2025-09-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej det stämmer inte (eller ja, det kan kanske stämmer i någon annan delstat, inte för att jag tror det, men det finns knäppt många delstater)

så länge han höll sig till informationen som ingår i åtalet i dagsläget.

https://atty.utahcounty.gov/cms/uplo...49872215e3.pdf

Det finns inget samband mellan din text och referens och mitt inlägg. Det är mänskligt att fela så du kan läsa om och läsa rätt.

Poängen med det jag skrev är alltså att de antingen kommer att avrätta gärningsmannen/personerna alternativt skapat en utgång för att kunna hävda orättvisa rättegångar i framtiden.
Citera
2025-09-20, 01:21
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, när stormningen skedde funderade jag på hur i hela friden denna, till synes, paradoxala samling kunde gå armkrok.
Profascister, Paramilitär milis, pronazister, Maga - och kristna?
...Men allihop förenades i Jesu namn.

Exakt, men insnöade Magaiter tycks anse att det är toppen att bli av med demokrati.

Posobiec på Turning Point kan inte vara tydligare som sagt.

"Welcome to the end of democracy. We are here to overthrow it completely."

"We will replace it with this, right here."
(radband för böner med ett kors)

Men de är väl lojala in absurdum som även Trump poängterar:

”Jag skulle kunna stå mitt på Fifth Avenue och skjuta någon och jag skulle inte förlora några väljare.”

Med Kirks ord bredvid ser det helt stolligt ut...

"jag tycker att det är värt det. Jag tycker att det är värt att tyvärr ha en kostnad på några dödsfall orsakade av vapen varje år".
Att demokratier sällan faller med ett enda slag påminner mig om Topographie des Terrors i Berlin. Hela museet är uppbyggt för att visa just det, hur Tyskland inte förvandlades till en totalitär stat över en natt, utan genom en långsam process av små steg som människor vande sig vid.

Utställningen följer år för år hur det började med retorik och propaganda som pekade ut fiender, ofta genom avhumanisering. Sedan kom lagarna som begränsade vissa gruppers rättigheter, alltid motiverade som tillfälliga eller för det allmännas bästa. Därefter följde normaliseringen av våld och förföljelse, där polis och myndigheter gradvis blev politiska redskap.

Det slående när man går genom museet är att många av stegen i början kan se ganska oskyldiga ut om man ser dem isolerat. Det är först i efterhand man förstår vart de ledde. Precis det är poängen, att människor sakta vänjer sig, steg för steg, tills det till slut är för sent att säga ifrån.

Vi behöver inte jämföra vår tid direkt med nazismen, men mekanismerna är desamma. När makt koncentreras, när motståndare avhumaniseras och när lagar börjar användas för att gynna en viss grupp på bekostnad av andra, då gäller det att reagera i tid och peka på vad som händer.

https://www.topographie.de/en/
Citera
2025-09-20, 01:51
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag tänkte mer ”offentlig avrättning”
Och ”förtjänar att lida”

Det befintliga systemet finns, och det kommer räcka gott i Utah.
(Hade inte räckt i Sverige)
Om man önskar ”specialbehandlingar”för vissa uppmärksammade fall så sänker man sig till den typen av känslobaserad logik som andra kan hålla på med.

Då ger man martyrstatus åt det hållet, tyst metodisk rättvisa is the shit.
Ja så är det helt klart. Men med tanke hur extremt självisk handling det är att ta ifrån någon sitt enda liv på jordet, den enda chansen man får, så kan man ibland sakna den avskräckande faktor som fanns förr i tiden.

Självklart är det inte en vattentät tanke eller något jag egentligen vill, därför jag skrev "i min enfald".
Citera
2025-09-20, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Ja, man ser det tydligast i den så kallade Palestinavänstern, men alliansen är äldre än så. Det har bara blivit tydligare de senaste 2 åren eller så.

Kommer ihåg när den "första svenska feministiska regeringen", "det gladaste tjejgänget" besökte mullorna i Iran och stod där som stolta fån i slöjor. Vänstern dras till auktoritära miljöer eftersom de känner sig väldigt hemma där. Hatet mot västvärlden, inte minst kristendomen som är en del av vår historia, förenar de två.

Franska regeringen kom ganska nyligen ut med en rapport om att Muslimska Brödraskapet har Sverige som sin Europeiska bas. Detta då via främst Socialdemokraterna, men även Vänstern och delvis Miljöpartiet. Har väl iofs funnits en hel del islamister i centern också.

Hahaha "Världens bästa tjejgäng", den så kallade feministiska regeringen ville visa vilka tuffa och inkluderande brudar dom är. Dom missade dock punkten att hijab mer eller mindre är kvinnoförtryck i Iran och hela deras feministiska power girl godhet föll platt.

Hade 100 höjdare gjorts idag så hade definitivt denna incident varit med.
Citera
2025-09-20, 06:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det du beskriver visar hur stormningen av Kapitolium inte var ett spontant upplopp utan en del av ett välplanerat projekt, där Kirk och Turning Point spelade en nyckelroll. Genom att blanda nationalism, högerextremism och en extrem form av kristendom lyckades man förena grupper som annars aldrig skulle samarbeta, från Proud Boys till karismatiska evangelikaler och konservativa katoliker.

När politik presenteras som ett andligt krig blir motståndaren inte bara någon med en annan åsikt, utan en fiende som måste besegras. Då blir steget till våld mycket kortare.

Det är just därför det är så farligt att blanda religion och politik. Idéer som dessa stannar inte vid USA:s gränser. De kan lika gärna få fäste här om vi inte förstår hur de växer fram. Demokratier faller sällan genom ett enda slag, utan steg för steg över tid.

Om du har följt med samhällsutvecklingen i Sverige så borde du veta om att dessa idéer redan idag har ett starkt fäste i landet. Inte genom att svenskarna har blivit mer religiösa eller extremistiska utan att vi har importerat en religiös och politisk ideologi till landet som heter islam.

Som många många muslimer anser så är islam och dess principer inte kompatibla med det sekulariserade Västerländska samhället utan de anser att islam ska styra inte bara deras hemländer utan även på sikt Väst.
Citera
2025-09-20, 06:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du sysslar bara med halmgubbar och anser att alla som inte tycker som dig är en motståndare. Jag har aldrig lyssnat på Kirk, inte ens nu, eller visste att han fanns före han sköts. Däremot ser jag alla andra som människor. Både han och dig. Men där är vi inte lika.

Tråden handlar om någon som blev skjuten av en vänsterradikaliserad bög, som inte kunde tåla en annan människas åsikter och mördade honom. Sedan använder vänstervridna offret för att försöka sprida mer hat och framställer konspirationer om honom, som ett enormt hot utifrån hans åsikter, för att ytterliga öka på radikaliseringen och polariseringen i samhället.

Man driver åsikter som kommer från den värsta ideologi som funnits och är baserad på konflikt, direkta lögner och pseudovetenskap. Man har stött ut människor ur samhället och spridit hat mot dem för de inte delar deras egna åsikter och därigenom radikaliserat dem och skapat ett tudelat samhälle, byggt på splittring och hat. Sedan skyller man allt på andra. Man är fisförnäma radikaler som tror man är goda, men sprider bara ondska och hat omkring sig.

Andra menar att han verkar ha vuxit upp i en vapenmiljö, och visar bilder på honom med vapen.

De säger också att han höll till på högerkanten och ibland klädde sig som något som kallas en Groyper. Andra högerpersoner har starkt kritiserat Kirk, för att vara emot Trump, som Laura Loomer.

Hur är det med det här egentligen? Vill du att han skall vara homosexuell och i så fall varför? Eller har du insidesinfo om den scenen från där han bodde?

Vad man kan konstatera är att människan träffade under stark press (ja, det är en bedömning av situationen), och det gör man inte som vänsterradikaliserad bög, som man vanligen tänker sig uttrycket.

Tacksam för mer information om hur det förhåller sig med honom.
Citera
2025-09-20, 06:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Andra menar att han verkar ha vuxit upp i en vapenmiljö, och visar bilder på honom med vapen.

De säger också att han höll till på högerkanten och ibland klädde sig som något som kallas en Groyper. Andra högerpersoner har starkt kritiserat Kirk, för att vara emot Trump, som Laura Loomer.

Hur är det med det här egentligen? Vill du att han skall vara homosexuell och i så fall varför? Eller har du insidesinfo om den scenen från där han bodde?

Vad man kan konstatera är att människan träffade under stark press (ja, det är en bedömning av situationen), och det gör man inte som vänsterradikaliserad bög, som man vanligen tänker sig uttrycket.

Tacksam för mer information om hur det förhåller sig med honom.

Det är lustigt hur maga lyckas med konsstycket att helt bortse från en hel uppväxt i maga-miljö, som att Tyler inte fick med nånting därifrån. Nej, ALLT kom på magiskt vis från några månader på college eller nåt.
Citera
2025-09-20, 06:44
Visst hade det nog varit riktigt svårt att rädda livet på Charlie ändå, men hur hade ni sett ni på att en ambulans med förmåga att ge blodtransfusioner hade tagit sig dit i tid istället? Nedan länkar jag en video till en närstående som hängde med honom i bilen; de körde alltså i väg honom i en av bilarna som säkerhetsgruppen hade... Men om en ambulans hade varit där och direkt gett honom livsuppehållande/-uppstartande behandling, syrgas och blodtransfusioner? Vilken skillnad tror ni att det hade kunnat utgöra?

https://www.youtube.com/watch?v=fCD1qPldA6Q

Här är ett klipp på förövaren, 2022 (ursäktar om det redan har länkats till tidigare): https://www.youtube.com/watch?v=wTNBLYjGj8w
Citera
2025-09-20, 06:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är lustigt hur maga lyckas med konsstycket att helt bortse från en hel uppväxt i maga-miljö, som att Tyler inte fick med nånting därifrån. Nej, ALLT kom på magiskt vis från några månader på college eller nåt.

Så e de vettu, de e strat- och tac- (riktiga kurser på sovjetiskt terroristuniversitet). De leds av de två homosexuella ledarna Mao och Josef, som har färgat håret lila.

Det går snabbt. Skicka aldrig era barn till skolan, såvida det inte är en bibelskola som predikar att Trump är gud.

Att någon i gun lobbyn skulle komma på tanken att den grundläggande kulturen är fel är förstås inte att tänka på, men samtidigt ondgör de sig över att just denna person har dött, trots att hen liksom Trump mest bara sprider/spred hat.

Det är ett ganska fattigt resonemang, och avslöjar tydligt att det inte handlar om ett bra samhälle för alla, utan bara för de som är innanför en viss gräns.

Som vi har sett har fascismen i USA också redan flyttat fram sina positioner, då humorjoppar på tv har blivit avstängda. Precis som man kunde gissa skulle hända.

Freedom finns inte - röster tystas, och böcker censureras och plockas bort hej vilt.

USA går mot en stor krasch.
Citera
2025-09-20, 06:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Visst hade det nog varit riktigt svårt att rädda livet på Charlie ändå, men hur hade ni sett ni på att en ambulans med förmåga att ge blodtransfusioner hade tagit sig dit i tid istället? Nedan länkar jag en video till en närstående som hängde med honom i bilen; de körde alltså i väg honom i en av bilarna som säkerhetsgruppen hade... Men om en ambulans hade varit där och direkt gett honom livsuppehållande/-uppstartande behandling, syrgas och blodtransfusioner? Vilken skillnad tror ni att det hade kunnat utgöra?

https://www.youtube.com/watch?v=fCD1qPldA6Q

Här är ett klipp på förövaren, 2022 (ursäktar om det redan har länkats till tidigare): https://www.youtube.com/watch?v=wTNBLYjGj8w

Ambulanser åker till olyckor och till stora sammankomster. Det fanns väl ingen anledning att tro att något skulle hända, och är en ganska ointressant fråga.
Citera
2025-09-20, 07:58
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om du har följt med samhällsutvecklingen i Sverige så borde du veta om att dessa idéer redan idag har ett starkt fäste i landet. Inte genom att svenskarna har blivit mer religiösa eller extremistiska utan att vi har importerat en religiös och politisk ideologi till landet som heter islam.

Som många många muslimer anser så är islam och dess principer inte kompatibla med det sekulariserade Västerländska samhället utan de anser att islam ska styra inte bara deras hemländer utan även på sikt Väst.
Visst kan islamistiska rörelser utgöra ett hot och mekanismerna ska bevakas även där, men de saknar i väst den historiska förankring och institutionella makt som kristendomen har i USA. Där finns kyrkorna redan tätt integrerade i samhällets strukturer, i politiken, skolorna, universiteten och till och med i kongressen.

Kirk och Trumps projekt bygger på att använda den infrastrukturen för att steg för steg omvandla USA till ett samhälle där bibeln är rättesnöret. Det är inte ett löst hot utan ett konkret systemskifte, med pastorernas stöd som politiska aktörer och lagar som styrs av religiös moral.

Skillnaden mellan detta och sharia är egentligen bara vilken helig bok man utgår från. Mekanismen är densamma, staten slutar vara neutral och människor som inte delar tron reduceras till andra klassens medborgare. Ironin är att många av de som fruktar islamisering själva driver på för en kristen variant av samma förtryck. Det är ingen väg mot frihet. Det är bara att byta en religiös boja mot en annan.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-09-20 kl. 08:21.
Citera
2025-09-20, 08:18
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Haha, fattar du inte att det är trollande?
Den typ av trollande när någon precis har mördats är oanständigt, osmakligt och ovärdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in