2025-07-10, 03:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Någon som vet vilken kvinna låten (Oh la la) jag vill ha dig handlar om?
Den påminner mycket om Bob Dylans I want you.
Grynet Mollvig och han gick på Studio 54 ihop i mars 1979.

https://www.youtube.com/watch?v=aVg0qcfnzWU
Citera
2025-08-21, 17:47
Medlem
st33rs avatar
Den här typen av rock som Lundell skitit ur sig under sin karriär - det tillhör den den där sortens "generisk rock" som jag aldrig fattat hur någon människa kan uppskatta

Vaga Melodier flyter ihop med varandra i en jämntjock soppa med en jämntjock instrumentering. Det är musik mer som attribut till ett par jeans och en "stor stark" - mycket springsteens svulstiga ljudmattor

Totalt ointressant om man ej av nån anledning valt att idolisera honom som person

En utländsk person som letade bra musik på andra språk. Ingen skulle ju ge Uffes genetiska cd-tower-rock mer än en sekund innan de letade sig vidare. Själva musiken är helt menlös
Citera
2025-09-16, 09:11
Medlem
Det är texten ihop med den enkelt uppbyggda musiken som gör låten till en bra låt. Kan man inte texten är det kört.
Citera
2025-09-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Någon som vet vilken kvinna låten (Oh la la) jag vill ha dig handlar om?
Den påminner mycket om Bob Dylans I want you.
Jag har som ett svagt minne av det skulle vara Marika Lindström eller möjligen Marika Lagerkrans, men jag kan ha fel.
Citera
2025-09-17, 06:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag har som ett svagt minne av det skulle vara Marika Lindström eller möjligen Marika Lagerkrans, men jag kan ha fel.

Mig veterligen handlar inte La La La om någon specifik kvinna alls, alltså ren fiktion, även en flirt och med dåtidens disco i åtanke. Verkar även märkvärdigt att den skulle handla om Lagercrantz eller Lindström 1979, då han vid tidpunkten var lyckligt gift med Barbro och nybliven far till sitt andra barn (eller om det var i antågande)? Kvinnorna du nämner ingick väl (i någon form) flyktigt i hans kamratkrets första halvan av sjuttiotalet? Men, jag kan ha fel.

Likheterna med Dylans I Want You, är väl egentligen noll? Musikaliskt, noll. Textmässigt, noll. Förutom ordkombinationen "jag vill ha dig". Han gjorde ju en akustisk demo och översättning av Dylans låt, som i ett tidigt skede var tänkt att ingå på coveralbumet Sweethearts från 1984, den rätt taffliga versionen ingår i den utökade cd-versionen som kom för drygt tjugo år sedan.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-09-17 kl. 06:24.
Citera
2026-01-03, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Den här typen av rock som Lundell skitit ur sig under sin karriär - det tillhör den den där sortens "generisk rock" som jag aldrig fattat hur någon människa kan uppskatta

Vaga Melodier flyter ihop med varandra i en jämntjock soppa med en jämntjock instrumentering. Det är musik mer som attribut till ett par jeans och en "stor stark" - mycket springsteens svulstiga ljudmattor

Totalt ointressant om man ej av nån anledning valt att idolisera honom som person

En utländsk person som letade bra musik på andra språk. Ingen skulle ju ge Uffes genetiska cd-tower-rock mer än en sekund innan de letade sig vidare. Själva musiken är helt menlös

Den lilla styrka han har, ligger i texterna. Han har en förmåga att hitta poetiska formuleringar.

Musiken är ett generiskt hopkok av Dylan Young och Springsteen.

Lundell har överlevt pga "content". Hans kaotiska privatliv har skapat intresse för hans karriär.

Hade han betett sig normalt, hade färre människor lyssnat på hans taffliga musik.
Citera
2026-01-10, 15:16
Avstängd
Rikskrim08s avatar
Har inte Uffe ny kvinna än?
Citera
2026-02-11, 00:25
Medlem
Hoppas han kör en turné snart =)
Citera
2026-02-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenthompa1
Hoppas han kör en turné snart =)
Jag är osäker på hur mycket man får klippa och citera från tidningar o så, men Ulfs tidigare gitarrist Janne Bark var med i en intervju här i lokaltidningen tidigare i veckan. Han sade att han hade pratat med Ulf i höstas om en turné nu i år. Han (Janne) är på, men allt hänger på Ulf, sades det
Citera
2026-02-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomgillarglass
Jag är osäker på hur mycket man får klippa och citera från tidningar o så, men Ulfs tidigare gitarrist Janne Bark var med i en intervju här i lokaltidningen tidigare i veckan. Han sade att han hade pratat med Ulf i höstas om en turné nu i år. Han (Janne) är på, men allt hänger på Ulf, sades det
Det vore trevligt, såg han live i Oskarshamn 2014 och 2019 =)

Har i år börjat lyssna allt mer på honom, hur står sig skivan 'Ok baby ok'?
Funderar på att köpa den på vinyl
Citera
2026-02-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenthompa1
Det vore trevligt, såg han live i Oskarshamn 2014 och 2019 =)

Har i år börjat lyssna allt mer på honom, hur står sig skivan 'Ok baby ok'?
Funderar på att köpa den på vinyl
Åhfan, inte illa! Det hade varit kul att se honom live, hans musik har vuxit för mig nu under senare år Dock har jag inte hört något från just den skivan. Jag ska kolla upp den!
Citera
2026-03-01, 09:32
Avstängd
Rikskrim08s avatar
Tror det blir några spelningar i sommar. Svårt att lägga av för gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in