Citat:
Ursprungligen postat av
.-.--.---
Bara jag som tycker att MGM personen ser helt annorlunda ut i tv4 video klippet?
https://www.tv4.se/artikel/6jr4GnfNr...yrkan-pa-plats
Nej, men däremot så syns det lång väg att själva gripandet är på lek. Den stora gubben i den rutiga jackan går och myser, och ler helt avslappnat ler avslappnat när han leder iväg den som spelar misstänkt gärningsman.
Det syns även på när dom evakuerar via stegen, och sen när de två uniformerade kollegorna tar ner honom på marken, och sen reser honom upp igen. Han är liksom lite för mycket med på noterna, lite för lätthanterlig för att det skall se ut som ett äkta gripande. Akrobatisk nästan.
Sen vad är det där för trams att evakuera en person via en stege, mitt framför kameror och pressuppbåd??? Om inte nåt slags sjukt ploj "for show"?
Inte för att jag är kriminaltekniker själv, men jag har väldigt svårt att föreställa mig omständigheter som skulle motivera att man evakuerar en handbojad(?) och förmodat farlig person via en trappstege, med alla extra risker som det rimligen borde medföra.
Men det är väl ett beprövat sätt att massera opinionen inför en kommande lagändring. Klart att ambulansen måste ha rätt att invänta poliseskort om dom känner sig otrygga. Klart att vi behöver föra ett register över alla som är potentiellt farliga också? Dvs alla som har behandlats för ett psykiskt problem, alla som har missbrukarstämpel, alla med vapenlicens, alla med ett register, alla ovaccinerade, alla okastrerade män? Listan borde kunna göras lång.