2025-09-19, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så när har det blivit lagligt att cykla full??? Vet en som blev av med körkortet för just det...
Du bluffar, det har alltid varit lagligt att cykla berusad, många tar cykeln till krogen tex.
Citera
2025-09-19, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det får man inte. Man får varken cykla eller berusad, så varför skulle man få köra elsparkcykel berusad? Hur tänkte du där?
Källa på att man inte får gå berusad?
Citera
2025-09-19, 05:08
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Jo visst. Men slaggar du i fyllecell varje fredag blir det snabbt annorlunda, eller hur?

Nej, där borde inte alls en elsparkcykel ingå efter som att det definieras som en cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitionener:

"Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp-
eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen,
och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som
inte överstiger 250 watt.
3. Ett eldrivet fordon utan tramp-
eller vevanordning som är avsett för
användning av personer med fysisk
funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran
av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande,
och
c. konstruerat för en hastighet av
högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp-
eller vevanordning som uppfyller
villkoren i 3 a-c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga
märkeffekt inte överstiger 250 watt,
eller
b. är självbalanserande."

TS har genomgående hänvisat till 250 watt och 20 kilometer i timmen, alltså rör frågan cyklar och rattfylleri kan aldrig komma på tal.

Nej, notera "konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen" och "har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt".

Din elsparkcykel är i lagens mening rimligen en elsparkmoped klass 1 eller 2, och utöver rattfylleri kan du torska på en rad andra otrevliga sätt om du blir stoppad.
nej då skulle de va hjälmtvång på elsparkcyklar
Citera
2025-09-19, 05:30
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Förr hette det styrstångsfylla, det är borttagit nu så du åker dit på vårdslöshet i trafik!
När togs den bort? Vad jag vet har det aldrig funnits. En seglivad myt det där.
Citera
2025-09-19, 05:30
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
nej då skulle de va hjälmtvång på elsparkcyklar

Högst oklart vad det är du svarar på, så jag kan tyvärr inte förklara hur du har fel.
Citera
2025-09-19, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det kom väl en ny lag denna sommar gällande just detta? Att man åker dit för rattfylla på elsparkcykel.
Om den är olaglig och klassas som moped eller mc ja.
Citera
2025-09-19, 07:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Det får man inte. Man får varken cykla eller gå berusad, så varför skulle man få köra elsparkcykel berusad? Hur tänkte du där?
Haha va? Inte gå berusad? Hur ska man få ta sig fram mellan barerna eller hem för den delen? Visst att cykla full är säkert inte lagligt men som gammal uppsalastudent vet jag att det inte efterlevs. Herregud, har säkert cyklat med över 2 promille i blodet. Alla cyklar till nationsfesterna där.

Då borde ju alla lokala fyllon som man ser överallt arresteras på plats. Det sker ju inte heller. Ska mycket till för att hamna i fyllecell ändå men även då åtalas de inte för något.
Citera
2025-09-19, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Varför finns det då alkolås på dom?

Klarar man testet är det OK!
Kör ofta elsparkcykeln till o från fest, bor centralt o polare bor någon kilometer radie. blir billigare o enklare o ta en Ryde än bussen eller en dyr taxi, bussen går inte från vissa polare vid kl 02 på natten så Ryde är perfekt.
Fylle testet kommer ofta upp på natten, det handlar om snabbhet med frågor som Ryde har för att checka hur full man är.

Man ska svara via olika bilder, men vad jag förstår är att ingen bild är rätt, man mäter snabbheten man har för att ändra svar när den indikera man svarat fel.

Annars är det helt ok att köra full, man blir inte dömd för vårdslöshet om man inte orsakat någon fara eller bryter mot några regler, det är alltså inte bara för polis o ta någon för vårdslöshet på en gångbana man kör packad på med inget folk runt omkring man utgör en fara för, precis som med cykel.
Citera
2025-09-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Ja men om den går 20km/h och har en maxstyrka på 250watt?

Då räknas de väl som en cykel? Dvs det är inte olagligt ?
Om du inte framför den vårdslöst eller på ett sätt som framkallar fara för dig själv eller andra, gör du det är det torsk. Köra på gångbana & trottoar är förbjudet.
Citera
2025-09-19, 09:31
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Det får man inte. Man får varken cykla eller gå berusad, så varför skulle man få köra elsparkcykel berusad? Hur tänkte du där?

Man får gå berusad.
Citera
2025-09-19, 11:48
Medlem
SysterMorbids avatar
Som jag minns det klassas det väl som en cykel? Dvs du får i princip vara hur full som helst men du ska kunna framföra cykeln på ett säkert sätt.

Men en ungdomsfylla. Jag och ett par polare söp oss dyngrak och cyklade 1.5 mil på landsväg till en hemmafest. Kunde knappt stå när jag kom fram..
Senast redigerad av SysterMorbid 2025-09-19 kl. 11:50.
Citera
2025-09-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hur är det med elsparkcyklar som går som mest i 20km/h och har en motorstyrka på 250watt?

Får man rent juridiskt sätta sig på en sådan och köra onykter utan att riskera att dömas för rattfylleri?

Man kan ju bli åtalad för vårdslöshet i trafik men just rattfylleri är det som fångat mitt intresse.

Nej givetvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in