Citat:
Ursprungligen postat av
karlinge
Ja lätt att skylla på psykiatrin, haha!
Den fungerar hur bra som helst här med mina vänner i alla fall.
Ge oss lite bakgrundsfakta då? Morsan har enligt någon annan användare här stulit mediciner från tidigare jobb.
Jag känner inte familjen som jag skrev. Tur att psykiatrin fungerar för dina vänner, de har tur. Alla har inte samma tur. I många fall fungerar inte psykiatrin, sluta icke-problematisera en inte fungerande psykiatri bara för att dina vänner får den hjälp de behöver.
Finns många människor med psykoser som inte får tvångsvård så som vore påkallat för att läkare är rädda om sin rumpa och låter bli att utfärda tvångsvård. Läkare är rädda för att bli anmälda och låter hellre bli att utfärda tvångsvård än att utfärda det och riskera att bli anmäld av psykfallet. Går inte heller att anhöriga garanterar att de tar på sig ansvaret för att tvångsvård utfärdas så att läkaren inte behöver darra. Detta är komplicerat men människor i psykos är inte vid sina fulla sinnens bruk och de inser inte det själva. Borde finnas någon sorts möjlighet att åtminstone tillfälligt omyndigförklara en människa i psykos så att vård kan sättas in mot den psykossjukes vilja.