2025-09-22, 09:26
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Poängen med fordonsskatt är ju att de som sliter på vägar ska bekosta detta. Kopplar du på en husvagn på bilen kommer ditt ekipage att slita mer.

Skattesänkningen gynnar vanligt folk, samt turistnäringen i Sverige. De flesta kör en begränsad sträcka eftersom du för köra max 80 km/h med husvagn/släp, så pengarna stannar i Sverige.
Citera
2025-09-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Skattesänkningen gynnar vanligt folk, samt turistnäringen i Sverige. De flesta kör en begränsad sträcka eftersom du för köra max 80 km/h med husvagn/släp, så pengarna stannar i Sverige.
Har svårt att tro att det gynnar någonting förutom de som äger husvagn. Tror inte det kommer leda till att fler köper husvagn direkt, och de som har kommer köra lika mycket som innan.
Citera
2025-09-22, 09:33
Medlem
Lifestealers avatar
skamligt
Citera
2025-09-22, 09:52
Medlem
Ett bra förslag!
Det kommer innebära att fler kommer semestra hemma i Sverige och att det kommer gynna den inhemska turismen.
Citera
2025-09-22, 09:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
Borgarna gynnar de sina.

Sverige skulle behöva slakta skatter på bred front, samt införa ett ENHETLIGT skattesystem utan en massa specialfall, avdrag och knasiga regler. Skattelagstiftningen är en stor schweizerost som man fortsätter att lappa och laga och ömsom perforera.
Vet inte om just husvagnsägare är "borgare"? Snarare "sossar" skulle jag tro. Men i övrigt håller jag med dig.
Citera
2025-09-22, 10:04
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför skulle fler semestra i Sverige bara för att det blir några hundringar billigare per år att äga husvagn? Får inte ihop logiken? Jag är mer övertygad om att den ökande arbetslösheten kommer ha större inverkan på hur många som kommer semestra i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ett bra förslag!
Det kommer innebära att fler kommer semestra hemma i Sverige och att det kommer gynna den inhemska turismen.
Citera
2025-09-22, 10:19
Medlem
Skatten på husvagn är ju ändå försumbar. Jag bryr mig inte om att ställa av husvagnen även om jag inte använder den på ett år, detta trots att jag ställer av bilen så fort jag inte använder den på några dagar.

Antagligen äter de administrativa kostnaderna upp en stor del av skatteintäkterna.
Citera
2025-09-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle fler semestra i Sverige bara för att det blir några hundringar billigare per år att äga husvagn? Får inte ihop logiken? Jag är mer övertygad om att den ökande arbetslösheten kommer ha större inverkan på hur många som kommer semestra i Sverige.

Ja, blir det inte något speciellt av det, så finns det ingen poäng med det, men sedan så ska de ju sänka på massa annat också och många bäckar små.
Jag utgår också för att det finns tillräckligt många dumsnåla med.
Den ökade arbetslösheten hänger ihop med den minskade konsumtionen och den minskade konsumtionen beror på de skenade priserna på snart sagt allt, inte minst pga priskartellerna i livsmedelsbranschen.
Om dessa får för sig att sänka priserna är dock frågan, men de sade ju att de skulle hålla koll på detta och ta till andra åtgärder för det om det skulle vara nödvändigt.
Citera
2025-09-22, 10:21
Medlem
sudderators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas

Tror de flesta blir nöjda med slopad skatt på husvagnen, hade varit värre med att dubbla,
regeringen vill nog ge en liten morot till skattesvensken med några hundralappar.

Skatten för en husvagn ligger på 360 - 500 kr per år, vikt 751 – 1 499 kg.
Att försäkra en husvagn kostar mellan 1.000 och 2.500 kr per år beroende på inköpsvärde.
Citera
2025-09-22, 10:41
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Med tanke på att man vill öka beskattningen av fastigheter ytterligare, så är väl detta för att folk skall ha någonstans att bo när dom får gå från hus och hem.

Som bekant finns många fastighetsskatter, en som kallas fastighetsavgift samt olika skatter på drift av fastigheter såsom energiskatter, moms etc samt lagfartsavgifter och den sk. "flyttskatten" då en fastighet säljs och byter ägare.
Men nu vill man utöver dessa skatter på ägande även återinföra det som faktiskt kallas fastighetsskatt.
Så detta är nog för att villaägarna framöver skall kunna bo i husvagn medan staten och socialdemokraterna ger villorna till bidragstagarna/dom köpta väljarna för "integrationens" skull.

Ja, det verkar lite så..
Skatt på fastigheter tyder på att statens kleptokrater inte förstår sig på äganderätt, vilket är oroande, men dessvärre inte förvånande.
Senast redigerad av 991ESS 2025-09-22 kl. 10:45.
Citera
2025-09-22, 10:43
Medlem
Gosifs avatar
Varför sänker regeringen skatterna när det är lågkonjunktur? Kommer ingen ihåg hur det gick i England när järnladyn sänkte skatterna i en lågkonjuktur. Det går åt h.
Citera
2025-09-22, 10:48
Medlem
Nedskärningar och bidragstak i välfärden parallellt med detta. Undra vart detta är på väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in