2025-09-21, 12:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Då fanns många banker med kontanter. Idag är likheten möjligen att råna en butik även om de idag har mycket mindre pengar tillgängliga än banker då. Kamerorna är också av bättre kvalitet idag. Man får anta att tjuvarna idag använder ouppkopplad bil och håller ordning på sin mobilanvändning, så behöver inte vara skillnad idag mot förr. Fast en ytterligare detalj är att vittnen kan ha direktkontakt med polis vilket kan leda till att polisen vet var de ska leta
Citera
2025-09-21, 12:13
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Va? Jag gick in på OK med vapnet på ryggen. Var skulle man annars göra av det?

Som sagt; när jag gjorde lumpen under tidigt 80-tal så förvarades alltid vapnen inlåsta på regementet, förutom de gånger vi var på övningar.
Hur många vapen som skulle ha kommit på drift om alla värnpliktiga själva skulle ansvara för sina vapen vågar jag inte ens tänka på...

Menar du att du tog med dig vapnet även när du gick på stan efter att dagens övningar var slut? Med civila kläder på dig, och när du besökte biografen eller diskoteket...?
Senast redigerad av pestloppan 2025-09-21 kl. 12:22.
Citera
2025-09-21, 12:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
När gjorde du lumpen? Jag gjorde den i början på 80-talet, och enda gången vi fick ta med oss vapnet utanför regementsområdet var i samband med övningar utanför området, och då förstås i sällskap med befäl. Övrig tid förvarades alla vapen inlåsta.

Det fanns flera regementen i staden, men aldrig någonsin såg jag värnpliktiga med vapen på allmän plats. Du försöker alltså slå i oss att ni gick omkring på stan med vapen, och att det var helt normalt?
(Sorry, men du förgyllde just min söndag!)
Du har glömt. Vapnet var alltid med en, men befälen var det inte . Fanns många många befattningar där uppgifter skulle utföras långt ifrån någon löjtnant eller major. Att stanna till vid ok eller Ica var fullt normalt och även om officer funnits med hade det förmodligen inte varit något problem.
Man skulle hålla i sina persedlar så att ens uppgifter som soldat kunde uppfyllas, det var det viktiga
Senast redigerad av TELAVIV91 2025-09-21 kl. 12:37.
Citera
2025-09-21, 12:24
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Du har glömt. Vapnet var alltid med en, men befälen var det inte . Fanns många många befattningar där uppgifter skulle utföras långt ifrån någon löjtnant eller major. Att stanna till vid ok eller Ica var fullt normalt och även om officer funnits med hade det varit något problem.
Man skulle hålla i sina persedlar så att ens uppgifter som soldat kunde uppfyllas, det var det viktiga

Tog du med dig bössan även när du bytt om till civila kläder efter dagens övningar, för att gå på bio eller på diskoteket?
Citera
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vill inte heller tro att det egentligen förändrats från försvarsmaktens håll idag heller, men folk runtomkring på bensinmackar och Ica har det. Skulle kännas konstigare idag
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Som sagt; när jag gjorde lumpen under tidigt 80-tal så förvarades alltid vapnen inlåsta på regementet, förutom de gånger vi var på övningar.
Hur många vapen som skulle ha kommit på drift om alla värnpliktiga själva skulle ansvara för sina vapen vågar jag inte ens tänka på...

Menar du att du tog med dig vapnet även när du gick på stan efter att dagens övningar var slut? Med civila kläder på dig, och när du besökte biografen eller diskoteket...? v

Var kanske annorlunda just för dig och din tid som värnplkt. Men det som gällde var ju att du går aldrig någonstans utan vapnet med dig. Du har med det alltid. Just för att ryssen kan komma när som.
Citera
2025-09-21, 12:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Tog du med dig bössan även när du bytt om till civila kläder efter dagens övningar, för att gå på bio eller på diskoteket?
Naturligtvis inte. Förekommer bara i Israel
Citera
2025-09-21, 12:26
Avstängd
Sagodjurs avatar
vi gick ju från bankrån till värdetransportrån

och numera har vi ingendera

vi hade väl lite bankomatsprängningar också, men bara en bråkdel jämfört med andra länder i europa (tror det t ex var vanligt i holland, har sett det snackats om det i vissa dokumentärer på youtube)

sen några uppmärksammade värdedepå-rån.

men lasermannen som vi vart inne på är anmärkningsvärd då han ensam stod för 10-20 bankrån, det var ju fler än t ex militärligan gjorde (även om han kanske inte kom över lika mycket pengar)
Citera
2025-09-21, 12:40
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Hej, jag har varit nyfiken på det här med bankrån förr i tiden. På 80/90-talet verkar det som att folk verkligen kunde sticka iväg efter ett rån utan att bli tagna direkt. Var det verkligen så enkelt?

In och ut, snabbt hoppa in i bilen, köra iväg. Betydligt enklare än idag och straffen var ju löjliga, 2 år för ett bankrån.

Intressant, kan du nämna ett par, eller kanske 10 pers som lyckades?
Citera
2025-09-21, 12:47
Medlem
Sados avatar
Citat:

Menar du att du tog med dig vapnet även när du gick på stan efter att dagens övningar var slut? Med civila kläder på dig, och när du besökte biografen eller diskoteket...?
Det låter mer som du var malaj och endast föreställer dig hur det fungerade.

Givetvis var vi grönklädda. "Dagens övningar" Vi övade en eller två veckor i taget. Var man 20 mil från regementet så fick man helt enkelt tanka på OK. Trossen kunde ju inte vara överallt.
Citera
2025-09-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Kostym på sig under overall? Aldrig hört talas om. Har ändå läst boken om lasermannen osv.

Jag tror det är från den boken jag fått det ifrån men det var säkert 15 år sedan jag läste den. Oavsett så bytte han kläder snabbt efter rånet för att kunna komma undan
Citera
2025-09-21, 13:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Det låter mer som du var malaj och endast föreställer dig hur det fungerade.

Givetvis var vi grönklädda. "Dagens övningar" Vi övade en eller två veckor i taget. Var man 20 mil från regementet så fick man helt enkelt tanka på OK. Trossen kunde ju inte vara överallt.

Inte fan kan personen gjort lumpen på 80-talet. Vi hade liksom med oss vapnet överallt. Tillhörde också trossen. Så det var ett plus att kunna skita på en mack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in