2025-07-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Pengar var redan den kristna urkyrkans svaghet. Lärjungarna hade fått veta att de skulle bege sig till Galileen efter korsfästelsen och där skulle de få träffa Jesus uppstånden från de döda. Men det fanns många rika i Jerusalem och lärjungarna stannade där i åratal och håvade in deras ägodelar. Inte förrän anhängarna i Jerusalem var helt utblottade började de röra sig norrut, men då inte mot det fattiga Galileen utan mot Grekland.

Ja, det är iallafall vad som kom med i skrifterna. Att de kristna etablerade nya församlingar och påfallande ofta då där de rika befinner sig. Men man kanske ska säga att de rika förstod värdet av en religion som kunde kontrollera de fattiga, göra dem fogliga. Detta var iallafall den stora nyttan sedan som kungar och adeln utnyttjade.

Kärnan i kristendomen är att man ska lyda gud, vända andra kinden till och inte göra något motstånd, ty i paradiset blir man belönad för sin oändliga godhet mot allt och alla.

Utom när man skulle tvinga på alla andra folk sin version av religionen, då var det tvärtom grymheter i all oändlighet.

När det dyker upp en sekt som sjundedagsadventister så säger jag bara: SPRING!!!!!
Citera
2025-09-17, 07:45
Avslutad
Oavsett så kan jag tycka att det är skillnaden mot idag. Idag har vi lagar och regler - framförallt skatterätt. Skulle det ske en granskning hos adventisterna så skulle tidningarna ha mycket snaskigt att skriva. Förutom det redan uppenbara - våldtäkterna
Citera
2025-09-17, 08:21
Avslutad
Ingen av er som sett dokumentären på TV4?
Citera
2025-09-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har alltid trott att de är ganska lika pingstvännerna, men jag har kanske fel?

Nja, adventismen är en vidareutveckling av metodismen, precis som frälsningsarmén är, så teologiskt står de närmare den traditionen än pingströrelsen. Skillnaderna ligger mer i praktikerna – de firar gudstjänst på lördagar eftersom sabbaten (lördagen) är vilodagen enligt Bibeln, och de har ofta en ändå mer sträng livsstil med fokus på hälsa och enkelhet.

Den jag känner är t.ex. väldigt strikt med kost och att inte äta godis, tränar mycket och är pluggig. Rätt typiskt för adventister.

Men ok de liknar pingströrelsen på så sätt att de betonar eskatologi (det Bibeln säger om den sista tiden). Det kallas adventister för att de väntar på Kristi återkomst snart. Många frikyrkor, även pingst, hade åtminstone tidigare starka fromhetsideal kring nykterhet, relationer, dans, tiondegivande osv. Adventisterna passar in i det mönstret. De som växer upp i frikyrkor blir lite mer ofta akademiker och medelklass jämfört med genomsnittet i befolkningen.
Senast redigerad av guru1966 2025-09-17 kl. 08:44.
Citera
2025-09-17, 10:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nja, adventismen är en vidareutveckling av metodismen, precis som frälsningsarmén är, så teologiskt står de närmare den traditionen än pingströrelsen. Skillnaderna ligger mer i praktikerna – de firar gudstjänst på lördagar eftersom sabbaten (lördagen) är vilodagen enligt Bibeln, och de har ofta en ändå mer sträng livsstil med fokus på hälsa och enkelhet.

Den jag känner är t.ex. väldigt strikt med kost och att inte äta godis, tränar mycket och är pluggig. Rätt typiskt för adventister.

Men ok de liknar pingströrelsen på så sätt att de betonar eskatologi (det Bibeln säger om den sista tiden). Det kallas adventister för att de väntar på Kristi återkomst snart. Många frikyrkor, även pingst, hade åtminstone tidigare starka fromhetsideal kring nykterhet, relationer, dans, tiondegivande osv. Adventisterna passar in i det mönstret. De som växer upp i frikyrkor blir lite mer ofta akademiker och medelklass jämfört med genomsnittet i befolkningen.

Tack för informationen! Jag kände till att de firar gudstjänst på lördagar, och att eskatologi är inte ovanligt för frikyrkor, snarare vore det konstigt om en frikyrka inte fokuserade på det.
Citera
2025-09-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack för informationen! Jag kände till att de firar gudstjänst på lördagar, och att eskatologi är inte ovanligt för frikyrkor, snarare vore det konstigt om en frikyrka inte fokuserade på det.

Bibelns profetior, särskilt Uppenbarelseboken, är verkligen svåra. Tolkningar där man tycker sig se tecken på att vi lever i sista tiden, och lovat att Jesus kommer tillbaka en viss tidpunkt, har gång på gång visat sig vara fel. Därför börjar till och med yngre pingstpredikanter att tona ned det.

Jag fick t.ex. höra i pingskyrkan av en predikant på 1970/80-talet att "jag tror att jesus kommer att komma tillbaka under er generations livstid".

När streckkoderna kom fick vi lära oss att synkroniseringskoden i början och slutet egentligen är sexor. Lägger man ihop dem blir det talet 666, odjurets märke.

Det kom ett chip då som skulle sättas under huden på kreatur för att registrera deras position. Det kunde hantera 2 upphöjt till 32 individer (ett vanligt tal inom datateknik), dvs 4 miljarder, vilket var jordens befolkningsstorlek på den tiden. Alltså var detta det märke som odjuret skulle placera i pannan eller på handleden på varje människa.

Omväxlande har Påven, Islam, EU, och mycket annat i modern tid beskrivits som odjuret.

Nya testamentet är tydligt icke-rasistiskt och pacifistiskt, öppet för alla folk, och är en form av uppgörelse med gamla förbundet, s.k. ersättningsteologi, som blev verkningslös när förlåten rämnade. Men de som betonar eskatologi är ofta kristna sionister med en annan teologi. De upplever sig kallade att påskynda Jesu återkomst genom ett krig i Israel. Och återupprättandet av kung Davids storisrael. Därför har de mer empati med israeler än med palestinier (både kristna och muslimer), de tycker inte att arabisktalande osm har bott där sedan 800-talet har rätt till sin mark, de igonerar att kyrkor har funnits där sedan antiken, och de sprider konspirationsteorier om att muslimer är väldigt annorlunda andra människor, precis som man alltid gör om människor man vill starta krig med, och de sprider lögner om att IDF är den goda sidan och inte alls begår krigsbrott och folkmord.

Jag tror att Uppenbarelseboken på olika sätt handlade om den tid det skrevs ned i, med politiskt otillåtna budskap på ett kryptiskt sätt. Om den grymme kejsar Nero, vars namn kan tolkas som talet 666. Om romarriket den sköka från havet som sitter på sju kullar → ”Den stora staden på sju kullar” är en välkänd omskrivning för Rom, och de regerade riket via havet. Romarriket var också det tusenåriga riket som till slut skulle bli kristet och styras teokratiskt. Det handlade om Jerusalems förstörelse och förföljelsen av både judar och de första kristna. Harmageddon var platsen Megiddo i norra Israel där många strider hade utkämpats.
Senast redigerad av guru1966 2025-09-17 kl. 11:53.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in