Citat:
Ursprungligen postat av
PungiMunninen
Det finns en hel spelserie som utforskar frågan: Vad skulle hänt med Sovjet om Hitler dog? Nämligen Red Alert. Första spelet börjar med att Einstein går tillbaka i tiden och dödar Hitler, vilket gör att andra världskriget ändrar karaktär till att Sovjet invaderar Europa.
Så ja, helt ärligt, till viss del. Både Stalin och Mao's implementationer av kommunism resulterade i korrupta skräckvälden. Jag är glad att inte behöva leva under någon av dem. Jag hör ofta den apologetiska inställningen från andra kommunister att "det där var inte riktig kommunism". Jag håller inte med, saken är den att idé och implementation är olika saker. Jag skulle säga att samtliga implementationer av kommunismen har varit dåliga. Ofta pga vänskapskorruption (t ex Mao's Kina, Mao satte alltså sina bästa vänner på diverse poster vilket resulterade i katastrofer och mass-svält), makthungriga psykopater (t ex Stalin) eller bara att man låter trasproletariatet och böbeln få för mycket att säga till om.
Tillbaka till topic så är jag mer eller mindre 100% säker på att det skulle blivit ett världskrig. Under Hitlers tid så passade Sovjet på att expandera. 1940 så invaderade man baltikum, och en av anledningarna till varför Rumänerna gick med tyskarna var för att Sovjet lade fram krav om annektrering av rumänskt territorium. Man tryckte sig sakta allt med västerut. Och invasionen av Polen var två-delad som alla vet, Sovjet och Tyskland delade på Polen och båda länderna invaderade landet. Sovjet skulle förmodligen invadera och kräva mer och mer territorium tills det resulterade i ett världskrig. Man skulle förmodligen lägga Europa under sig men inte lyckas ta Storbrittanien. Tyskland skulle inte ha rustat upp i den utsträckning som Tyskarna gjorde och landet skulle förmodligen falla lika lätt som Frankrike.
Nu blev jag intresserad av att kolla upp Hearts Of Iron-moddar i ämnet - kanske det redan finns något mod-team man kan hoppa in i. Det var ett tag sedan jag arbeta med spelprogrammering.
Stämmer bra att inte var "riktig kommunism". Psykopater styr världen. Så har det varit och så lär det fortsätta.
Se även på hur olika religioner, i grunden skapade för att plocka fram det bästa ur människor, använts i alla tider och även idag i totalt motsatt syfte.
Lenin var en tokdåre som troligen hade haft ihjäl nästan lika många som Stalin.
Flera spel och filmer/serier fokuserar på hur världen sett ut om Hitler vunnit.
Jag tycker det är mycket mer intressant att fundera på hur det sett ut UTAN Hitler. Så därför startade jag denna tråd.