2025-09-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Läs mitt inlägg en gång till och försök verkligen förstå vad jag skrev där. För säkerhets skull klistrar jag det igen.

Där står det att jorden bevisligen inte kan vara platt.
Mer än så står det inte om jordens form.

I stället för ett litet A4papper kan du använda dig av ett helt bord av valfri storlek som modell av den platta jorden. Placera ut Sverige där du tycker det ska vara och Japan på den lämpligaste platsen.
Försök sedan belysa bordet med en lampa som placeras så det är ljust i modellens Sverige och mörkt i modellens Japan. När du lyckats med detta tar du en bild som visar hela ditt försök och låt alla här i tråden se att du lyckats.
Nu tror jag inte för en sekund att du har för avsikt att göra detta enkla experiment. Du är nämligen livrädd för att konstatera att du har fel om jordens form.

Jag har förstått att du tycker en liten platt yta med en lampa över är ett tillräckligt sätt att avgöra frågan hur natt/dag skulle fungera på en teoretiskt platt jord. Tack.
Citera
2025-09-21, 20:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har förstått att du tycker en liten platt yta med en lampa över är ett tillräckligt sätt att avgöra frågan hur natt/dag skulle fungera på en teoretiskt platt jord. Tack.
I jämförelse med jorden är ett bord en liten platt yta, det har du rätt i.
Du verkar inte förstå att man kan påvisa en hel del med modeller. Sätt igång med det här enkla experimentet så kanske du lyckas lära dig något.
Citera
2025-09-21, 20:52
Medlem
Citat:
I jämförelse med jorden är ett bord en liten platt yta, det har du rätt i.
Du verkar inte förstå att man kan påvisa en hel del med modeller. Sätt igång med det här enkla experimentet så kanske du lyckas lära dig något.

Jag skulle lära mig att en lampa lyser upp ett bord. Medan du skulle lära dig hur natt och dag fungerar på en teoretiskt platt jord.

Otroligt hur dum i huvudet du är.
Citera
2025-09-21, 21:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag skulle lära mig att en lampa lyser upp ett bord. Medan du skulle lära dig hur natt och dag fungerar på en teoretiskt platt jord.

Ja, du skulle lära dig att lampan lyser upp hela bordet utan att någon del av bordet befinner sig i mörker. Det enda sättet att skapa ett mörkt avsnitt är om lampan har en skärm som avskärmar ljuset.
Har solen en sådan skärm?

Oavsett vilken form jorden än har så är det inte en teoretisk företeelse.
Citera
2025-09-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, du skulle lära dig att lampan lyser upp hela bordet utan att någon del av bordet befinner sig i mörker. Det enda sättet att skapa ett mörkt avsnitt är om lampan har en skärm som avskärmar ljuset.
Har solen en sådan skärm?

Oavsett vilken form jorden än har så är det inte en teoretisk företeelse.

Absolut, jag skulle lära mig allt det du berättar. Fantastiskt. Vilket briljant intellekt du besitter.
Citera
2025-09-21, 21:19
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Absolut, jag skulle lära mig allt det du berättar. Fantastiskt. Vilket briljant intellekt du besitter.
Du verkar inte vara intresserad av att lära dig något, men jag tackar ändå för lovorden om mitt intellekt.
Citera
2025-09-21, 21:23
Medlem
Citat:
Japp, 1 är verkligen ett oändligt mycket högre nummer än 0.

Ja.

Citat:
Men jag fattar, du behöver bättre förklaringar än vad som i nuläget presenterats från plattjordssidan.

Jo.

Citat:
.... Inget jag tycker du borde ta som anledning att presentera "boll rund" som någon hög nivå, men ändå, jag förstår dig. 👍

Hmm... Nu tappade du mig.

Vad saknas för att du ska acceptera att något som världens samlade fysiker tycker är en hög nivå når upp till dina kriterier för hög nivå?

Hur kan jag hjälpa dig att förstå att nivån på den vedertagna fysiken är mer tillräcklig för att avfärda platt jord? Vad är det du saknar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-21 kl. 21:27.
Citera
2025-09-21, 21:36
Medlem
Citat:

Jag pratar inte om teori, utan om praktisk kunskap. Vi vet att breddgraderna blir kortare och kortare söder om ekvatorn, och att Sydpolen är en punkt precis som Nordpolen. Hur får man det att passa med en platt jord? Om inte, måste du kunna förklara varför. Om du inte tror på fakta som bevisar detta, måste du berätta för oss vad som är fel i så fall. För tillfället flyr både du och de andra, inklusive idioten med alla emojis, från problemet.
Citera
2025-09-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja.

Jo.

Hmm... Nu tappade du mig.

Vad saknas för att du ska acceptera att något som världens samlade fysiker tycker är en hög nivå når upp till dina kriterier för hög nivå?

Hur kan jag hjälpa dig att förstå att nivån på den vedertagna fysiken är mer tillräcklig för att avfärda platt jord? Vad är det du saknar?

Jag saknar en förmåga från ert håll att erkänna för er själva hur en lampa och ett bord inte är tillräckligt om man vill kunna förklara fenomenet natt/dag på en teoretiskt platt jord. Det är vad jag saknar. Intellektuell ärlighet.
Citera
2025-09-21, 21:57
Medlem
Citat:
Jag saknar en förmåga från ert håll att erkänna för er själva hur en lampa och ett bord inte är tillräckligt om man vill kunna förklara fenomenet natt/dag på en teoretiskt platt jord. Det är vad jag saknar. Intellektuell ärlighet.

Varför tjatar du om en "teoretiskt platt jord"? Antingen är jorden, rent praktiskt, platt eller inte. Det finns inte ett skit teoretiskt över det hela. Vi pratar om verkligheten - platt eller inte.

När det gäller "intellektuell ärlighet" så förstår jag inte riktigt vad du begär eller saknar. Jag har aldrig försökt förklara hur solen går ned över FE - jag bara konstaterar att varken du, Dubay eller jag kan förklara det. Det är ju till och med så att ingen kan förklara ett enda jävla skit om FE.

Citat:
....Det är vad jag saknar. Intellektuell ärlighet.

Det mynnar väl egentligen ut i vad vi "intellektuellt" vet.

Och ledsen att göra dig besviken men om vi pratar om vad vi egentligen vet så är ju tråden både patetisk och löjlig. Det finns ingen som helst tvekan om vad vi vet - jorden är inte platt.

Det finns inte ett uns av bristande "Intellektuell ärlighet." i att påstår att FE inte håller ihop. Det är ju precis tvärtom, man är totalt tappad om man inbillar sig att FE har något som helst "intelektuellt" över sig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-21 kl. 22:36.
Citera
2025-09-21, 22:33
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Kan inte svara på något jag inte vet.
Det måste ju ske när man har tid, är på rätt ställe och det är klarväder m.m.
Menar du på fullt allvar att jag som är amatörfotograf och som tagit massor med bilder på stjärnhimlen skulle vara betald av NASA?
Att jag skulle hålla på att förfalska stjärnbilder och lägga upp dom på Facebook och Instagram för att lura folk att tro att jorden är rund?

Tror du verkligen det?
Citera
2025-09-21, 22:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vad ska till för att förklara hur det fungerar med att det på olika platser på den platta jorden samtidigt kan vara både natt och dag?

Det du saknar mest är förmågan att förstå verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in