Citat:
Ursprungligen postat av
trefemmor
Jag gick på bidrag kort efter gymnasiet i ett par månader tror jag fick 3000kr per månad att leva på var inte mycket med.andra ord.
Jag undrar hur folk kan få dessa summor som folk som arbetar får i månadslön? För inte kan det vara socialbidrag? Fattar att det finns a-kassa men den är ju ej förevigt. Barnbidrag är väll 1000kr per unge?
Är det typ folk som "lyckats" bli sjukpensionärer vi pratar om när vi pratar om folk som får in 20k per månad i bidrag varje månad? Är påriktigt nyfiken för jag känner ingen själv som får dessa summor av staten varje månad.
Systemet var tänkt att fungera som ett tillfälligt stöd när någon hamnade i ekonomisk knipa. Det var inte tänkt att fungera för en sexbarnsfamilj som plötsligt knackar på och kommer in i Sverige.
Svaret är helt enkelt, antal barn. 7-8 barnfamiljer fanns knappt på 60-70- talet i Sverige. Om det mot all förmodan fanns några sådana var det få. Systemet klarade av det.
I det nya läget med massinvandring löpte systemet amok för det mycket ovanliga förvandlades till sällsynt men inte helt ovanligt. Det kunde systemet fortfarande ha råd med.
Åren gick och tillståndet förvandlades till ett inte helt ovanligt. Nu håller systemet på att braka samman. De flesta ser dessa storfamiljer men de ser dem inte på jobbet utan på köpcentret etc. Då infinner sig frågan:
- Vad lever de på?
Där står vi just nu med en politisk mycket känslig fråga.
Det är därför ordet FN:s barnkonvention hela tiden dyker upp som ett spöke i debatten för att skrämma de som vågar ifrågasätta systemet. Tillkommer horder av olika skattefinansierade organisationer som har sina kontor på dyra adresser i Stockholm. De sysselsätter en hel del folk.