• 1
  • 2
2025-09-22, 00:39
Medlem
Hej!
Det här är kanske ett lite udda ämne, men jag undrar om någon annan har varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på.

Jag har (av olika skäl) testat att sluta torka mig efter toalettbesök – alltså efter att ha bajsat – och till min förvåning har det varit helt rent när jag ändå testat att torka efteråt ibland. Ingen smuts, ingen lukt, inget kladd. Har nu gått så i flera veckor utan att torka mig alls, och det känns som att kroppen "sköter det själv" på något sätt.

Min fråga är: kan detta vara ett tecken på något hälsoproblem? Eller är det bara ett tecken på bra kost, bra tarmflora, eller något liknande?

Jag är inte äcklig av mig och jag är genuint nyfiken men också lite orolig. Hoppas någon har någon insikt eller erfarenhet.
Citera
2025-09-22, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsbajsbajs88
Hej!
Det här är kanske ett lite udda ämne, men jag undrar om någon annan har varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på.

Jag har (av olika skäl) testat att sluta torka mig efter toalettbesök – alltså efter att ha bajsat – och till min förvåning har det varit helt rent när jag ändå testat att torka efteråt ibland. Ingen smuts, ingen lukt, inget kladd. Har nu gått så i flera veckor utan att torka mig alls, och det känns som att kroppen "sköter det själv" på något sätt.

Min fråga är: kan detta vara ett tecken på något hälsoproblem? Eller är det bara ett tecken på bra kost, bra tarmflora, eller något liknande?

Jag är inte äcklig av mig och jag är genuint nyfiken men också lite orolig. Hoppas någon har någon insikt eller erfarenhet.
Var på Bristolskalan är din avföring? Tänker mig att det med 1-3 inte kladdar.

Bristolskalan, https://distriktslakare.com/bristolskalan/
Citera
2025-09-22, 02:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Hej!

Jo, det är du visst.

Klart det inte blir bajs på papperet när du låtit det torka fast runt rumpan,
Citera
2025-09-22, 06:58
Medlem
Har du ändrat något i kosten? Hur ser din kost ut i regel?

Jag har alltid/länge haft relativt lös/kladdig avföring.

För ett tag sedan började jag att dricka ett glas vatten med 2 teskedar psylliumfrö per dag.

Nuförtiden kan jag ibland gå på toaletten och till min stora förvåning märka att det inte är någonting på pappret alls.

Rent logiskt är det nog så vi ska fungera, så jag tror du fungerar optimalt
Citera
2025-09-22, 07:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är ju inte rent bara för att inget syns eller känns...
Citera
2025-09-22, 07:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
... ett glas vatten med 2 teskedar psylliumfrö per dag.
Denna skittråd tog just ett lopp-hopp framåt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Loppfr%C3%B6
Citera
2025-09-22, 09:01
Medlem
Citat:
Hej!

Duschar du inte ens av rumpan? Det är det ju annars många som gör istället för att använda papper. Något läkaren även rek när jag gjorde tarmundersökning. Fortsätter dock m papper.
Citera
2025-09-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

2 msk linfröolja funkar oxå. Äcklig smak dock
Citera
2025-09-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var på Bristolskalan är din avföring? Tänker mig att det med 1-3 inte kladdar.

Bristolskalan, https://distriktslakare.com/bristolskalan/
Vanligtvis mellan 2-4. Kan bli lite kladdigare mot 4, men aldrig så det blir ett problem
Citera
2025-09-22, 11:41
Medlem
Jag äter nr balanserad kost. Huvudbasen i min kost är oftast fläsk eftersom att det är så gott och billigt. Min frukost består oftast av havregrynsgröt, sedan fläsk med grönsaker och ris till lunch och middag
Citera
2025-09-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Jag äter inte såna, men mycket bananer dock
Citera
2025-09-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Duschar du inte ens av rumpan? Det är det ju annars många som gör istället för att använda papper. Något läkaren även rek när jag gjorde tarmundersökning. Fortsätter dock m papper.

Nej det brukar inte behövas faktiskt, men kan jag bli sjuk av detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in