2025-09-21, 22:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Vilka arbetsresor tänker du att en socialbidragstagare gör?

Även resor för att söka jobb, tex buss in till AF, resor till vårdbesök, möten på soc mm räknas in här.

Och om du sitter på en lågavlönad timanställning med få timmar så kan du ha ett jobb och ligga under norm.
Citera
2025-09-21, 22:54
Medlem
DenverAirports avatar
Jag vill tacka TS för att han startade tråden och belyser hur enorm samhällsbörda bidragsparasiterna är.
Citera
2025-09-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De har troligen fortfarande mindre före skatt än jättefamiljen har efter skatt.

Hur många här har 46' efter skatt? Utan att arbeta?
Och nu kommer de att få mindre.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Enligt Swedbanks beräkningar krävs runt 7 620 kr för en ensamstående så 5 180 kr räcker inte. Enligt Kronofogden behöver du 6 186 kr. Men givetvis beror det på var du bor, hur mycket du äter, osv.

https://www.swedbank.se/privat/vara-...-att-leva.html
https://kronofogden.se/om-kronofogde...for-2025-klara

Kronolle har satt existensminimun till 1000 mer än soc från mitten av 90-talet. Så har man soc lever man under existensminimum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Jag vill tacka TS för att han startade tråden och belyser hur enorm samhällsbörda bidragsparasiterna är.
Förstod du ens trådstarten?
Citera
2025-09-21, 22:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Och hur är det alla andra skattebetalares problem? Och det heter 'de', inte 'dem' i din mening. Väntat misstag, iofs.

Varför ska bidragstagare leva bättre än de skattebetalare som betalar deras bidrag? Särskilt bidragstagare som aldrig arbetat eller betalat skatt?
På vilket sätt lever de bättre?
Vet du vad ett samhälle är?
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Även resor för att söka jobb, tex buss in till AF, resor till vårdbesök, möten på soc mm räknas in här.

Och om du sitter på en lågavlönad timanställning med få timmar så kan du ha ett jobb och ligga under norm.

Punktresor ska betalas ur normen.

Bara busskort för praktik betalas ut.
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och nu kommer de att få mindre.
Vilket är bra, men många här verkar tycka det är dåligt.
Citera
2025-09-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Jag tror han uttryckte sig så eftersom dina inlägg i tråden i övrigt förmedlat intrycket av att du vore korkad nog att tro att man får ha bil om man går på soc.
Den som tror att man har 2000kr över av en inkomst på 5000 lever i en fantasi. Hur du står dig på arbetsmarknaden framgår av hur mycket du postar på flashback.

Har du behov av bil, så ja då får du ha en billig bil, men du får inga extra pengar till bensin eller, skatt, försäkring eller reparationer, det får du lösa själv.
Citera
2025-09-21, 22:59
Medlem
Citat:
Vilket är bra, men många här verkar tycka det är dåligt.
Jasså, det vet jag inte om jag har sett. Några påpekar att det är under Kronofogdens existensminimum, men det är ju en helt annan sak och med ett dåligt namn.

Det beloppet gäller om man har exempelvis skuldsanering. Skulle det ligga på samma nivå som normen för Försörjningsstöd skulle troligen ett gäng med skuldsanering hel enkelt sluta att arbeta.

Försörjningsstöd är för övrigt inte pensionsgrundande, så snart kommer vi ha en rejäl drös med människor som får leva ännu fattigare då de inte ens kommer få ut full sådan.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-21 kl. 23:02.
Citera
2025-09-21, 22:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
På vilket sätt lever de bättre?
Vet du vad ett samhälle är?
Om en fembarnsfamilj med bidrag nettar 46' utan att arbeta alls, medan snittlönen är 36', dvs ca 25' efter skatt, så verkar det ju bättre att inte jobba. Även om båda jobbar får de ju inte det bättre än om ingen jobbar. Vem ska då betala skatt för blattarnas (för storfamiljer är alltid blattar) bidrag?

Ett samhälle är där vi samarbetar och bidrar efter förmåga, inte utnyttjar varandra.
Citera
2025-09-21, 23:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag gör alltid ett bättre jobb än alla andra. Det har du väl lärt dig vid det här laget.

Jag refererar inte vad som är ok att leva på i förhållande till vad jag tjänar. Jag refererar till hur det är att leva på den summan i förhållande till priser i samhället. Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.

Kläder kan man lätt köpa så det räcker för ca 1 000 kr/mån. Tvål, deo, tvättmedel, diskmedel, tandkräm etc kan man lätt komma undan med 200 kr/mån.

Sen kan man unna sig en chokladbit någon dag i veckan och det blir tusentals kronor över. Socialbidrag är bara tänkt att man ska leva på under en kort period, tills man löst ett jobb. Så därför borde en maxperiod vara ca 2-3 månader. Om en person inte lyckas få jobb på 3 månader så borde samhället rycka ut för då är något fel och någon annan åtgärd borde sättas in.

När någon har levt på socialbidrag i 6 månader så borde man nog snacka gruppboende för den personen måste ha en rejäl begåvningsbrist. Alternativt att hen är en latmask som bara ligger på soffan.

Om jag fick 5 800 kr/mån (eller vad det nu va) så skulle jag lätt kunna spara 2 000 kr/mån. Det visar att något är fel eftersom socialbidrag bara ska vara för att överleva.

Väldigt många av dom som lever på försörjningsstöd längre perioder är personer med arbetshinder tex pga sjukdom eller funktionsnedsättning (som inte nödvändigtvis är begåvningsrelaterad) som egentligen skulle ha sjukersättning men nekats av FK pga deras snäva regelverk (och inofficiellt uppdrag att neka så mycket dom bara kan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in