Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Det får du gärna tro. Jag säger att det skulle bli Flashbacks död.
Men man kanske bara kan sudda bort sin välkända slogan? ”Yttrandefrihet på riktigt” lär klinga lite illa
Folk har rundat yttrandefrihetshinder i alla tider och det här torde vara ett av de lättare.
FÖRSLAG:
En variant kan vara att ordfiltret sitter redan i editorn. Att man får en varning och en förklaring när man trycker på knappen "Skicka svar" och en förhandsvisning av hur inlägget kommer att se ut med de ej tillåtna orden borttagna.
Jag tänker mig att Flashback visar en banner med text i stil med "Ditt inlägg innehåller ord som med hänvisning till domen i Stockholms Tingsrätt målnummer XXX inte kan publiceras och kommer att se ut så här:"
Och att man sedan får valet att fortsätta redigera eller publicera inlägget i befintligt skick.
Folk kommer i stort omgående lära sig att ersätta zigenare med exempelvis "vagabonderande folkslag från monsunasiens västliga delar" och negrer med "personer med kraftig produktion av hudfärgspigment" och så vidare i all oändlighet. Sedan kommer forumet att funka lika bra som innan.
Det kan tänkas att rättsväsendet hittar på nya ord och uttryck som ska anses förbjudna och måste läggas till listan.
Till slut blir det bara löjligt och den som går förlorande ur striden är rättsväsendet. För så har det blivit under många århundraden tidigare och så kommer det att bli nu.