Citat:
Hej CC75!
Yes, jag har läst ditt inlägg och det går inte ihop för mig. Först skriver du att kvinnor som ligger med bad boys är ”sexuella slampor” och sedan blir mer fridiga när de träffar någon mer seriös. Gott så, men det som fick mig att haja till var att du sedan skrev: det är inte är okej, och det är ett beteende inte någon man borde acceptera. Iskallt.
Sedan blir tonen plötsligt fluffig: du berömmer henne för att hon sätter gränser och slutar med beteenden hon tidigare tyckt var skadliga, men då kan mannen ”välja annorlunda”. Ja, du skrev ju att beteendet inte är okej och att ingen man borde acceptera det. Om det inte finns något tredje alternativ borde du då rimligen tycka att hon för alltid ska leva utan man (partner)?
Jag tycker det blir halt och potentiellt manipulativt när man först slår fast något stenhårt och sedan direkt motsäger sig själv. Det blir lite så; ”det är okej att slåss” och sedan ”våld är aldrig okej”, och när någon påpekar motsägelsen svara: ”hur kan du dra den slutsatsen när jag skrev att våld aldrig är okej?”
Yes, jag har läst ditt inlägg och det går inte ihop för mig. Först skriver du att kvinnor som ligger med bad boys är ”sexuella slampor” och sedan blir mer fridiga när de träffar någon mer seriös. Gott så, men det som fick mig att haja till var att du sedan skrev: det är inte är okej, och det är ett beteende inte någon man borde acceptera. Iskallt.
Sedan blir tonen plötsligt fluffig: du berömmer henne för att hon sätter gränser och slutar med beteenden hon tidigare tyckt var skadliga, men då kan mannen ”välja annorlunda”. Ja, du skrev ju att beteendet inte är okej och att ingen man borde acceptera det. Om det inte finns något tredje alternativ borde du då rimligen tycka att hon för alltid ska leva utan man (partner)?
Jag tycker det blir halt och potentiellt manipulativt när man först slår fast något stenhårt och sedan direkt motsäger sig själv. Det blir lite så; ”det är okej att slåss” och sedan ”våld är aldrig okej”, och när någon påpekar motsägelsen svara: ”hur kan du dra den slutsatsen när jag skrev att våld aldrig är okej?”
Hej Slitnapjux
Tack för att du påpekar detta som jag nu förstår kan låta ologiskt så som det framställs. Även tack för din goda ton i ditt svar. Inte helt vanligt förekommande här på FB.
Jag skrev som jag gjorde mer som en beskrivning hur dessa kvinnor ses som, dvs slampor, inte att jag anser att de är det. Jag har inga problem med kvinnor som ligger runt även om jag anser att det i högre grad påverkar kvinnor negativt än motsvarande för män. Mår en kvinna bra av att ligga runt, varsågod. Vad jag har problem med är det hyckleri som en del kvinnor visar upp när det gäller killar. Badboyen får vad han vill ha direkt men den snälla goa, vettiga killen han ska behöva vänta trots att tjejen vet att båda killarna vill (oftast) samma sak. För mig är detta hyckleri inte okej och jag anser inte att någon kille ska acceptera det men många killar gör det. Fakta är att en kvinna som vill vara intim med en man, hon är det. Enda anledningen hon inte är det fast hon vill, är för att visa upp en fasad av att vara mer ”virgin” än vad hon är. Dvs hon fejkar sin image. Fine, vi gör det alla till någon grad men för den som varit med ett tag blir det löjligt, lite oseriöst och omoget. Märk väl, det är "anledningen" till hennes ändrade beteende som avgör om det är hyckleri eller ett helt okej beteende.
Jag medger dock att så som jag skrev är det lätt att tolka som om att jag är en av de män som anser att kvinnor är samt kallar kvinnor som ligger runt för slampor men lika lite som jag kallar kvinnor för ”horor” (ett ord jag avskyr och aldrig skulle kalla någon för), lika lite skulle jag kalla någon kvinna för slampa. Tvärtom. En kvinna som ligger runt för att hon gillar det och som inte skäms för det, hon får ändå respekt, av mig och andra män. Sedan finns det alltid de män som tycker annorlunda vilket är helt okej. Dock är det inte enligt mig okej att vara nedlåtande mot dem, vilket, tyvärr, en del män är.
Det ÄR bra om hon kommer till insikt att hennes gamla beteende inte var bra för henne. Det ÄR bra att hon idag vet vad hon tycker om i sängen och vad hon inte tycker om. Men det innebär inte att hon är rätt kvinna för alla män. Lika lite som hon var rätt kvinna för alla män när hon var mer ”experimenterande”. Varje man får själv avgöra om hon är rätt för honom eller inte (och tvärtom förstås). Jag har varit tydlig med att detta är i grunden TS problem och inte hennes. Han får avgöra om han vill vara tillsammans med henne under de premisser som hon är villiga att ge. Om inte TS vill finns det garanterat många ändra män som är villiga att acceptera dem så ensam kommer hon säkerligen inte att behöva vara.
Jag hoppas ovan klargör lite av vad jag tycker och tänker i ämnet. Det är inte min mening att vara manipulativ men ibland uttrycker jag mig inte helt perfekt. Skriver snabbt och inte helt med en röd tråd. Jag är inte helt utan brister jag heller…
// CC
. Det är också tydligen väldigt viktigt att få fram att hon har borderline - eftersom det helt oförsiktigt omnämns flera ggr av olika konton. Baserat på det tunna underlaget att hon tidigare har varit sexuellt frigid, för att ungå att bli lämnad ensam. (Håller dock med om att det sistnämnda är en indikation på det, men kan vara vad som helst säkert.)