2025-09-20, 18:05
Medlem
[quote=PantARN-|93013301]
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough

Exakt det jag menar, jag fucka upp citatet och tomten "okok1" är det som skrivit det där, han har tydligen fått för sig att det var en ensam ambulanspersonal på plats av någon ogrundlig anledning.

Det finns "single response" ambulanspersonal som åker på "lättare" saker
Citera
2025-09-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.--.---
Bara jag som tycker att MGM personen ser helt annorlunda ut i tv4 video klippet? https://www.tv4.se/artikel/6jr4GnfNr...yrkan-pa-plats

Nej, men däremot så syns det lång väg att själva gripandet är på lek. Den stora gubben i den rutiga jackan går och myser, och ler helt avslappnat ler avslappnat när han leder iväg den som spelar misstänkt gärningsman.
Det syns även på när dom evakuerar via stegen, och sen när de två uniformerade kollegorna tar ner honom på marken, och sen reser honom upp igen. Han är liksom lite för mycket med på noterna, lite för lätthanterlig för att det skall se ut som ett äkta gripande. Akrobatisk nästan.

Sen vad är det där för trams att evakuera en person via en stege, mitt framför kameror och pressuppbåd??? Om inte nåt slags sjukt ploj "for show"?

Inte för att jag är kriminaltekniker själv, men jag har väldigt svårt att föreställa mig omständigheter som skulle motivera att man evakuerar en handbojad(?) och förmodat farlig person via en trappstege, med alla extra risker som det rimligen borde medföra.

Men det är väl ett beprövat sätt att massera opinionen inför en kommande lagändring. Klart att ambulansen måste ha rätt att invänta poliseskort om dom känner sig otrygga. Klart att vi behöver föra ett register över alla som är potentiellt farliga också? Dvs alla som har behandlats för ett psykiskt problem, alla som har missbrukarstämpel, alla med vapenlicens, alla med ett register, alla ovaccinerade, alla okastrerade män? Listan borde kunna göras lång.
Senast redigerad av busy-signal 2025-09-20 kl. 18:08.
Citera
2025-09-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Efternamnet, är det finskt romer?

Nej, gammalt svenskt soldatnamn.
Citera
2025-09-20, 18:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Varför får man inte flagga för farliga adresser?? Så sjukt!
Sekretess. Polisen gör det men inte ambulansen. Handlar förmodligen om GDPR och riksdagens tolkning av den. Det fungerar ju annorlunda i andra EU-länder.

För mig som mött ett antal farliga patienter och anhöriga i min yrkesutövning är det konstigt att inte all personal i blåljustjänst och sjukvården i övrigt får tillgång till de här uppgifterna som polisen får.

Jag förstår principen bakom sekretess, integritet osv men det leder ju ofrånkomligen till att vårdpersonal, ambulanspersonal mfl står helt oförberedda inför såna här situationer.

Vi har ju inte heller samma möjligheter eller rättigheter att vare sig skydda oss eller använda våld som polisen har så vi är ganska utlämnade.

Väldigt tråkig händelse såklart och det kommer läggas fram förslag och krav på starkare rättsskydd för vårdpersonal, rätten att få info om flaggade adresser osv men jag tror inte att riksdagen kommer gå med på det.
Det kommer tjattras i media, sociala medier och fikarum men sen händer ingenting.
Citera
2025-09-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Intressant. Ja det kan vända snabbt om det finns droger och mental ohälsa inblandat.

Är ju inte säkert att det funnits ett långvarigt och aktivt missbruk alls, men för vissa som lider av mental ohälsa kan användning av droger ibland ställa allt på ända.
Har han blivit hemskickad eller valt att lämna vården när han befinner sig i en akut situation kan det snabbt gå jävligt illa.
Speciellt om man har tillgång till bensodiazepiner.

Det som är lite ovanligt är att brukaren här väljer att döda någon annan istället för sig själv.

Otroligt tragiskt att det skulle sluta såhär
Citera
2025-09-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Namn på BO?

BO är ”Helen@ Löfgr3n” 45-50 årsåldern bosatt i hudiksvall

https://gofile.io/d/ChF4f0
Citera
2025-09-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Alltid lika stor humor när alla säger att det var en blatte och så visar det sig att det var en ursvensk.

Det är nästan ingen som påstått att det var en blatte iofs? Tvärtom kom ju GM’s identitet fram väldigt fort och sedan har delvis hans person diskuterats.

Jag förstår att du vill komma med någon fjollig poäng men ditt inlägg är ju helt irrelevant i denna tråden. Dvs du ser bara dum ut.
Citera
2025-09-20, 18:09
Medlem
Starkt att få tag på MGMs identitet så snabbt.

Han har alltså tidigare gjort sig skyldig till grovt hot genom att jaga en person med kniv.
Verkar vara en krutdurk som kunde explodera när som helst.
Vet inte hur det är i Sverige men i USA är ambulansperonalen beväpnad. Kanske något att ta efter?
Citera
2025-09-20, 18:12
Medlem
Så tragiskt. Man väljer ett yrke som man verkligen brinner för, för att hjälpa andra och dör på det här sättet. Må hon vila i frid.

Citat:
Ursprungligen postat av Hudikbo12345

Citera
2025-09-20, 18:12
Medlem
Chipsochcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudikbo12345

Kan du länka hennes profil? Jag hittar inte henne
Citera
2025-09-20, 18:13
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Sjuk jävel, kan inte bli något annat än livstids inlåsning.

Om det vore möjligt så skulle ett sådant här dåd resultera i dubbla livstidsstraff, som i USA, utan rätt till villkorlig frigivning.
Citera
2025-09-20, 18:14
Medlem
[quote=HarmageddonPippi|93012279]
Det är ju lite märkligt att dessa "galna och sinnessjuka män" alltid ger sig på en svag kvinna när de flippar, oftast ensamma kvinnor också. De råkar aldrig gå på en stor muskelknutte, gangster eller ett blattegäng. De ger sig på enkla offer så ofta att man börjar undra om de verkligen är så sjuka eller om det helt enkelt ingår i planen från början att mörda just en kvinna?
[/Q

Exakt så är det, om inte ett barn eller en äldre människa som inte heller kan försvara sig. Får känslan av att det nånstans ändå görs ett val i dessa förövares störda hjärnor.

Fan vad det här gör mig förbannad o så ledsen.

Vila i Frid! Du kära som bara fanns där för att hjälpa andra!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in