2025-09-20, 17:22
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är ju det aktuella fallet som ska diskuteras. Jag har väldigt svårt att tro att någon i ambulansen gick omkring med pepparspray.
Det är det vi diskuterar.
Ingen har sagt ATT någon har varit beväpnad med pepparsprej.
Citera
2025-09-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det går inte att tolka. När Kirk sköts i halsen på valmötet bar säkerhetsvakter in honom i en bil istället för att stoppa blödningen först. Människor hamnar i chock.
ok antog att det var den andr sjukvårdaren men verkar som hon var själv stackarn
Citera
2025-09-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turnylle
Men jag hörde på lokalradion för en timme sedan när de tog upp exakt detta!
Ja? i en bedömingsbil som är placerad i Los och en i Gävle, det är inte ambulanser som åker på sådana hör ärenden, dom åker på ärenden där man gör en bedömning på patienter om dom behöver ambulans och kommer in till sjukhus eller inte för att avlasta dom faktiska ambulanserna, dom har inte transportförmåga. Och när dom väl åker på allvarliga ärenden åker alltid minst en ambulans med alternativt räddningstjänst.
Citera
2025-09-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
ok antog att det var den andr sjukvårdaren men verkar som hon var själv stackarn
Hon var inte ensam...
Citera
2025-09-20, 17:26
Medlem
Turnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Ja? i en bedömingsbil som är placerad i Los och en i Gävle, det är inte ambulanser som åker på sådana hör ärenden, dom åker på ärenden där man gör en bedömning på patienter om dom behöver ambulans och kommer in till sjukhus eller inte för att avlasta dom faktiska ambulanserna, dom har inte transportförmåga. Och när dom väl åker på allvarliga ärenden åker alltid minst en ambulans med alternativt räddningstjänst.

Är du efterbliven? P1 pratade om det här fallet för en timme sedan och intervjuade en chef från Hudiksvall som sa att de tyvärr måste jobba ensamma ibland. Tex åka på psykisk ohälsa - även chatgptn skriver exakt det. Jag bara återberättade och fick dg på halsen. Och med det sagt - jag har ingen aning om hon jobbade ensam, men det sker här uppe.

Citat:
Chatgpt:

Ja, det stämmer att ambulanspersonal i Hälsingland ibland arbetar ensamma vid utryckningar. Enligt en artikel från Hälsinglands sjukvårdsförvaltning arbetar vissa ambulanssjuksköterskor ensamma i en särskild bedömningsbil, som är utrustad som en ambulans. Dessa sjuksköterskor jobbar parallellt med den ordinarie ambulansen för att inte tappa kompetens för akuta utryckningar .

Det är dock viktigt att notera att detta inte innebär att alla ambulanspersonal i Hälsingland arbetar ensamma vid alla utryckningar. Ambulanssjukvården i regionen följer en triageringsmodell och samverkar vid behov med polis samt psykiatrisk jourmottagning, särskilt vid akutpsykiatriska ärenden .

Sammanfattningsvis: Ja, det förekommer att ambulanspersonal i Hälsingland arbetar ensamma vid vissa typer av utryckningar, men detta är inte standardpraxis för alla situationer.
Senast redigerad av Turnylle 2025-09-20 kl. 17:29.
Citera
2025-09-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Det är det vi diskuterar.
Ingen har sagt ATT någon har varit beväpnad med pepparsprej.

Antagligen därför kollegan inte kunde använda pepparspray? Sen kan ett snabbt hugg i halsen eller levern tex vara direkt dödande. Är det fem snabba hugg så ökar ju risken för dödlig utgång.

Pepparspray hjälper föga efter ett sådant förlopp och jag har aldrig hört att man automatiskt tappar ett mordvapen eller att en psykos släpper bara för att nån pepparsprayer en.
Citera
2025-09-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Var tar de ambulans ifrån, Hudiksvall? Var nog långa 20-30 minuters väntan.. Sen kan det ju vara små skitställen inåt landet där man får vänta timvis, så inte så farligt i jämförelse.
Ambulansstationen ligger i Jättendal 6 km från platsen för mordet.
Citera
2025-09-20, 17:31
Medlem
okok1s avatar
Låter som hon var själv. För att spara pengar. Vi har tydligen inte råd med vård i detta land.

Citat:
Pher, 62: ”Jag hörde ett gallskrik”
Citat:
– Vi hörde att de ropade på hjälp så en av våra damspelare sprang dit, säger Pher Andersson.
Citat:
Hon berättade att hon hjälpte till med hjärt– lungräddning på kvinnan från ambulansen som attackerats, men det fick Pher Andersson reda på först senare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...llet-gallskrik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Ja men vad trevligt. Hoppas polisen är nöjd med sitt arbete. Fast de skiter väl i detta och tar ett par enheter i detta nu

Han tog Benzo i torsdags och blev förbannad för att inte personalen lät han dö ifred postade han på sin snapchatstory
Citera
Medlem
Citat:
Är du efterbliven? P1 pratade om det här fallet för en timme sedan och intervjuade en chef från Hudiksvall som sa att de tyvärr måste jobba ensamma ibland. Tex åka på psykisk ohälsa - även chatgptn skriver exakt det. Jag bara återberättade och fick dg på halsen. Och med det sagt - jag har ingen aning om hon jobbade ensam, men det sker här uppe.
Läs det ChatGPT skrev istället för att kalla dom som faktiskt kan dumma i huvudet, du säger ju emot dig själv, du gör det bara pinsamt för dig. Hon syftade på att dom måste åka som ensam ambulans på ärenden gällande psykisk ohälsa.
Citera
2025-09-20, 17:32
Medlem
Hudikludrets avatar
Citat:

Ja, det sker.

6 mil från mordplatsen:

https://www.sverigesradio.se/artikel...sjalva-pa-larm
Citera
2025-09-20, 17:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadyrov
Fy fan! Förhoppningsvis kommer flaggning av adresser och personer tillsammans med polisen att bli verklighet.

Sker redan idag och förmodligen sen flera år tillbaka.
Minns när en kompis hade åkt in och ut på psyket 3 gånger inom några månader och sen fjärde gången hade abulansen med sig polisen för han hade varit våldsam innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in