-22, 13:47
Medlem
Cameltotems avatar
Fick hem skolfoto från barnet, loggade in för kolla och såg att priset låg på cirka 650kr för få en sketen bild.

Tyckte det lät oerhört dyrt och kollade upp bolaget och mycket riktigt så gör de enorma resultat med hela 27% vinstmarginal. Det är helt absurt.

https://www.exaktaphoto.se/
https://www.allabolag.se/foretag/exakta-photo-ab/malm%C3%B6/fotografer/2KHOP1MI5YE4D

Hur starkt håller ledningsgrupper i skolväsen detta företag om ryggen? Borde finnas en enorm potential att slå sig in på marknaden. Är själv utvecklare och egenföretagare och skulle utan problem kunna bygga en bättre lösning, har givetvis ingen koll på resterande delar men man behöver ju fotografer och tryckier att samarbeta med.

Svåra känns att ta sig in på marknaden då de verkar mer eller mindre ha hela Skånes skolor.
Citera
2025-09-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fick hem skolfoto från barnet, loggade in för kolla och såg att priset låg på cirka 650kr för få en sketen bild.

Tyckte det lät oerhört dyrt och kollade upp bolaget och mycket riktigt så gör de enorma resultat med hela 27% vinstmarginal. Det är helt absurt.

https://www.exaktaphoto.se/
https://www.allabolag.se/foretag/exakta-photo-ab/malm%C3%B6/fotografer/2KHOP1MI5YE4D

Hur starkt håller ledningsgrupper i skolväsen detta företag om ryggen? Borde finnas en enorm potential att slå sig in på marknaden. Är själv utvecklare och egenföretagare och skulle utan problem kunna bygga en bättre lösning, har givetvis ingen koll på resterande delar men man behöver ju fotografer och tryckier att samarbeta med.

Svåra känns att ta sig in på marknaden då de verkar mer eller mindre ha hela Skånes skolor.

Rena sedelpressen, marginaler som typ Nvidia trots att de inte gör nåt speciellt unikt otroligt.
Citera
2025-09-22, 14:01
Medlem
stilichos avatar
Det intressanta är väl att du fortfarande får erbjudanden om skolfotografering. Jag hade fått intrycket att det var på väg bort i snabb takt. Min egen kommun (en liten sketen landsbygdskommun i södra Sverige) slutade med sådant häromåret.

Men du har förstås rätt i att Exakta kan ha feta marginaler för att de har god hjälp av de offentligfiansierade skolorna som sköter både marknadsföringen och hjälper till med själva produktionen (håller rätt på ungarna medan de fotograferas).

Å andra sidan kan jag tycka att det är märkligt att de har de marginaler som de har eftersom jag inte kände till någon som faktiskt köpte bilderna av dem på den tiden de fortfarande var runt i skolorna här och fotograferade. Folk (mig själv inräknad) köpte skolkatalogen eftersom den faktiskt fyllde en funktion (och inte var särskilt dyr) och skaffade de bilder på sina barn som de behövde någon annanstans ifrån.
Citera
2025-09-22, 14:18
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det intressanta är väl att du fortfarande får erbjudanden om skolfotografering. Jag hade fått intrycket att det var på väg bort i snabb takt. Min egen kommun (en liten sketen landsbygdskommun i södra Sverige) slutade med sådant häromåret.

Men du har förstås rätt i att Exakta kan ha feta marginaler för att de har god hjälp av de offentligfiansierade skolorna som sköter både marknadsföringen och hjälper till med själva produktionen (håller rätt på ungarna medan de fotograferas).

Å andra sidan kan jag tycka att det är märkligt att de har de marginaler som de har eftersom jag inte kände till någon som faktiskt köpte bilderna av dem på den tiden de fortfarande var runt i skolorna här och fotograferade. Folk (mig själv inräknad) köpte skolkatalogen eftersom den faktiskt fyllde en funktion (och inte var särskilt dyr) och skaffade de bilder på sina barn som de behövde någon annanstans ifrån.

Av de 10 tals familjer så var de 9 utav oss som köpte skolfoto så det verkar fortfarande finnas stort behov även om klassfoton är borta.

Men jag reagerar vilken otrolig omsättning och marginaler de har. Känns fan smutsigt att köpa ett skolfoto. Och man blir ju bara själv sugen på höra av sig till ett par skolor om just skolfotografering.

Vet inte hur dealen ser ut mellan Exakta och skolorna, om de är uppbundna i långvariga avtal eller helt enkelt skolan inte bryr sig vem aktören är och kört på det för de blir föräldrarns problem.
Citera
2025-09-22, 14:44
Medlem
Cindells avatar
Nu när kidsen tar bilder av varandra med mobilen stup i kvarten så känns ju skolfoton riktigt utdaterat.

Möjligtvis en skolkatalog som minne.
Citera
2025-09-22, 14:55
Medlem
De lever på föräldrars lättja.

De tar kort i skolan - sen dyker det upp ett brev med färdiga bilder.

Vill man inte ha så skickar man tillbaka allt men det tar några minuter att göra så föräldrar orkar inte.

Många vill kanske 1-3 foton av de 15-20 som skickas ut - det kostar då kanske 450 kr istället för 600 kr och man måste både betala och skicka tillbaka vissa bilder = föräldrar orkar inte utan betalar hellre 600 kr för att slippa "hålla på att krångla med returfrakt".
Citera
2025-09-22, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Nu när kidsen tar bilder av varandra med mobilen stup i kvarten så känns ju skolfoton riktigt utdaterat.

Möjligtvis en skolkatalog som minne.
Ännu mer utdaterat pga GDPR. Långt ifrån alla skolor idag erbjuder skolfoton tagna av hela klasser utan det är mestadels separata foton som gäller idag.
Citera
2025-09-22, 15:48
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Ännu mer utdaterat pga GDPR. Långt ifrån alla skolor idag erbjuder skolfoton tagna av hela klasser utan det är mestadels separata foton som gäller idag.

Ah right. Låter rimligt.
Citera
2025-09-22, 17:41
Medlem
Smittorisks avatar
På våra barns skolor så är det borttaget i enlighet med GDPR. Ingen katalog, inget klassfoto och inga personliga fotografier.

Vi vet inte ens vad andra föräldrar heter för i appen Vklass är alla anonymiserade och det går inte att ändra på.

Idag verkar allt vara farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in