2025-09-18, 01:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Ja, men ingen vill ju ha ghetton där det bor minst 50% invandrare heller. Så det är väl bara frågan om HUR det sker då?
Som det är nu, tror jag det sker automatiskt. Alla invandrare blir ju inte fattiga direkt. Många har bra jobb, och köper bostadsrätt. Är pengarna ärligt förtjänade ser jag inte problemet, och har inga problem med att bo granne med invandrare. Finns många etniska svenskar som är jobbiga att bo granne med också.

Hur och på vilket sätt man går in med politiska medel och styr uppblandningen, är väl frågan i så fall. Står inte mycket om det i aftonbladet-artikeln.

Det är ju bra, som det står i artikeln, att S vill begränsa möjligheten för invandrare att flytta till utsatta områden.

Själva tryggheten i ett område, får polisen stå för, om det skulle behövas.
Jag kan hålla med om en punkt och det är att inga fler invandrare ska tillåtas flytta dit. Eller svenska medborgare som inte är svenskar. Den punkten är bra för att inte fylla på problemen.

Det övriga problemet ska naturligtvis ske genom storskalig återvandring. Alltså vi är förbi assimilering, vi vill inte ha dem här längre. Åk hem! Minst en miljon ska återvända oavsett om de är svenska medborgare eller få de fått dessa pass på felaktiga grunder. Skiter i vilket faktiskt. Nej UT! Kvar kan vi ha vissa väl anpassade högt utbildade individer från västerlandet. Så ser en smart och fruktsam invandring ut.
Citera
2025-09-18, 01:19
Medlem
Necriss avatar
Man blir så jävla förbannad... jag anstränger mig hårt och har ett bra jobb. Sambon har gått ner i tid för att barnen inte ska behöva vara så mycket på förskolan. Efter skatt har vi 55-60 000, men för det offrar jag all min tid och får bara vara med på läggningar. Vi är alltid trötta och slitna och sönderstressade, på sjukligt höga nivåer med olika symptom.

Vi kan alltså bara pumpa ut tre ungar till och slippa alla de problem och få oändligt med frihet.. och det hade bara kostat 10 000 kr?!

Jobbar man inte ska man fan inte ha mer än 25 000 som familj att dela på. Betala hyran kan man göra själv.
Citera
2025-09-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Problemet är ju att just barnavlandet blivit deras affärside. Fixa 8-9 och du kan ha en fin villa betald för att barnen måste ha det eller en 5a i en lägenhet. Det är sjukt skevt hur det fungerar. Dessutom lär du dra in 50-60k på barnen enbart.
Tycker att det är en jävla blåslampa i arslet om du är svenskfödd. Du råkar bli sjukskriven, eller arbetslös en kort period och du har ett helvete att få ut någon sjukersättning, akassa men sedan kan du komma från tredje land och få bidrag från dag 1.?! Ingen svenska lär jag mig, föder 6-8 barn och försörjning från staten bara fortsätter. Hur är det ens möjligt. Men de flesta svenskar ville tydligen ha det såhär med tanke på hur valen fallit ut.Blir ju mörkrädd på riktigt.
Citera
2025-09-18, 01:22
Medlem
Det ska vara lönt att arbeta, så därför sänker vi alla bidrag. 15k i bidrag eller arbeta för 16500? Nä så kan man inte ha det, bättre med att bidraget bara är 10k Då har både bidragare och arbetare inte råd med något lol
Citera
2025-09-18, 02:08
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ja, ja, sådana grejer är givetvis alla partier emot.

Men för dom allra flesta som har försörjningsstöd är det rätt hård kontroll + motprestation. Matpriserna har ju ökat rejält. Det kostar att ge t.ex. 5 pojkar i grundskoleåldern bra mat, kläder, vettig fritid. Hyra och andra räkningar.

Vill regeringen verkligen få ett slut på organiserad brottslighet som hotar tryggheten i områden, med skjutningar och sprängningar? Vill regeringen att polisens arbete ska bli ett evighetsarbete som aldrig tar slut, för att dom förebyggande åtgärderna är otillräckliga?

Vill man som barn/ungdom ens vara hemma, om man trängs med flera andra ungar? Antagligen hänger man istället ute, är lättpåverkad, och löper högre risk att dras in i kriminalitet, istället för att sitta hemma och studera, eller ägna sig åt en vettig (kanske dyrare än fotboll) fritid.

Alla partier är för lagarna i övrigt som dom ser ut, men detta är en klar försämring av de grupper som löper högst risk att söka psykiatrisk vård och/eller dras in i kriminalitet.

Du borde förespråka en höjning av alla bidrag för att döda brottsligheten. Höj bidraget för en familj med 5 barn till 200k i månaden så att alla sådana familjer har råd med en egen herrgård och därmed slipper attraheras av brott.

Du tror inte att skräpmänniskor kanske börjar skaffa färre barn om deras megafamiljer inte längre subventioneras?
Citera
2025-09-18, 03:07
Avstängd
Citat:
Ja, men ingen vill ju ha ghetton där det bor minst 50% invandrare heller. Så det är väl bara frågan om HUR det sker då?

Hur många arbetande svenskar tror du vill bo vägg i vägg med en arbetslös somalisk familj med 8 barn? Eller bo i samma trappuppgång som en inavlad och gängkriminell klanfamilj från Syrien?

Jag tror att 99% av alla arbetande svenskar hellre ser att migranterna bor långt ute i en förort utanför stan än delar bostadsområde med de.
Citera
2025-09-18, 03:21
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summershadow
Tycker att det är en jävla blåslampa i arslet om du är svenskfödd. Du råkar bli sjukskriven, eller arbetslös en kort period och du har ett helvete att få ut någon sjukersättning, akassa men sedan kan du komma från tredje land och få bidrag från dag 1.?! Ingen svenska lär jag mig, föder 6-8 barn och försörjning från staten bara fortsätter. Hur är det ens möjligt. Men de flesta svenskar ville tydligen ha det såhär med tanke på hur valen fallit ut.Blir ju mörkrädd på riktigt.
Exakt, jag är själv mellan jobb nu och det är sjukt svårt, veteran om jag ens kan få ett nytt jobb om jag ska vara ärlig. Men samtidigt går den somaliska morsan där med åtta barn och drar in 40k i månaden. Det är inte rimligt. Någonstans måste ju svenska folket tänka på dem själva som folk. Annars kan vi ju skita i försvar också.

Samtidigt var ju reformer som flerbarnstillägg och liknande bra när de kom,men då var vi ju svenskar. Idag är det somaliska morsor som kvitterar ut,det gynnar ingen. Vi måste en gång för alla fatta vart problemet är och vilka som måste ut. Minst en miljon ska ut, det är garanterat. Vi har ingen nytta av dem och de har aldrig gjort någon nytta för oss. Simple as that.
Senast redigerad av needAlife 2025-09-18 kl. 03:24.
Citera
2025-09-18, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Helt sjukt att en ensamstående kan få ut 25 000 kr i bidrag. Vad helvete? Det är ju mer förmånligt att bara sitta hemma hela dagarna än att jobba heltid. Så kan vi naturligtvis inte ha det. Bra första steg av regeringen, men förhoppnings sänker de bidragen betydligt mer nästa mandatperiod.

När du likväl är hemma kan du sedan göra din vardag betydligt mer ekonomisk genom att laga all mat, hinna botanisera och resa runt och handla det du behöver till extrapris. Säkerligen dessutom jobba svart på en pizzeria några timmar.

Jo, du.
Citera
2025-09-18, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag gick på bidrag kort efter gymnasiet i ett par månader tror jag fick 3000kr per månad att leva på var inte mycket med.andra ord.

Jag undrar hur folk kan få dessa summor som folk som arbetar får i månadslön? För inte kan det vara socialbidrag? Fattar att det finns a-kassa men den är ju ej förevigt. Barnbidrag är väll 1000kr per unge?
Är det typ folk som "lyckats" bli sjukpensionärer vi pratar om när vi pratar om folk som får in 20k per månad i bidrag varje månad? Är påriktigt nyfiken för jag känner ingen själv som får dessa summor av staten varje månad.

Systemet var tänkt att fungera som ett tillfälligt stöd när någon hamnade i ekonomisk knipa. Det var inte tänkt att fungera för en sexbarnsfamilj som plötsligt knackar på och kommer in i Sverige.

Svaret är helt enkelt, antal barn. 7-8 barnfamiljer fanns knappt på 60-70- talet i Sverige. Om det mot all förmodan fanns några sådana var det få. Systemet klarade av det.

I det nya läget med massinvandring löpte systemet amok för det mycket ovanliga förvandlades till sällsynt men inte helt ovanligt. Det kunde systemet fortfarande ha råd med.

Åren gick och tillståndet förvandlades till ett inte helt ovanligt. Nu håller systemet på att braka samman. De flesta ser dessa storfamiljer men de ser dem inte på jobbet utan på köpcentret etc. Då infinner sig frågan:

- Vad lever de på?

Där står vi just nu med en politisk mycket känslig fråga.

Det är därför ordet FN:s barnkonvention hela tiden dyker upp som ett spöke i debatten för att skrämma de som vågar ifrågasätta systemet. Tillkommer horder av olika skattefinansierade organisationer som har sina kontor på dyra adresser i Stockholm. De sysselsätter en hel del folk.
Citera
2025-09-18, 05:34
Medlem
MrMarios avatar
Äntligen börjar man skärpa den förbannade bidragslinjen.
Man har ju retat sig hela arbetslivet på hur somaliska och zigenska familjeklaner år efter år efter år lallar runt på socbidrag. Bidragsformen är avsedd som en sista livlina för att man ska komma på fötter, tanken kan väl aldrig ha varit att familjer ska leva hela livet på dessa bidrag?

När bidrag missbrukas så måste de stramas åt - rejält. Man borde rentav sätta upp en tidsgräns också för när alla bidrag försvinner. Max 4-6 månader på socbidrag, sedan får man klara sig bäst man kan.
Citera
2025-09-18, 06:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Äntligen börjar man skärpa den förbannade bidragslinjen.
Man har ju retat sig hela arbetslivet på hur somaliska och zigenska familjeklaner år efter år efter år lallar runt på socbidrag. Bidragsformen är avsedd som en sista livlina för att man ska komma på fötter, tanken kan väl aldrig ha varit att familjer ska leva hela livet på dessa bidrag?

När bidrag missbrukas så måste de stramas åt - rejält. Man borde rentav sätta upp en tidsgräns också för när alla bidrag försvinner. Max 4-6 månader på socbidrag, sedan får man klara sig bäst man kan.

Housing med kantin, samt arbetsträning.

Tror inte detta kommer få så stor effekt. Är det sd eller L som stretar emot?

Att detta kunnat fortgå är så jävla konstigt. Det tog tre år? Fem år om man räknar med tiden från tills det införs. Man skulle nödstoppat samma dag som man tillträdde.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2025-09-18 kl. 06:49.
Citera
2025-09-18, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du fattar inte. Alternativet är inte bidrag eller jobb, i princip alla berörda kan inte få jobb i dagsläget.
Det är en liten minoritet där folk som är anställningsbara bara lever på bidrag istället för att jobba utan att det föreligger missbruk eller sjukdomsproblematik.
Att minska bidragen och "jaga" arbetslösa är något vi gjort mer och mer de senaste 20åren, det fungerar inte.

Jag kan erbjuda skogsarbete, röjning, skogsplantering med normal lön för någon fullvuxen i dessa familjer. Tror du att jag någonsin kommer att få ett svar från en familj som arbetsfritt kvitterar ut 46 000 kr/mån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in