• 1
  • 2
2025-09-21, 12:40
Medlem
Detta är inte en listtråd men kanske fel forum och jag menar uppenbarligen färdigvuxna personer, men eftersom kroppslängd ändå kan ha betydelse för sexuell attraktion kan det vara rätt forum.

För mig är en kvinna "kort " under 163 cm även om det inte är en väldigt kort längd, vilket är kanske mindre än 158 cm. 155 cm är nog minimum för inte vara väldigt kort och allt däremellan är "nortmalt" till 173 cm för vid 173 cm blir en kvinna definitivt lång och 180 cm för en kvinna hade kunnat vara jävligt snyggt men ändå kanske lite för långt.

För män skulle jag säga att 183 cm är minimum för att vara lång och kanske ända till 185 cm för vid 185 cm är man definitivt lång och om man är 90

Nu blev det inte så bra förklarat men jag vill inte göra en jättelång trådstart och kanske ni förstår vad jag menar och vilka tankar ni har kring detta
Citera
2025-09-21, 12:48
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Detta är inte en listtråd men kanske fel forum och jag menar uppenbarligen färdigvuxna personer, men eftersom kroppslängd ändå kan ha betydelse för sexuell attraktion kan det vara rätt forum.

För mig är en kvinna "kort " under 163 cm även om det inte är en väldigt kort längd, vilket är kanske mindre än 158 cm. 155 cm är nog minimum för inte vara väldigt kort och allt däremellan är "nortmalt" till 173 cm för vid 173 cm blir en kvinna definitivt lång och 180 cm för en kvinna hade kunnat vara jävligt snyggt men ändå kanske lite för långt.

För män skulle jag säga att 183 cm är minimum för att vara lång och kanske ända till 185 cm för vid 185 cm är man definitivt lång och om man är 90

Nu blev det inte så bra förklarat men jag vill inte göra en jättelång trådstart och kanske ni förstår vad jag menar och vilka tankar ni har kring detta

Det där beror på egna referensramar. Om en person är ett huvud länge eller kortare än mig så noterar jag dessa som kortare respektive länge än mig själv.

Därimellan gör jag ingen notering beträffande längdförhållanden.
Citera
2025-09-21, 12:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling

Det där är ju en definitionsfråga. Vad som anses långt och kort varierar över världen dessutom. Men nu är vi i Sverige och jag tänker utifrån mina egna referensramar:

Kvinna:
Kort: Under ca 155 cm
Lång: Över 175 cm.
När jag nu Googlade medellängd kvinnor Sverige så är den 166 cm.

Man:
Kort: Under 170 cm
Lång: Över 190 cm
Medellängd ca 180 cm vid Googling.

Så jag bara gissar att jag "tycker" som stora delar av svenska folket.
Citera
2025-09-21, 12:55
Avstängd
Sagodjurs avatar
kvinnor:

kort: 160 eller kortare
lång 177 eller längre

män:

kort 177 eller kortare
lång 187 eller längre
Citera
2025-09-21, 12:59
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det där är ju en definitionsfråga. Vad som anses långt och kort varierar över världen dessutom. Men nu är vi i Sverige och jag tänker utifrån mina egna referensramar:

Kvinna:
Kort: Under ca 155 cm
Lång: Över 175 cm.
När jag nu Googlade medellängd kvinnor Sverige så är den 166 cm.

Man:
Medellängd ca 180 cm vid Googling.

Så jag bara gissar att jag "tycker" som stora delar av svenska folket.

Personlige fäster jag inte stort avseende vid fysisk längd.

Det finns långa personer som är intellektuella krymplingar och det finns korta personer som är giganter i det avseendet.

Det är detta som fäller avgörande i min bedömning av personer.
Citera
2025-09-21, 13:06
Medlem
991ESSs avatar
Är själv lång man, men tycker oftast det är mer attraktivt med kvinnor som är kortare eller normal, bara de har rätt proportioner.
155-170
Citera
2025-09-21, 13:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Personlige fäster jag inte stort avseende vid fysisk längd.

Det finns långa personer som är intellektuella krymplingar och det finns korta personer som är giganter i det avseendet.

Det är detta som fäller avgörande i min bedömning av personer.
Jag har haft längre förhållanden med både långa och korta. Min fru sen 15 år tillbaka är 168 cm. Jag är 184.

Men längden i sig spelar ingen roll om det är tomt i bollen så att säga. Samma med om någon "är supersnygg" när man ser henne, men när hon öppnar munnen så märker man att hon är dum som ett spån då slaknar intresset ordentligt.
Citera
2025-09-21, 13:10
Medlem
Europes avatar
Genomsnittslängd för kvinnor i Sverige är 166 cm, så 155 cm och kortare känns som kortare och 177 cm känns som längre. Möjligtvis skulle jag säga 152 cm och kortare, respektive 178 cm och längre är de längder där jag reflekterar över längden.

Edit:
Män: alla under 181 cm är dvärgar och alla över 182 cm är långskånkar, så kanske skvallrar det om min längd.

Men seriöst har jag på sistone märkt att jag på håll missbedömer en del män som längre än vad de är. Jag tänker att det kommer någon som är lång, men när vi är jämsides, så märker jag att vi är lika långa eller jag är t.o.m. längre. Jag kan inte komma på vad det beror på att jag verkar missbedöma åt endast ena hållet. Dessutom är 180 cm medellängd för män i Sverige, så rent objektivt är vi ju båda normallängd.
Senast redigerad av Europe 2025-09-21 kl. 13:18.
Citera
2025-09-21, 15:20
Medlem
Anybodykillers avatar
Kvinna:
Kort: Under ca 165 cm
Lång: Över 180 cm

Man:

"Normal" är alla de som ligger där emellan, märkligt nog kan vissa se långa ut beroende på fördelningen på kroppen.
Citera
2025-09-21, 15:31
Medlem
Funderar inte så mycket över folks längd, är 180 själv men upplever inte kortare personer som så korta som de faktiskt är. Har mer med deras personlighet att göra. Däremot verkar en del män nästan bli provocerade av att man är längre, skulle vara intressant att veta varför? Väldigt korta kvinnor också men det kanske inte är så konstigt.

Men annars skulle jag säga att när det gäller män så är under 175 kort, över 187 lång. Kvinnor under 170 kort, över 178 lång.
Senast redigerad av marageo 2025-09-21 kl. 15:33.
Citera
2025-09-21, 15:42
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
kvinnor:

kort: 160 eller kortare
lång 177 eller längre

män:

kort 177 eller kortare
lång 187 eller längre

Nästan enig.
Kvinna
Kort: under 160
Lång: över 175

Man
Kort: under 175
Lång: över 187
Citera
2025-09-21, 15:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
män:

kort 177 eller kortare
lång 187 eller längre
Medellängden för svenska män är 180 cm. Bland de längsta i världen.

Du anser alltså att män som är 3 cm kortare än genomsnittet är att betrakta som korta män?

Du tycks ha en rätt snedvriden bild av hur långa svenska män är. De är långa, men inte långa (statistiskt sett).

Kort är man, om man är markant kortare än genomsnittet. 3 cm gör ingen skillnad ö.h.t.

Man bör vara minst 10 cm kortare än genomsnittet för att räknas som kort, och minst 10 cm längre än genomsnittet för att räknas som lång.

Kortare än 170 cm = kort.

180 cm = genomsnittet.

Längre än 190 cm = lång.
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
annars skulle jag säga att när det gäller män så är under 175 kort, över 187 lång. Kvinnor under 170 kort, över 178 lång.
Tycker du verkligen att det är rimligt att det bara skulle skilja 10 cm mellan en lång person och en kort person?

Skillnaden på en lång person och en kort person borde vara bra mycket mer än bara 10 cm.

Att vara 5 cm kortare eller längre än genomsnittet, gör en varken kort eller lång.

Som användaren holmium beskrev rätt träffande:
Om någon är ett huvud kortare än en själv så ser man dem som korta.
Om någon är ett huvud längre än en själv, så ser man dem som långa.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-09-21 kl. 16:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in