2025-09-18, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Hur kan man hylla eller försöka rationalisera bort ett politiskt mord som endel verkar göra här inne? Oavsett om man tycker att Charlie Kirk har fruktansvärda åsikter som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle så måste man ju ha några saker klart för sig.
Är det inte bättre du riktar dig direkt till den det gäller om du vill ha svar?
Nån allmän anslagstavla om Kirk gör inte dig klokare.

Personligen tar jag fullt avstånd för hyllningar men bara för att han är död ändras inte min åsikt om honom.
Citat:
1. Charlie Kirk var en politisk debattör, författare, men han var inte politiker. Han hade inflytande på människor, men han hade noll politisk makt. Om folk väljer att rösta på Trump eller vem det än nu må vara pga Kirk så är det deras val, inte Kirks.
Gosse vad du är ute och cyklar.
Vet du inte ens hur stort inflytande han hade på valets utfall och närheten till Trump, Vance, Don Jr och andra?

Vet du inte vilken makt han vill förkovra sig via att få Trump på plats?
Citera
2025-09-18, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Bryr mig inte om ditt trams. Men kan säga så här att det som står för det mesta politiska våldet är de som känner sig förtryckta. På 60 talet, som någon sade, stod vänstern för det. Så jag tror det kommer att öka från vänster. Även om det här mordet kanske fick vissa att tänka om, men de mest extrema på vänsterkanten kommer att bli än mer extrema, medan de mer normala kommer att bli mindre extrema. Men vi får se. Det behövs en stor enig mitt, för att skapa stabilitet. Inte två stora poler. Men hata på.

Det var väl det jag trodde. Inga svar och inget att komma med. Maga ut i fingerspetsarna. Patetiskt.
Citera
2025-09-18, 14:24
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gosse vad du är ute och cyklar.
Vet du inte ens hur stort inflytande han hade på valets utfall och närheten till Trump, Vance, Don Jr och andra?

Vet du inte vilken makt han vill förkovra sig via att få Trump på plats?
Vadå ute och cyklar? Jag sa ju att han hade politiskt inflytande. Han hade säkerligen inflytande på valets utfall också som alla debattörer och åsiktsbildare har. Men politisk makt är däremot något annat.

Vilken makt menar du att han förkovrade sig i? Menar du att han kan säga direkt till Trump vilka politiska beslut han ska fatta och så följer Trump detta helt ovillkorligen?
Senast redigerad av Regeringsbildare 2025-09-18 kl. 14:28.
Citera
2025-09-18, 14:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Vadå ute och cyklar? Jag sa ju att han hade politiskt inflytande. Han hade säkerligen inflytande på valets utfall också som alla debattörer och åsiktsbildare har. Men politisk makt är däremot något annat.

Vilken makt menar du att han förkovrade sig i? Menar du att han kan säga direkt till Trump vilka politiska beslut han ska fatta och så följer Trump detta helt ovillkorligen?
."Han hade inflytande på människor, men han hade noll politisk makt "

Han själv tillskansade sig religiös politisk
makt, via Trump, eftersom han gjorde en fusion av kristen extremistisk tro och politik med start 2019.

Det är win-win.
Citera
2025-09-18, 14:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Kan politisk makt inte vara indirekt? Dvs använda sitt inflytande gentemot någon med direkt makt?
Citera
2025-09-18, 14:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan politisk makt inte vara indirekt? Dvs använda sitt inflytande gentemot någon med direkt makt?
Exakt så.
Det är win-win.

Evangelikala karismatiker medverkade att sätta Trump på tronen och..
Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen.
Citera
2025-09-18, 14:41
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ordet woke, kommer ursprungligen från att man vaknat och sett orättvisorna. Men det är även en sorts absolution. Om man är en vit hetero man och anser att de har privilegier, kan man se sig som woke och får därmed syndernas förlåtelse för sin egen hudfärg och kan angripa andra vita för sina privilegier, utan att själv bli sedd som tillhörande den gruppen och behöver inte offra sina egna privilegier som man anser andra vita hetero män, som inte är woke, ska göra. Motsägelserna haglar.

Men idag inbegriper det väl de tre inriktningar som har sin grund i marxismen, de två motstående kollektiven. Kulturmarxism är ett annat ord. Men något måste de kallas.

Det är vänsterns antirasism som bedömer människor utifrån sin hudfärg, vänsterfeminismen som bedömer människor utifrån kön och HBQT+ rörelsen som kommer ur vänsterfeminismens åsikter om att kön är socialt och bedömer människor utifrån sexuell läggning. Alla tre har förtryckare och förtryckta. Idealet är en färgad, lesbisk kvinna som är trans och den värsta förtryckaren är en vit hetero man. Individer finns inte, bara kollektiv.

Alla åsikter innehåller totala motsägelser. Liberaler har tagit till sig det utifrån mänskliga rättigheter, men förstår inte grunden och skapat en ohelig allians med vänstern här och även drivit hat och spridit marxistiska narrativ. Allt går förstås mot vetenskapen och sanningen, om man granskar det. Metoden att lura det på samhället är postmodernismen, en metod att skapa en falsk bild av verkligheten som sprids framförallt från det totalt politiserade humaniora idag, där fel åsikt kan förstöra en karriär och marxistiska maktteorier lärs ut som sanningar. Samma tidigare i USA.

Man måst väl alltid tänka på att de finns de som inte delar åsikterna. Det är det man inte gjort. Man har avhumaniserat dem och framställt dem som onda. Samma som man försöker göra med Kirk. I en demokrati finns det oftast en majoritet och alla kan inte dela åsikterna, så vissa kommer att känna sig förbigångna. Men det viktiga är då att man har lagar som försvar dem och att de som styr, inser att de styr även över hela det, som borde vara folket.

Men idag har man ställt mänskliga rättigheter över majoriteten och demokratin, som jag sagt tidigare. Det betyder att majoriteten måste ta hänsyn till minoriteter och att åsikter pressas ned. Man får inte var mot homosexualitet t.ex. Bara att säga det leder till stigmatisering och utstötning. Mindre med trans då de flesta förstår att det är orimligt att en man kan bli kvinna. Men det handlar inte om att försöka skapa förståelse för andra längre. Utan ett tvingade åsiktssystem.
Man har slagit över.
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att i en demokrati måste det finnas utrymme för många olika perspektiv, även sådana man själv inte håller med om. De flesta som kallas woke-vänstern har sina åsikter och driver sina frågor inom lagens och demokratins ramar, precis som konservativa gör med sina frågor.

Problemet uppstår inte för att människor tycker olika, utan när man börjar betrakta motståndarens existens som ett hot och därför försöker tysta eller avhumanisera dem. Det gäller åt båda hållen, vare sig det är konservativa som blir kallade fascister eller progressiva som kallas fiender till nationen.

Det är klart att man kan kritisera woke-idéer, precis som man kan kritisera konservativa värderingar, men det måste ske i en öppen debatt där båda sidor får komma till tals. Annars riskerar vi att ersätta demokratin med ett system där det bara finns rätt och fel åsikter och då förlorar alla i längden.

I grunden handlar det om samma princip som vi diskuterat kring religion, staten och lagarna ska vara neutrala och skydda allas rätt att delta i samhällsdebatten, inte bara de som råkar ha makten för tillfället.
Citera
2025-09-18, 14:52
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
"Indirekt makt" är t.ex representativ demokrati. Vi väljer representanter i form av politiker som prepresenterar folket i parlamentet. Vi har makt att lägga våran röst, politiker har makt att fatta politiska beslut.

Inflytande och makt är olika saker. Charlie Kirk var inte en politisk representant, således hade han inte politisk makt. Men han var en opinionsbildare och hade inflytande. Men i slutändan är det folket och politikerna som har makten.
Citera
2025-09-18, 14:58
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Du svarar inte på kärnan i min fråga. Och jag tror vi båda vet varför, du insåg precis att du hade fel men vill inte erkänna det. Råtta.
Jag svarade precis på din fråga. Makt och inflytande är två helt olika saker. Charlie Kirk hade ingen politisk makt. Indirekt makt är representativ demokrati.

Varje enskild individ påverkas såklart av vad andra tycker och tänker, men i slutändan är de de själva som fattar beslutet vem/vilka de ska rösta på. Jag kan höra S, M, MP, SD etc debattera under en valrörelse, men det är jag som har makten att lägga min röst. Inte debattörerna.Om debattörerna däremot blir valda att representera oss så har vi överlämnat makten i deras händer.
Citera
2025-09-18, 15:05
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Nej, jag beskrev en specifik användning av politiskt inflytande. Du valde att börja prata om något helt annat som du kallar samma sak. Och nu låtsas du som ingenting. Du är alltså en falsk magaråtta. Du äcklar mig.
Jag vet inte vad du famlar efter. Och du behöver inte gå till personangrepp för att du tydligen inte är nöjd med mitt svar

Citat:

Vi tar ett enkelt exempel: Om Charlie Kirk säger till Trump att han ska tycka x eller y. Så är det fortfarande Trump som fattar beslutet, inte Charlie Kirk. . Charlie Kirk har säkert inflytande på Trump som alla andra människor Trump träffar har, inkl alla hundratals politiker och opinionsbildare. Ska jag gissa så bildar Trump sin faktiska beslut väldigt lite på specifikt vad Charlie Kirk tyckte i olika frågor utan på en mängd andra faktorer som är unikt för Trump.

I slutändan har vi bara makt över våra egna åsikter, inte andras. Men inflytande kan vi ha, absolut.
Citera
2025-09-18, 15:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att i en demokrati måste det finnas utrymme för många olika perspektiv, även sådana man själv inte håller med om. De flesta som kallas woke-vänstern har sina åsikter och driver sina frågor inom lagens och demokratins ramar, precis som konservativa gör med sina frågor.

Problemet uppstår inte för att människor tycker olika, utan när man börjar betrakta motståndarens existens som ett hot och därför försöker tysta eller avhumanisera dem. Det gäller åt båda hållen, vare sig det är konservativa som blir kallade fascister eller progressiva som kallas fiender till nationen.

Det är klart att man kan kritisera woke-idéer, precis som man kan kritisera konservativa värderingar, men det måste ske i en öppen debatt där båda sidor får komma till tals. Annars riskerar vi att ersätta demokratin med ett system där det bara finns rätt och fel åsikter och då förlorar alla i längden.

I grunden handlar det om samma princip som vi diskuterat kring religion, staten och lagarna ska vara neutrala och skydda allas rätt att delta i samhällsdebatten, inte bara de som råkar ha makten för tillfället.
Men så är det inte. Så hur kommer man dit menar du. Man kan förstås anse att det ska vara på ett sätt som det inte är. Men det är en meningslös ståndpunkt, om det inte är så.

Har väl knappt funnits en öppen debatt här sista tjugo åren. Jag tror att även politikerna är rädda för media/vänster dreven. Det handlar egentligen inte om politiker, utan något som mer kan liknas vid ett pöbelvälde, som kastar epitet på motståndarna och äger narrativet. Aktivism ses som en godkänd politisk metod, om de har rätt åsikter.

Det har blivit lite öppnare sedan verkligheten uppenbarades efter invandringspsykosen. Men bara delvis.

Kirk sökte öppen debatt och blev mördad för sina åsikter.
Citera
2025-09-18, 15:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vi tar ett enkelt exempel: Om Charlie Kirk säger till Trump att han ska tycka x eller y. Så är det fortfarande Trump som fattar beslutet, inte Charlie Kirk.

Men om Trump inte hade fattat beslutet utan Kirk så betyder ju det per definition att Kirk har indirekt makt. Vilket skulle visas. Tack för ditt erkännande.

Att du sen vill kalla det något annat skiter jag fullständigt i. Du kan copea på din egen fritid hur mycket du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in