2025-09-20, 23:00
Medlem
Hej, jag har varit nyfiken på det här med bankrån förr i tiden. På 80/90-talet verkar det som att folk verkligen kunde sticka iväg efter ett rån utan att bli tagna direkt. Var det verkligen så enkelt?

In och ut, snabbt hoppa in i bilen, köra iväg. Betydligt enklare än idag och straffen var ju löjliga, 2 år för ett bankrån.
Citera
2025-09-20, 23:04
Medlem
Charlie-Whites avatar
En barndomsväns pappa rånade banken 2 gånger. Vi fick veta det många år senare. Första gången var han hemma precis som vanligt, andra gången drog han utomlands. (Långt bort). Klarade sig utan problem bägge gångerna!
Citera
2025-09-20, 23:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Var ett annat samhälle. Om du inte dödade/skadade någon var det ju bara pengar. Ute efter kanske mindre än två om fast ens det.

Det som satte P för dessa jobb var väl det enkla att bankerna slutade med kontanter. I USA är det ju fortsatt som jag tror lag på att banker måste ha kontanter för om alla deras kunder skulle vilja hämta ut sina pengar på just den banken.
Citera
2025-09-20, 23:10
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Ja det var ju väldigt enkelt och jag saknar det som fan
Citera
2025-09-20, 23:11
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Allt var bättre förr.
Jajjemen! Minns så väl efter första gången. Jag var 11 år och min vän kom ut med en pistol och sa att han hittat den i buskarna. När vi fick reda på bankrånen förstod man ju att det var pappans pistol.

Hela familjen var lite konstig, mamman hade 5 barn med 3 olika pappor! Ena alkoholist, den andra typ luffare och den tredje bankrånare

Man fattade det inte som barn, men i övre tonåren började man förstå....
Citera
2025-09-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Var ett annat samhälle. Om du inte dödade/skadade någon var det ju bara pengar. Ute efter kanske mindre än två om fast ens det.

Det som satte P för dessa jobb var väl det enkla att bankerna slutade med kontanter. I USA är det ju fortsatt som jag tror lag på att banker måste ha kontanter för om alla deras kunder skulle vilja hämta ut sina pengar på just den banken.

Ja, precis. Men i USA har det alltid varit svårt med bankrån känns det som, bland annat på grund av att det finns så många vapen i omlopp och många potentiella hjältar. Men i Sverige… en bank i Småland på 1980-talet måste ha varit ganska enkel att råna, särskilt precis innan stängning en mörk decemberdag.
Senast redigerad av Cryptoking 2025-09-20 kl. 23:17.
Citera
2025-09-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Ja det var ju väldigt enkelt och jag saknar det som fan

Om förutsättningarna var desamma idag som på 80-talet, skulle jag utan tvekan ha tagit några banker själv.
Citera
2025-09-20, 23:17
Avstängd
Sagodjurs avatar
lasermannen dömdes för 9 rån men misstänktes för 17 stycken.

hans tillvägagångsätt var att ensam råna banken och sen försvinna på cykel.
Citera
2025-09-20, 23:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Ja, precis. I USA har det alltid varit svårt med bankrån känns det som, bland annat på grund av att det finns så många vapen i omlopp. Men i Sverige… en bank i Småland på 1980-talet måste ha varit ganska enkel att råna, särskilt precis innan stängning en mörk decemberdag.

Jo borde vara det. Sedan 10 år efter Malexander.

Men det var ett mer oskyldigt samhälle tror jag mer för på 80-talet och kanske 90-talet. Minns ju under lumpen då en av grabbarna fick för sig att han måste dra till banken för att hämta ut lite pengar. Ok vi följer med. Tre unga män med AK-4 på ryggen in på en bank. Ingen där fan brydde sig. Idag skulle det ju blivit larm till Insatsstyrkan...
Citera
2025-09-20, 23:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

Tänk om den tidens rånare hade haft tillgång till elsparkcyklar.
Citera
2025-09-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

Men åkte han fast för rånen på grund av morden, eller hur blev han egentligen påkommen? Jag läste att han fick livstid och att allt var inbakat i samma dom, så han måste ha torskat för allt på en gång.
Citera
2025-09-20, 23:21
Medlem
Europes avatar
Lasermannen lyckades väl råna 17 banker med cykel som flyktfordon? Vid den 18:e stod han under spaning, tror jag.

Edit: Såg att någon hann före.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in