Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Tack för informationen! Jag kände till att de firar gudstjänst på lördagar, och att eskatologi är inte ovanligt för frikyrkor, snarare vore det konstigt om en frikyrka inte fokuserade på det.
Bibelns profetior, särskilt Uppenbarelseboken, är verkligen svåra. Tolkningar där man tycker sig se tecken på att vi lever i sista tiden, och lovat att Jesus kommer tillbaka en viss tidpunkt, har gång på gång visat sig vara fel. Därför börjar till och med yngre pingstpredikanter att tona ned det.
Jag fick t.ex. höra i pingskyrkan av en predikant på 1970/80-talet att "jag tror att jesus kommer att komma tillbaka under er generations livstid".
När streckkoderna kom fick vi lära oss att synkroniseringskoden i början och slutet egentligen är sexor. Lägger man ihop dem blir det talet 666, odjurets märke.
Det kom ett chip då som skulle sättas under huden på kreatur för att registrera deras position. Det kunde hantera 2 upphöjt till 32 individer (ett vanligt tal inom datateknik), dvs 4 miljarder, vilket var jordens befolkningsstorlek på den tiden. Alltså var detta det märke som odjuret skulle placera i pannan eller på handleden på varje människa.
Omväxlande har Påven, Islam, EU, och mycket annat i modern tid beskrivits som odjuret.
Nya testamentet är tydligt icke-rasistiskt och pacifistiskt, öppet för alla folk, och är en form av uppgörelse med gamla förbundet, s.k. ersättningsteologi, som blev verkningslös när förlåten rämnade. Men de som betonar eskatologi är ofta kristna sionister med en annan teologi. De upplever sig kallade att påskynda Jesu återkomst genom ett krig i Israel. Och återupprättandet av kung Davids storisrael. Därför har de mer empati med israeler än med palestinier (både kristna och muslimer), de tycker inte att arabisktalande osm har bott där sedan 800-talet har rätt till sin mark, de igonerar att kyrkor har funnits där sedan antiken, och de sprider konspirationsteorier om att muslimer är väldigt annorlunda andra människor, precis som man alltid gör om människor man vill starta krig med, och de sprider lögner om att IDF är den goda sidan och inte alls begår krigsbrott och folkmord.
Jag tror att Uppenbarelseboken på olika sätt handlade om den tid det skrevs ned i, med politiskt otillåtna budskap på ett kryptiskt sätt. Om den grymme kejsar Nero, vars namn kan tolkas som talet 666. Om romarriket den sköka från havet som sitter på sju kullar → ”Den stora staden på sju kullar” är en välkänd omskrivning för Rom, och de regerade riket via havet. Romarriket var också det tusenåriga riket som till slut skulle bli kristet och styras teokratiskt. Det handlade om Jerusalems förstörelse och förföljelsen av både judar och de första kristna. Harmageddon var platsen Megiddo i norra Israel där många strider hade utkämpats.