2025-09-18, 18:24
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jo, det innebär faktiskt det. Precis på samma sätt som att det inte är lagligt med mord på politiker, detta även om de är företrädare för ett land som man ligger i väpnad konflikt med.

Tror faktiskt att Israel har lyckats med detta förminskande alldeles på egen hand. För plötsligt har människor i gemen fått en förståelse för varför konflikten pågått så länge och den religiösa och politiska fanatism som styr det israeliska samhället.

Plötsligt har människor i gemen fått en förståelse för varför konflikten pågått så länge och den religiösa och politiska fanatism som styr det muslimska samhället.

Rättar dig igen.
Citera
2025-09-18, 18:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
;D vad kallar du Greta Thunberg? Logistikansvarig?
Jag bryr mig inte om Greta Thunberg. Men du kanske kan svara på en enkel fråga. Eftersom i praktiken samtliga av de israeler som föll offer för Hamas motoffensiv utgjorde delar av IDF, antingen som aktiva eller som reservister, varför skulle de inte anses utgöra legitima militära mål?
Citera
2025-09-18, 18:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Plötsligt har människor i gemen fått en förståelse för varför konflikten pågått så länge och den religiösa och politiska fanatism som styr det muslimska samhället.
Jaså, tycker du verkligen att det är åt det hållet som den politiska vinden blåser?
Citera
2025-09-18, 18:28
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om Greta Thunberg. Men du kanske kan svara på en enkel fråga. Eftersom i praktiken samtliga av de israeler som föll offer för Hamas motoffensiv utgjorde delar av IDF, antingen som aktiva eller som reservister, varför skulle de inte anses utgöra legitima militära mål?

Det var 1200 civila. Du drar lögner ur din morsas röv. Var barnen också IDF?
Senast redigerad av JagSkaFixaDig 2025-09-18 kl. 18:32.
Citera
2025-09-18, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nu får du fan ge dig, bebisar är väl inte militärer. Inte ens Hamas rekryterar över 10 år.
Citera
2025-09-18, 18:37
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Jo, det innebär faktiskt det. Precis på samma sätt som att det inte är lagligt med mord på politiker, detta även om de är företrädare för ett land som man ligger i väpnad konflikt med.

Det är lagligt.
Israel är i öppen krigsföring med Hizbollah, samtliga mål som har samröre med dem är då legitima att döda. De får även döda medlemmar av Hizbollahs politiska ledning.
Citera
2025-09-18, 18:43
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Jag älskar det faktum att Israel gjorde honom blind. Ironin över att han blev skadad där det gjorde mest ont. Nu kan han inte vara IT-guy längre.
Citera
2025-09-18, 18:55
Medlem
Cbreezes avatar
SVT är fan helt otroliga. Vad är det här för skönmålning av terrorister. Har ni sett bilden dom har med i klippet av snubben?

Vad fan är detta för bild? Enda anledningen till att man väljer denna bild är för att man vill skönmåla denna terrorist.

BILD

Enda bilden dom hittade var också när han ligger i någon slags uniform tillsammans med sitt gröna pannband.

Det här måste man nästan kunna polisanmäla? Jag tänker, hade SVT gjort ett likadant repotage om någon från ISIS? Svaret på den frågan är så klart nej!
Senast redigerad av Cbreeze 2025-09-18 kl. 18:58.
Citera
2025-09-18, 19:13
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast offren hade ju ingen chans att försvara sig. Det är så långt ifrån ett slagfält som det går att komma. Det var lömskt och fegt och fult och så typiskt judarna...

Att bomba platser där det kan finnas civilbefolkning är också alldeles förfärligt. Det är ju sådant som Israel gör, de bombar till och med kvinnosjukhus där kvinnor ligger och föder, och där det finns nyfödda spädbarn och prematurer som redan kämpar för sitt liv... Judar har inget hederskodex, eller bara gentemot personer inom den egna gruppen. Så har det alltid varit.

Dom räknas som kombatanter = fair game.

Generellt bland civiliserade länder så ställer man inte militära mål på skolgården - men hade man gjort det så hade det varit ett legitimt mål. Du vet - använda mänskliga sköldar är liksom inte ett life-hack som Hamas verkar tro.
Citera
2025-09-18, 19:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Dom räknas som kombatanter = fair game.

Generellt bland civiliserade länder så ställer man inte militära mål på skolgården - men hade man gjort det så hade det varit ett legitimt mål. Du vet - använda mänskliga sköldar är liksom inte ett life-hack som Hamas verkar tro.

Är kvinnosjukhusen i Palestina militära mål? Är mammorna och bebisarna "kombatanter"? Har du frågat dem om de önskar vara det, eller har någon annan frågat det? Jag blir helt förtvivlad...
Citera
2025-09-18, 19:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Utan att dra in Palestina vs Israel eller de krigsbrott som begås, då det inte är det jag vill prata om här, hur kam SVT sända detta? Det är ju alltså inte en vanlig civil person utan någon som öppet erkänner att denne jobbat för Hezbollah.
Jag fattar inte hur korkade folk kan vara egentligen. Det är väl inget problem med att SVT gestaltar olika människor som befinner sig i kriget? Ena dagen intervjuar man palestinska barn, nästa dag israeliska bosättare och tredje dagen Ali Ibrahim som skadades svårt av en personsökare som apterats av Israel. Han berättar hur han tillhöt Hisbollah och att det är därför som han fick personsökaren som han skadades av. Medier måste få intervjua människor som på olika sätt deltar i eller drabbas av kriget. Människor kan väl själva avgöra att han är terrorist och på något vis förtjänade sitt öde.
Citera
2025-09-18, 19:23
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är kvinnosjukhusen i Palestina militära mål? Är mammorna och bebisarna "kombatanter"? Har du frågat dem om de önskar vara det, eller har någon annan frågat det? Jag blir helt förtvivlad...

Ja - om Hamas har sina kombatanter där eller använder det som ledningscentral eller har annat utrustning där.

Återigen det är ju därför civiliserade länder inte ställer luftvärn på sjukhustaket, eller använder källaren på kvinnokliniken som ledningscentral.

Dom kan väl säga åt sina män som är med i Hamas att inte använda dom som mänskliga sköldar? Vad tror du t.ex. själv om din bror bedriver gerilla krig från din balkong hade du inte sagt åt honom på skarpen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in