• 1
  • 2
2025-09-16, 13:28
Medlem
Vitiss avatar
Som rubriken säger.

Jag rensar med oregelbundna mellanrum cacheutrymmet i apparna på min telefon.
Det jag noterat är att t.ex webbläsaren TOR har samlat på sig 2 mb utan att jag använt den sedan förra gången jag rensade.
Varför samlar oanvända appar på sig utrymme?
Citera
2025-09-16, 13:37
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Som rubriken säger.

Det jag noterat är att t.ex webbläsaren TOR har samlat på sig 2 mb utan att jag använt den sedan förra gången jag rensade.

Går du in på dark web på din telefon?
Citera
2025-09-16, 14:44
Medlem
Citat:
Som rubriken säger.

2 millibit?

Menar du egentligen megabyte (MB) eller gigabyte (GB)?
Om 2 MB: varför bry sig? Har du ont om utrymme?
Citera
2025-09-16, 14:51
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Går du in på dark web på din telefon?

Nej.
Jag använder TOR de gånger jag går in på Facebook.
Citera
2025-09-16, 15:38
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Nej.

Tor använder inte en inbyggd VPN på telefonen. Hoppas du vet det. Använd datorn istället.
Citera
2025-09-16, 15:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tor använder inte en inbyggd VPN på telefonen. Hoppas du vet det. Använd datorn istället.

Aha, det visste jag inte.
Tack.

Men min fråga är obesvarad; varför drar oanvända appar på sig cacheutrymmet?
Citera
2025-09-16, 15:56
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Aha, det visste jag inte.
Tack.

Men min fråga är obesvarad; varför drar oanvända appar på sig cacheutrymmet?

Det här fick jag fram:

Automatisk djupsömn och cachehantering
Samsungs djupsömnappar: Vissa Samsung-telefoner försätter automatiskt oanvända appar i djupsömn, vilket inaktiverar dem och förhindrar att de tömmer batteri eller RAM. "Samsung-telefoner lägger automatiskt oanvända appar i DJUPSÖMNAPPAR. I grund och botten inaktiveras appen."

Cache-rensning och lagringsoptimering
Regelbunden cache-rensning: Många användare rekommenderar att man rensar appens cache regelbundet för att frigöra lagring. "Jag rensar cachen en gång i månaden, det här verkar vara en bra balans mellan daglig prestanda och långsiktig stabilitet för mig."
Verktyg för batch-cache-rensning: Appar som AppWererabbit och SD Maid kan hjälpa till att rensa cachen i bulk. "Batch-cache-rensning av appar: AppWererabbit, SD Maid"
Appstorlek och data

Stora appstorlekar: Moderna appar kan vara ganska stora, och även oanvända appar kan fortfarande uppta betydande lagringsutrymme på grund av cachade data, mediefiler och andra tillfälliga filer. "Videoströmning eller musikströmning tar upp massor av utrymme. Det cachar musiken för att spara tid men kan ta upp mycket plats."
Säkerhetskopieringsfiler: Vissa appar, som WhatsApp och Messenger, kan ha stora säkerhetskopieringsfiler som bidrar till överflödigt lagringsutrymme. "Vissa appar har säkerhetskopieringsfiler som bara blir fulla av utrymme."
Citera
2025-09-16, 15:58
Medlem
Citat:
Nej.
Menar du Orbot? Eller loggar du in på Facebook i Tor Browser?
Citera
2025-09-16, 18:22
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Menar du Orbot? Eller loggar du in på Facebook i Tor Browser?

Vad är Orbot?

Jag loggar in på Facebook med TOR eftersom Facebook vill ha koll på allt man gör där.
Men nyss fick jag ju veta att TOR inte skyddar mer än andra webbläsare när man använder mobilen.
😒
Citera
2025-09-17, 11:44
Medlem
Citat:
Vad är Orbot?

Jag loggar in på Facebook med TOR eftersom Facebook vill ha koll på allt man gör där.
Men nyss fick jag ju veta att TOR inte skyddar mer än andra webbläsare när man använder mobilen.
😒
?????
Har du druckit din LSD idag eller vad pratar du om? Klart som fan Tor Browser inte skyddar andra webbläsare än... Tor Browser.
Citera
2025-09-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
?????
Har du druckit din LSD idag eller vad pratar du om? Klart som fan Tor Browser inte skyddar andra webbläsare än... Tor Browser.
Tror det är du som fått i dig syra, läs om läs rätt😉
Citera
2025-09-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Tror det är du som fått i dig syra, läs om läs rätt😉
Hur då menar du?

Hans inlägg består av två meningar. I första meningen påstår han att han loggar in på Facebook med Tor. Hur han åstadkommer detta utan att logga in i webbläsaren, och utan Orbot, är högst oklart.

I andra meningen påstår han att han fått veta att det inte hjälper mer än andra webbläsare. På vilket sätt fick vi aldrig en förklaring på, men vi kan nog bara anta att han var korkad nog att tro att ha appen installerad gör att hela mobilen använder det, vilket är helt befängt då det är en webbläsare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in