2025-09-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du kan äta precis vad du vill sålänge du inte gör det varje dag. Tvåhundra gram potatischips innehåller cirka tusen kalorier och motsvarar en stadig middag. Det du förlorar är protein och fibrer men det finns ingen naturlag som kräver att varje måltid måste innehålla protein. Förr var gröt ett vanligt mål mat som åts nästan varje dag och det innehåller inte mycket protein.

Nyttighetsmänniskorna och deras proteinhets har slagit igenom på bred front och fått folk att försöka maximera varje måltid för att, som det heter, ”träffa sina macros”. För någon som inte tränar seriöst på gym är detta helt meningslöst. Mat är till för att mätta och ge energi och sålänge du inte äter mer än du förbrukar så går du heller inte upp i vikt, oavsett om du äter kycklingbröst eller potatischips. Människan är allätare och kan ledigt klara sig på alla möjliga sorters föda. Särskilt om syftet är att snabbt få i sig energi för dagen. En påse chips duger vid enstaka tillfällen lika bra som kyckling och broccoli. Särskilt om du inte gymtränar.

Den här nyttighetsnojan där människor har specialdieter hit och dit är ett symptom på västerländskt överflöd. Med stigande inflation och samhällelig oro kommer sånt att minska. Det kan komma en tid när kolhydratrika soppor på rotfrukter tjänar som mättnad åt familjen och där det viktigaste är att inte gå till sängs hungrig snarare än att äta si och så många gram protein per kilo kroppsvikt för att ”get them gainz”.
Spot on!
Jag är dödstrött på att höra om folks idiotiska dieter där de tror de behöver mer protein än en skogshuggare som sysslar med maratonlopp all sin fritid. Äter man en varierad kost får man i sig tillräckligt för att det inte ska ge bestående hälsoproblem. Allt annat är bara fånerier.

Lite chips då och då tror jag näppeligen tagit död på någon. Handlar bara om att äta i vettiga mängder som med alla andra livsmedel.
Citera
2025-09-20, 14:50
Medlem
Paris24s avatar
Det står ju på påsens baksida vad man får i sig. Salt, fett, kolhydrater. Allt som är fel för din kropp. Men en kropp som annars är i trim och om man rör sig mycket så kan man naturligtvis äta någon påse i veckan.

Mycket sockerläsk är t.ex farligare för hälsan än mycket chips skulle jag tro.

Jag tänker ofta tanken, efter att ha lagat en stor och god middag som jag äter i några dagar, att en skål potatischips för 10 kr faktiskt är godare än denna mat. Så visst vore det praktiskt om man kunde leva på chips.
Citera
2025-09-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.

Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?

Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.

Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.

Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:

https://matkalkyl.se/se-potatischips.php

Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?

Cancerframkallande akrylamid. Sedan oljan de använder är rena kemikalier.

Gör egna hemma i ugn sakta utan att de får en brun färg.
Citera
2025-09-20, 14:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är tillförseln av tiamin som avgör hur länge man klarar sig och potatis är en liten källa

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/forradet-av-vitamin-b1-avgor-hur-lange-manniskan-overlever-utan-mat/

Man kan överleva åratal på rejäl skräpmat bara man får i sig B1, men då åldras ni som narkomaner p.g.a proteiombrist som lagar o bygger kroppen

Alkisar ser gamla ut för dom lever på strösocker o alkohol....

Tiaminbrist ( Vitamin b1) är ju en klassiker bland tunga alkoholister . De får injektioner för att undvika hjärnskador när de är på torken
Tiamin som kosttillskott borde definitivt ingå för alla alkoholnjutare som vet att de konsumerar lite för mycket för sitt eget bästa ( Men ändå är fungerande)
Tas bäst ihop med Folsyra (b9) och en kapsel magnesium.
Än så länge efter mer än 30 år som storkonsument av alkohol - Inga problem
Citera
2025-09-20, 15:11
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tiaminbrist ( Vitamin b1) är ju en klassiker bland tunga alkoholister . De får injektioner för att undvika hjärnskador när de är på torken
Tiamin som kosttillskott borde definitivt ingå för alla alkoholnjutare som vet att de konsumerar lite för mycket för sitt eget bästa ( Men ändå är fungerande)
Tas bäst ihop med Folsyra (b9) och en kapsel magnesium.
Än så länge efter mer än 30 år som storkonsument av alkohol - Inga problem

Samma sak gäller preppers och i överlevnadsutrustnimg som skall kunna erbjuda långtidsupport , så folk kan tugga på lavar o överleva lång tid
Citera
2025-09-20, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du kan äta precis vad du vill sålänge du inte gör det varje dag. Tvåhundra gram potatischips innehåller cirka tusen kalorier och motsvarar en stadig middag. Det du förlorar är protein och fibrer men det finns ingen naturlag som kräver att varje måltid måste innehålla protein. Förr var gröt ett vanligt mål mat som åts nästan varje dag och det innehåller inte mycket protein.

Nyttighetsmänniskorna och deras proteinhets har slagit igenom på bred front och fått folk att försöka maximera varje måltid för att, som det heter, ”träffa sina macros”. För någon som inte tränar seriöst på gym är detta helt meningslöst. Mat är till för att mätta och ge energi och sålänge du inte äter mer än du förbrukar så går du heller inte upp i vikt, oavsett om du äter kycklingbröst eller potatischips. Människan är allätare och kan ledigt klara sig på alla möjliga sorters föda. Särskilt om syftet är att snabbt få i sig energi för dagen. En påse chips duger vid enstaka tillfällen lika bra som kyckling och broccoli. Särskilt om du inte gymtränar.

Den här nyttighetsnojan där människor har specialdieter hit och dit är ett symptom på västerländskt överflöd. Med stigande inflation och samhällelig oro kommer sånt att minska. Det kan komma en tid när kolhydratrika soppor på rotfrukter tjänar som mättnad åt familjen och där det viktigaste är att inte gå till sängs hungrig snarare än att äta si och så många gram protein per kilo kroppsvikt för att ”get them gainz”.

Övervikt kan vara en ohälsosam effekt men också inflammationer och metabola sjukdomar.

Det finns inte heller någon naturlag som säger att man måste äta fibrer ty de är inte essentiella.
Citera
2025-09-20, 15:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.

Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?

Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.

Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.

Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:

Nej det är inte packat med mineraler eller vitaminer. Friteringen dödar vitaminerna. Chipsen friteras i värdelös olja, i bästa fall raps, med följden att chipsen är packade med dåliga mättade fetter.
De innehåller sjukt mkt salt och kolhydrater (ofc).
Dessutom innehåller de akrylamid som är cancerframkallade.

Så nej, potatischips är inte nyttigt någonstans utan rent skräp för att mätta magen och få ett dopaminpåslag av.

Kan dock tycka att potatischips är bättre än de flesta andra varianter, typ linschips osv som ska föreställa sig vara något nyttigt chips.

Ät det med gott samvete, livet ska kunna njutas - vissa saker är en medveten trade-off, men lura inte dig själv att det är något som är nyttigt för dig.
Citera
2025-09-20, 15:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Man har ju läst historier om folk som skulle fly från tex koncentrationsläger, lagrat potatis och salt som enda färdkost. Det kan man tydligen klara sig på i månader

Överleva på, ja, må bra av, nja...

Citat:
Chips har ju, precis som jordnötter, otroligt hög näringstäthet då det knappt innehållet något vatten.

Lågt vatteninnehåll ger lite högre näring (ie vitaminer/mineral) per gram, ja, men också mer kalorier/gram och vad som är relevant här är näring per x kalorier, vilket är tämligen kasst för tex chips.
Citera
2025-09-20, 15:35
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Övervikt kan vara en ohälsosam effekt men också inflammationer och metabola sjukdomar.

Det finns inte heller någon naturlag som säger att man måste äta fibrer ty de är inte essentiella.

Fibrer bättrar.på tarmfloran så ett visst intag är vettigt.

Hälsan har flera grundpelare o tarmfloran är en av dom
Citera
2025-09-20, 15:54
Medlem
Citat:

Exakt kost som orsakar hjärtinfarkt på sikt.
Citera
2025-09-20, 16:09
Avslutad
Citat:

Den farligaste maten i ditt kök är något du använder nästan varje dag.

https://www.youtube.com/shorts/bJQozNiHzBU
Citera
2025-09-20, 16:44
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7von4
Den farligaste maten i ditt kök är något du använder nästan varje dag.

https://www.youtube.com/shorts/bJQozNiHzBU

Svårt att säga fröoljor eller? Annars håller jag med.

Och det farliga kan man märka själv ganska lätt om man är villig att experimentera lite.

Först så avgiftar man sig i en månad eller två, genom att byta ut alla fröoljor mot smör/ister/talg. Sen äter man en halv påse chips.
Sen tar det tjugo minuter innan man har däckat på soffan, och nästa dag känner man sig bakfull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in