2025-09-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Instämmer. De som har husvagn är inte de som behöver skattelindring. Och det fåtal som bor permanent i sin husvagn har ingen hyra att betala.

Som husvagnsägare håller jag med, vafan... Skatten på husvagnen är en piss i Nilen motför all annan skatt som man betalar. Finns bättre saker att ta bort/sänka skatt/moms på. Mja, bor man permanent brukar det ändå kosta, nu bor jag inte permanent men det är svårt att hitta ett ställe att stå på helt gratis under längre perioder. Bästa jag hittat att ställa (någorlunda nära en affär/mack) kostade ändå 1500 per år. Inget vatten, ingen el, men vid en sjö. Ska man stå på en camping med någorlunda service i närheten får man oftast hosta upp ett par tusen i månaden.
Citera
2025-09-22, 13:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Skatt på husvagnar tas bort 1 februari 2026
En symbolhandling att Oligarkerna/den "politiska klassen" bryr sig om folket.
Miljarderna rullar ut ur landet utan kontroll medan den arbetande befolkningen blir allt fattigare och måste bo i husvagn efter att de förlorat jobbet och/eller banken/fogden tagit bostaden.
Enda trösten i detta är att en husvagn värd mindre än 60.000kr inte kan tas av fogden om detta gör ägaren hemlös.
De futtiga minskade hundralapparna i vägskatt för husvagnen gör dock ingen större skillnad.
Citera
2025-09-22, 13:34
Medlem
Elbilar får snart en skatt som beräknas på vikt å hjulstorleken, vem tror nått annat.
Citera
2025-09-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En sann borgare skulle väl inte sätta sin fot i en husvagn än mindre på en husvagnscamping? Husvagnar kan man få ta i gratis och det är bara wt som åker på husvagnssemester.

Husbilar är däremot borgligt. Det är en helt annan prisklass.

Ska du ha en vagn som ens är någorlunda bekväm och duger att åka och fiska med osv så drar det fort uppåt en 70-80k, vilket man kan få en husbil för. En rejäl vagn kostar över 500k, sen ska du ha dragbil till den. Men visst, husbilar för två miljoner är ju inget ovanligt. Oftast är det pensionärer som sålt villan och hyrt en liten tvåa och glassar runt i husbilen året om.
Citera
2025-09-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Detta gynnar även andra friluftsupplevelser då det även gäller båttrailer enligt Ekot på P1.

Sån där "finkultur" som kulturministern försöker hålla glada får inget besked om hur tilldelningen blir idag utan först jan 2026 enligt SVT.
Trevliga nyheter. Jag har en liten husvagn och en båt på trailer. Kommer spara 720kr per år. Pengar som istället går rätt in på fondkontot.
Citera
2025-09-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Ska du ha en vagn som ens är någorlunda bekväm och duger att åka och fiska med osv så drar det fort uppåt en 70-80k, vilket man kan få en husbil för. En rejäl vagn kostar över 500k, sen ska du ha dragbil till den. Men visst, husbilar för två miljoner är ju inget ovanligt. Oftast är det pensionärer som sålt villan och hyrt en liten tvåa och glassar runt i husbilen året om.
Min lilla husvagn från 1992 betalade jag 32000 för. Det var fyra år sedan. Allt funkar som det ska. Fint skick. Snustorr. Och med en riktigt kassett-toa. Man kan hitta bra vagnar för mindre summor.
Citera
2025-09-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
De skulle ju behöva höja skatterna på bred front.
Borgarna missköter statens finanser med enorma budgetunderskott och så kommer de med sådana här rätt meningslösa skattesänkningar som ger än mer minus.
Personligen har jag väl inte större problem med dagens skattetryck, det som jag ser det är hur vi använder våra gemensamma pengar.
Citera
2025-09-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Husvagn kan du köpa för 30k. Finns dyra och billiga alternativ. Innebär ofta bllliga semestrar i Sverige= för fattiga personer som inte har råd att ta flyget
Nu finns det ju dock andra semesteralternativ än flyg och husbil. Och du måste ju i alla fall ha råd att ha bil för att ha husvagn. Sen är det ju inte bara inköpspris, utan det är underhåll också, och du ska ha någonstans att ha den.

Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Med den logiken ska väl elbilar ha högst skatt?
Det finns absolut argument för det, men något som talar emot är att det är en del i att bli kvitt fossilberoendet.
Citera
2025-09-22, 13:46
Medlem
Sun Rulers avatar
Ständigt dessa lapptäcken istället för en rejält sänkt inkomstskatt. Sedan är det upp till var och en om de vill lägga mer pengar på mat eller husvagn.
Citera
2025-09-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudderator
Samarbetspartierna föreslår i budgetpropositionen för 2026 att fordonsskatten på husvagnar tas bort.
Förslaget innebär att skatteintäkterna minskar med 190 miljoner kronor 2026.
https://www.regeringen.se/pressmedde...-pa-husvagnar/

Förslaget föreslås träda i kraft den 1 februari 2026.

- Ordet är fritt om ämnet ...

Återigen en skattesänkning för människor som har råd med det lilla extra.
När jag bodde i Norge såg jag en stor skillnad mor Svensk fördelningspolitik. I Norge hårdbeskattade man lyxkonsumtion medan nödvändiga saker var lågbeskattade. Vi däremot fixar en regering som gör precis tvärtom.
Självklart ska det i Uffe och Jimmies Sverige vara en självklarhet att de som har råd ska få ha mer råd.
Citera
2025-09-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Min lilla husvagn från 1992 betalade jag 32000 för. Det var fyra år sedan. Allt funkar som det ska. Fint skick. Snustorr. Och med en riktigt kassett-toa. Man kan hitta bra vagnar för mindre summor.

Absolut, man kan få en duglig vagn för 30-50. Min första var en liten 450 från mitten av 80-talet jag gav 25000 för 2016/2017. Mest för att prova om jag skulle använda husvagn nog ofta. Sen efter liten och gammal blir klivet ganska fort uppåt summorna jag skrev. Helst om det är uppgraderat med solpanel osv.
Citera
2025-09-22, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL

Klart det finns lyxigare husvagnar men det står också gamla slitna husvagnar och samlar damm runt om i hela Sverige. Har två olika polare som fått husvagnar gratis mot att de hämtat dem och det är ofta dessa rishögar man ser på campingar. En snabb titt på Blocket så hittade jag en hyfsat fräsch husvagn i Järvsö för 5k.

Husbilar börjar ofta på 100k alltså 20 gånger mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in