Citat:
Ursprungligen postat av
FullOchFet
Jag har en släkting som levt med psykos i flera år och är ett akut hot mot sig själv och sin omgivning. Vi har sagt till polisen och psykiatrin att personen måste låsas in, de gör inget.
Vad tänkte du dig om jag får ställa en ärlig fråga? Inlåsning på det sättet att någon buras in mot sin vilja är ganska strängt reglerat
denna
Notera särskilt § 3
Citat:
Tvångsvård får ges endast om patienten lider av en allvarlig psykisk störning
Citat:
har ett oundgängligt behov av psykiatrisk vård, som inte kan tillgodoses på annat sätt än genom att patienten är intagen på en sjukvårdsinrättning för kvalificerad psykiatrisk dygnetruntvård
Likaså måste patienten motsätta sig eller antas motsätta sig sådan vård, hör högst fyra veckor och om personen, ja vi kanske kan kalla det stabiliseras, och inte längre uppfyller kriterierna så släpps den. Nytt beslut med förlängning är upp till förvaltningsrätten om ansvarig överläkare tar det dit. Samtidigt som det finns en rad skyddsmekanismer för att se till personens rättigheter (då man de facto har frihetsberövat denne).
Det är liksom inte bara "lås in honom". Sedan är säkerligen psykiatrin belastad i betungande grad och även praktiska ting som plats kan säkert spela in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Om personen är farlig för anhöriga, barn eller allmänhet, är inte ens en faktor som man väger in
Det där vet jag inte om jag tror helt på. Se ovanstående lag 47 §
Citat:
Om det finns skälig anledning att anta att någon lider av en allvarlig psykisk störning och är farlig för annans personliga säkerhet eller eget liv eller i övrigt behöver omedelbar hjälp, får Polismyndigheten tillfälligt omhänderta honom eller henne
Sedan är det kanske inget man gör slentrianmässigt med bedömningar som "bruden verkar lite upprörda bäst vi behåller henne" men ändå, andras väl och ve är av betydelse. Däremot gäller förstås fortfarande tidigare citerade stycke där personen måste uppfylla dessa kriterier för tvångsinläggning. Att denne kan utgöra en fara ändå kan vara sant men det blir en mer ren polisiär sak.
Att du och jag blir förbannade och kan tänka oss att ha ihjäl någon innebär ju inte att vi lider av allvarlig psykisk störning som sådan och har psykos.