2025-09-21, 15:46
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messalinna
Håll igen på dina spydigheter om "denna härliga familj". Jag känner inte familjen men är säker på att de lider också. Oerhört tragiskt att ambulanskvinnan dog och oerhört tragiskt att psykiatrin inte fungerar så som den borde.

Ja lätt att skylla på psykiatrin, haha!
Den fungerar hur bra som helst här med mina vänner i alla fall.

Ge oss lite bakgrundsfakta då? Morsan har enligt någon annan användare här stulit mediciner från tidigare jobb.
Citera
2025-09-21, 15:48
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Ja sömnlöshet kan utlösa en psykos. Men det förstår inte obildade blattekramare. Vem som helst kan drabbas så lägg ner. Ditt äckel.

Hoppas att man sover bra i framtiden också då, så att man inte råkar kniva ambulanspersonal

Det är givetvis inte sömnen som är boven i det här dramat.

Obildad blattekramare hahaha är du bakfull?
Citera
2025-09-21, 15:49
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Nedvärdera inte en yrkeskategori som bemannat våra ambulanser i årtionden, särskilt inte en dag som denna. Sjukvårdarna besitter stor kunskap och jag kan meddela att en högskoleutbildning inte skulle räddat någon igår från en galning med kniv, annorlunda rutiner hade sannolikt gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Tack för förtydligandet.Hur vet du? Kände du henne?

Men nu kommer hon att bli sjuksköterska i allmänhetens ögon och media kommer skriva hjälteartiklar om ’Ambulanssjuksköterskans sista tid i livet.’

Allmänheten kan inte skilja på en sjuksköterska och undersköterska. Men rent krasst är det ju sågär; Egentligen borde hon inte jobbat där alls för hon borde ha läst till sjuksköterska och sedan gjort ambulansvubben, hade hon gjort det hade hon haft mer kunskap och kunnat bedömt den här situationen annorlunda. Det ingår liksom i jobbet att handskas med psykotiska eller aggressiva patienter. Nu tog hon en ’genväg’ och det blev hennes död. Kan inte påstå att jag tycker synd om henne.
Citera
2025-09-21, 15:49
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vartarvarldenpaveg
Skaplig psykisk ohälsa i generna i den familjen.
Och man undrar ju hur hans äldre bror mår också när han precis la upp detta på Facebook, dagen efter hans bror mördat... Svårtolkat men ändå.

https://imgur.com/a/O1xnRKg

Brodern har lagt upp en dödsannons från 2011 och skrivit "Eftersom ni är så nyfiken".
Citera
2025-09-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge

Ge oss lite bakgrundsfakta då? Morsan har enligt någon annan användare här stulit mediciner från tidigare jobb.

Förlåt, men menar du på riktigt att psykiatrin i Sverige fungerar bra?
Du måste skämta isåfall, verkligen något av det dummaste jag läst i denna tråd. O då har mycket dumt skrivits.
Citera
2025-09-21, 15:50
Medlem
Citat:

Om psyk släpper ut han därifrån fast han slagit ambulanspersonal med basebollträ, sedan slagit sönder hela rummet han satt i där, så är det ett grovt tjänstefel att besluta om att släppa han och hoppas den som tog beslutet genast blir av med jobbet.
Citera
2025-09-21, 15:59
Medlem
Psykiatrin i Sverige är ett skämt tyvärr. De som jobbar inom verksamheten ser dagligen hur personer skrivs ut för att bereda plats åt nästa. Med minskade vårdplatser, färre personal, sämre kunskapsnivå så kommer händelser likt denna bli vanligare.
Mött personer på stan som biter sig i tungan för att låta bli att utföra våldsbrott men likförbannat är utskrivna i öppenvården.
Ett svek mot medborgare, patienter och personal.
Citera
2025-09-21, 15:59
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Så , 37 års erfarenhet är mer värt än en sjuksköterseutbildning?
Varför hatar ni undersköterskor oss sjuksköterskor och tror att ni är bättre i allt? Och varför vill ni ha våra jobb? Vi har högre lön än er för att vi oftast bedömer situationer annorlunda utifrån vår kunskap och erfarenhet och det är så det ska vara.

Men usk har tagit över vissa arbetsplatser helt och vill ta över alla ssk uppgifter och då är det inte så konstigt att saker och ting urartar och det slutar såhär tragiskt med mord.

Dina 37 år i yrket gör dig inte till en sjuksköterska! Du kan vara en bra uska men du bör lyssna på sjuksköterskorna på ditt jobb för de står över dig i sjukvårdshierarkin, så är det bara.

Skulle vara intressant att veta vad den andra ambulanssjukvårdaren hade för yrke. Det kanske var två undersköterskor i bilen?

Ibland önskar jag verkligen att jag kunde ”gilla” inlägg här.

Exakt såhär.
Citera
2025-09-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsochcola
Den här fupen kommer onekligen bli en intressant läsning så småningom!

Lär väll få vänta ett bra tag innan han fälls och man får läsa den. Man längtar tills rättegångdpodden lägger ut rättegången
Citera
2025-09-21, 16:01
Medlem
Citat:

Jag känner inte familjen som jag skrev. Tur att psykiatrin fungerar för dina vänner, de har tur. Alla har inte samma tur. I många fall fungerar inte psykiatrin, sluta icke-problematisera en inte fungerande psykiatri bara för att dina vänner får den hjälp de behöver.
Finns många människor med psykoser som inte får tvångsvård så som vore påkallat för att läkare är rädda om sin rumpa och låter bli att utfärda tvångsvård. Läkare är rädda för att bli anmälda och låter hellre bli att utfärda tvångsvård än att utfärda det och riskera att bli anmäld av psykfallet. Går inte heller att anhöriga garanterar att de tar på sig ansvaret för att tvångsvård utfärdas så att läkaren inte behöver darra. Detta är komplicerat men människor i psykos är inte vid sina fulla sinnens bruk och de inser inte det själva. Borde finnas någon sorts möjlighet att åtminstone tillfälligt omyndigförklara en människa i psykos så att vård kan sättas in mot den psykossjukes vilja.
Citera
2025-09-21, 16:03
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahara80
Förlåt, men menar du på riktigt att psykiatrin i Sverige fungerar bra?
Du måste skämta isåfall, verkligen något av det dummaste jag läst i denna tråd. O då har mycket dumt skrivits.

Minns du sommaren 2003? Känner du till reformen som gjordes 2000?
Ja, psykiatrin fungerar faktiskt väldigt bra i flesta fall om du jämför med den tiden.
Vad är det du vill skylla på som är dåligt med psykiatrin och vad menar du skulle ha gjorts annorlunda i det här fallet hos läkare?
Citera
2025-09-21, 16:04
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messalinna
Jag känner inte familjen som jag skrev. Tur att psykiatrin fungerar för dina vänner, de har tur. Alla har inte samma tur. I många fall fungerar inte psykiatrin, sluta icke-problematisera en inte fungerande psykiatri bara för att dina vänner får den hjälp de behöver.
Finns många människor med psykoser som inte får tvångsvård så som vore påkallat för att läkare är rädda om sin rumpa och låter bli att utfärda tvångsvård. Läkare är rädda för att bli anmälda och låter hellre bli att utfärda tvångsvård än att utfärda det och riskera att bli anmäld av psykfallet. Går inte heller att anhöriga garanterar att de tar på sig ansvaret för att tvångsvård utfärdas så att läkaren inte behöver darra. Detta är komplicerat men människor i psykos är inte vid sina fulla sinnens bruk och de inser inte det själva. Borde finnas någon sorts möjlighet att åtminstone tillfälligt omyndigförklara en människa i psykos så att vård kan sättas in mot den psykossjukes vilja.

Ändå är det här första gången ambulanspersonal huggs ihjäl. Vilka fler fall syftar du på där patienter har nekats "tvångsvård" och mördat istället? Ge mig 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in