2025-09-17, 14:38
Medlem
Imnshos avatar
Kan vi återuppväcka (reinkarnera) det gamla fina okvädingsordet "kujon"?

När problematiska plebejer lärt sig att epitetet troglodyt inte var smicker, kan kujon ge ytterligare bränsle till defamationen!

Får erkänna att det är ännu ett ord med rötter i latinet, "coleus"=testikel.
Citera
2025-09-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kan vi återuppväcka (reinkarnera) det gamla fina okvädingsordet "kujon"?

När problematiska plebejer lärt sig att epitetet troglodyt inte var smicker, kan kujon ge ytterligare bränsle till defamationen!

Får erkänna att det är ännu ett ord med rötter i latinet, "coleus"=testikel.
lustigt nog; kujon betyder entydigt en föraktlig fegling utan någon heder.
men att ha cojones är exakt det motsatta.
å ändå är det samma rot i bägge orden.,.
Citera
2025-09-18, 16:49
Medlem
Imnshos avatar
Vad sägs om verbet "båta"? Kanske slänga ur sig nåt på första dejten, "det båtar föga". Det är knappast något som leder till ett ligg, damen figurerar istället omedelbums som en fågelholk och börjar febrilt leta efter en bad boy på Tinder istället.

Av fornnordiska batna, som är besläktat med ord som bot och bättre.
Citera
2025-09-19, 15:58
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Vad sägs om verbet "båta"? Kanske slänga ur sig nåt på första dejten, "det båtar föga". Det är knappast något som leder till ett ligg, damen figurerar istället omedelbums som en fågelholk och börjar febrilt leta efter en bad boy på Tinder istället.
Du dejtar fel tjejer En rik vokabulär kan göra ett gott intryck, och min har flera gånger genererat komplimanger från presumtiva ragg. Det viktiga är att man talar naturligt, och inte uppfattas som skrytig. Svåra ord ska användas med finess!
Senast redigerad av HanMedPinnen 2025-09-19 kl. 16:00.
Citera
2025-09-19, 16:07
Medlem
Lill-Anns avatar
Enligt mitt förmenande - Jag tycker / anser.👎👍

Agreabel - Överkomlig, behaglig / behagfull 🌌

Pyscha - eskortdam💃

Morkulla - eskortdam💃

Morgonrodnad - soluppgång 🌅

Öbattang - dörrhalva🚪
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-09-19 kl. 16:12.
Citera
2025-09-19, 17:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Du dejtar fel tjejer En rik vokabulär kan göra ett gott intryck, och min har flera gånger genererat komplimanger från presumtiva ragg. Det viktiga är att man talar naturligt, och inte uppfattas som skrytig. Svåra ord ska användas med finess!
Antagligen ska jag fokusera mindre på pyschor och morkullor och istället städsla kulturdamer. Dock är mitt värde på köttmarknaden numera kraftigt devalverat. I nära vänners lag retarderar mitt språk snarast emot gutturala och troglodytiska underlivsuttryck inom min dialektala vokabulär.
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Pyscha - eskortdam💃

Morkulla - eskortdam💃

Morgonrodnad - soluppgång 🌅
Älskar morgonrodnad! Gudinnan Eos illumination!

Annars gillas även ordet morgongåva. Förutom den ursprungliga betydelsen som ett slags hemgifte, är ordet numera mest menande en hemsk håla på den västmanländska prärien.
Citera
2025-09-19, 19:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Öbattang - dörrhalva🚪

Döbattang, en halv dubbeldörr, har jag hört talas om. Vanligen ser man pluralformen döbattanger som beteckning på hela dubbeldörren. Dö- är naturligtvis det franska räkneordet deux. Nägon öbattang har jag aldrig hört talas om tidigare.
Citera
2025-09-19, 19:52
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Döbattang, en halv dubbeldörr, har jag hört talas om. Vanligen ser man pluralformen döbattanger som beteckning på hela dubbeldörren. Dö- är naturligtvis det franska räkneordet deux. Nägon öbattang har jag aldrig hört talas om tidigare.

Pinsamt, men ett slarvfel/stavfel och för sent att redigera.

Tack att du såg detta.
Citera
2025-09-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag lärde mig först i dag att beknip som beteckning på en prekär situation, företrädesvis ekonomisk. är ett riktigt ord som står med i ordböckerna och som finns belagt sedan mitten av 1800-talet. Jag har alltid trott att det handlade om en skämtsam nyskapelse av sent datum. Det kanske inte är något svårt eller särskilt imponerande ord, men lite fint är det.

Jag kan ha använt ordet ngn gång, men tror aldrig jag hört det yttras av annan person!

Min bekantskap med det härrör från exakt ett (1!) ställe i skrift, nämligen i den svenska utgåvan av Herman Wouks Myteriet på Caine, som jag läste i tolvårsåldern, och där det (i samband med episoden då kapten Queeg låter fartyget gå runt i en cirkel medan han ger en besättningsman en långrandig uppläxning för någon ringa förseelse) en gammal garvad sjöman utbrister "rorslinorna har kanske kommit i beknip!"

Innebörden "fastklämd" är ju uppenbar från kontexten, men jag har nog alltid fattat det som en rent nautisk term!
Citera
2025-09-20, 08:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insolent
Tack för det med! Två ord, finns det bara två personer som är "språk-avancerade" här?

Får jag lägga till några som ni kan lära er:
Persiflage - förlöjligande
Eukaristi - nattvarden
Faiblesse - svaghet för något
Exoterisk - populär
Adoratör - beundrare
Lappri - obetydligheter

Jag är autodidakt... självlärd!
Esoterisk heter det väl ändå...

Några enkla tips:
Istället för att säga "pinsam/pinsamt" -
genant
penibel

Istället för att säga "jätte" som förstärkare använd "mycket", "väldigt", osv.

Istället för att säga "bra"
strålande
utmärkt
förträffligt
osv

Istället för "enkel" - rudimentär
Citera
2025-09-20, 09:12
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
I nära vänners lag retarderar mitt språk snarast emot gutturala och troglodytiska underlivsuttryck inom min dialektala vokabulär.
Nu brukar jag ju försöka att inte vara någon språkpolis, men när vi nu råkar vara just här: Jag tycker ordet emot låter konstigt i den här användningen. Jag tror ett enkelt mot skulle vara bättre. Det är ganska vanligt att folk blir lite överambitiösa med ord som finns i två former, där den ena ser lite mer avancerad ut. Det är inte alltid de betyder samma sak och fungerar i samma konstruktioner. Det är möjligt att det här är ett läge där det funkar, och att jag bara är skadad av överanvändningen. Någon som faktiskt har koll på riktigt får gärna skjuta in här!

Annars skulle du kunna retirera till något istället, vilket jag tror jag skulle föredra. I lite samma anda skulle jag sagt ur min vokabulär, om jag ville låta lite finare, men det är nog mer av en smaksak. Inom är också ett överanvänt ord när folk försöker låta formella.
Citera
2025-09-20, 09:59
Medlem
Apocolocyntos är ett ord som används alltför litet numera, trots att det är titeln på ett verk av Seneca d.y. !

"-Jo hej, jag kan inte jobba idag, för jag har fått apocolocyntos."

Den bokstavliga betydelsen är "att förvandlas till en pumpa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in