2025-09-18, 08:57
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om folket röstar för att följa Guds ord, är det faktiskt demokratiskt.
Ska du börja försöka leka demokrat nu, så borde du först sätta dig in i vad det är.

Demokrati bygger på att man har yttrandefrihet. Inte att man kan skjuta de som inte delar åsikterna. Cancelleringar och drev mot meningsmotståndare för att tysta dem, är totalt odemokratiskt.

Edit: Det är även ett brott mot de mänskliga rättigheterna att diskriminera människor för "politisk eller annan åsikt", som det står. Finns inga demokratiska länder byggda på marxismen. Bara mord och förtyck där. Vänstern är inte demokrater och har aldrig varit det.
Så då är Iran en demokrati?
Folket röstade ju på att avskaffa demokrati och införa teokrati?
Citera
2025-09-18, 09:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Har du läst studien som siffrorna kommer ifrån ?
Har du exempel på andra studier? Vad säger i så fall de om antal politiska mord från respektive extrem?
Citera
2025-09-18, 09:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Nu skulle jag inte uttrycka mig så om åhörarna,

Det påvisas dels av fakta. Det är fakta att Trumpväljare är religiösa och har lägre utbildningsnivå. Om inte lågutbildade religiösa är lättledda får så vet jag inte vilka som är det.

Dels påvisas det om man granskar beteende och argument från MAGA-håll, även om detta såklart blir mer subjektivt. Det tycks mig iaf uppenbart.
Citera
2025-09-18, 09:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Så då är Iran en demokrati?
Folket röstade ju på att avskaffa demokrati och införa teokrati?
Man kan säga att Iran använde sitt demokratiska system för att rösta för teokrati. Men efter det var de såklart inte längre ens i närheten av en demokrati längre. Ibland kallas sådana processer för demokratiskt självmord.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-09-18 kl. 09:07.
Citera
2025-09-18, 09:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det påvisas dels av fakta. Det är fakta att Trumpväljare är religiösa och har lägre utbildningsnivå. Om inte lågutbildade religiösa är lättledda får så vet jag inte vilka som är det.

Dels påvisas det om man granskar beteende och argument från MAGA-håll, även om detta såklart blir mer subjektivt. Det tycks mig iaf uppenbart.

Fast då måste man ju också titta på vad det handlar om för utbildningar. Precis som i Sverige är många utbildningar rena gojan, men vi envisas ändå med att dela upp befolkningen i hög och lågutbildad.

Till och med i Sverige, där utbildningen är kraftigt subventionerad, är det i många fall bättre att börja jobba direkt efter gymnasiet, än att plugga.

Tycker vi får sluta avfärda lågutbildade som korkade och lättledda, det väl på universitet och högskolor den verkliga hjärntvätten drar igång…
Citera
2025-09-18, 09:13
Medlem
Citat:
Har du exempel på andra studier?
Inte fler än de som konstaterar det jag konstaterat, att "vänster-våld" inte finns definerat och spåras systematiskt mer än för djurättsaktivism.

Citat:

Vad säger i så fall de om antal politiska mord från respektive extrem?

Att djurättsaktivister står för mindre "mord" än tex "höger-extremism" och "jihadism". Och att resten hänger på hur man "surfar på nätet".

Dvs samma sak som studien jag undrade om du läst?
Citera
2025-09-18, 09:19
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Inte fler än de som konstaterar det jag konstaterat, att "vänster-våld" inte finns definerat och spåras systematiskt mer än för djurättsaktivism.

Att djurättsaktivister står för mindre "mord" än tex "höger-extremism" och "jihadism". Och att resten hänger på hur man "surfar på nätet".

Dvs samma sak som studien jag undrade om du läst?
Ok, tack för svar. Inga andra studier som motsäger antalet på respektive sida alltså.
Citera
2025-09-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ok, tack för svar. Inga andra studier som motsäger antalet på respektive sida alltså.

nä. det är ju ingen hemlighet var datasetten kommer ifrån, det står ju i studien.

https://terrorismresearch.uark.edu/research/ecdb/

Det är därför i stort, ingen bryr sig om "rapportern", eller "studien" (inom fältet dvs).
Citera
2025-09-18, 09:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om folket röstar för att följa Guds ord, är det faktiskt demokratiskt.

Det är svårt att förstå hur man kan vara så här korkad. I samma sekund som det demokratin upphör så är det inte längre än demokrati. Det här är som att säga att Nazityskland var en demokrati

Citat:
Demokrati bygger på att man har yttrandefrihet.

Berätta vad du tror yttrandefrihet är. Jag garanterar att du har en vag, fånig föreställning kring vad det är.

Citat:
Inte att man kan skjuta de som inte delar åsikterna.

Är det nån som sagt något annorlunda?

Citat:
Cancelleringar och drev mot meningsmotståndare för att tysta dem, är totalt odemokratiskt.

Då är vi överens om att t ex Trumps agerande mot mediebolag och domstolar är totalt odemokratiskt? Tack för erkännandet, antar jag.
Citera
2025-09-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Problemet är bara att när Maga-dårarna kritiserar något så är dem själva skyldiga. Förstår inte heller hur Maga kan klandra den andra sidan för eventuella osmakligheter gällande Kirk, det är dem själva skyldiga till vid andra tillfällen.

Menar du att omm detta nu är ett politiskt mord, d v s att gärningsmannen sköt CK för att han anser att CK är en fascist/nazist som leder USA till ett auktoritärt samhälle där demokratin skrotas så är det MAGA som är skyldiga till hans uppfattning?

Menar du då att när demokraterna ger MAGA etiketten fascister/nazister så är det MAGA:s egna fel för de faktiskt är fascister/nazister?
Citera
2025-09-18, 10:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Låter som du vill inskränka deras yttrandfrihet, så vänsterblivet av dig....
Hur menar du? Det är ju republikanerna med Trump i spetsen som ger sig på och tystar oliktänkande.
Citera
2025-09-18, 10:16
Medlem
Citat:
Berätta, hur definierar du landsförräderi?

Öppna gränserna för att utländska våldsverkare ska kunna svämma in i landet en masse och förgripa sig på värdbefolkningen (?).

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I Sverige kan bara begå landsförräderi i krig.

Och nu är vi i NATO och således är det väl en tolkningsfråga om vi är i krig eller ej. Jag vill hävda att vi redan befann oss i ett lågintensivt inbördeskrig (invandringsmöget) innan dess men NU...

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hur menar du? Det är ju republikanerna med Trump i spetsen som ger sig på och tystar oliktänkande.

"MAGA-profilen Charlie Kirk skjuten (bekräftat död 2025-09-10)"

Är du i fel tråd?
Senast redigerad av medlemsheltannan 2025-09-18 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in