2025-08-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCandy
Har folket ingen talan eller gör vi bara som våra mästare befaller?

Här är alla länder med 0% skatt i crypto.
En del är väldigt stabila samt ligger I Europa, her fetmarkerat dessa. Då är det bara flytta dit då. Nu gäller det att lösa "obegränsad skatteskyldig i Sverige " Den kan vara svår, dom jävlarna vill ha allt! Gamande jävla gamar.

Funderar själv på Portugal, låter soft. Vad tycker ni?

🇦🇪 Förenade Arabemiraten
🇸🇻 El Salvador
🇵🇹 Portugal
🇲🇹 Malta
🇩🇪 Tyskland
🇸🇬 Singapore
🇧🇾 Vitryssland
🇨🇬 Kongo-Brazzaville
🇭🇰 Hong-Kong
🇲🇾 Malaysia
🇵🇦 Panama
🇨🇭 Schweiz
🇲🇴 Macau
🇻🇳 Vietnam
🇵🇾 Paraguay
🇳🇦 Namibia
🇲🇭 Marshallöarna
🇹🇷 Turkiet
🇨🇾 Cypern
🇳🇪 Niger
🇹🇭 Thailand
🇱🇮 Liechtenstein
🇬🇧 Bermuda
🇻🇺 Vanuatu
🇰🇾 Caymanöarna
🇭🇷 Kroatien
🇸🇮 Slovenien
🇧🇬 Bulgarien
🇬🇪 Georgien

Vad jag vet blir du skatteskylldig även om du flyttar.
10 års regeln gäller väl än?
Alltså att du kommer få skatta på dina aktier och krypto även om du flyttar utomlands men först efter 10 år efter flytten så slipper du skatten.
Citera
2025-08-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Hittade lite info här:

Frågan är vad ”some cases” innebär…

Men även om börserna inte rapporterar retroaktivt kan Skatteverket spåra tidigare transaktioner på blockkedjan när dom vet vilka adresser man använder. Svårt att dölja historiken, och dessutom kräver AML-reglerna att pengarna är spårbara.

Skönt att det inte blir retroaktivt för då hade jag suttit i sliten rejält.
Höll på med mycket krypto från 2019-2022 och var tyvärr fullt verifierad på en exchange så jag kan liksom inte göra nåt åt det nu.
Ångrar att jag verifierade mig faktiskt och egentligen är det inga fördelar med att göra det heller.
Har man overifierat konto kan man iaf slippa skatten om man känner för det
Citera
2025-08-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Alltså att du kommer få skatta på dina aktier och krypto även om du flyttar utomlands men först efter 10 år efter flytten så slipper du skatten.
Stämmer inte. Det är inte tiden som avgör det. Du måste sakna "väsentlig anknytning till Sverige" för att bli begränsat skattskyldig. Det kan man bli i princip direkt. SKV gör en bedömning.
Citera
2025-08-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Stämmer inte. Det är inte tiden som avgör det. Du måste sakna "väsentlig anknytning till Sverige" för att bli begränsat skattskyldig. Det kan man bli i princip direkt. SKV gör en bedömning.
Dagens skatt system har en total kryphål för de rika: Öppna två bank, ta lån av varandra, betalar ingen skatt, lån från bank A kan lånas tillbaka till bank B...

På samman princip, man ska ta lån och bli konkurs, ingen skatt heller
Citera
2025-08-03, 01:33
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att det beror mycket på skatteavtalet med landet och Sverige. Sverige har ingen exit-skatt. Skulle kunna vara att du triggar något vis flytt utanför EU, men har för dålig koll på den biten. Flyttar du däremot inom EU så råder det ju helt fri rörlighet så då är det främst att kika i skatteavtalet och se om 10 årsregeln gäller eller om den satts ned till 1-2 år.
Citera
2025-09-15, 15:57
Medlem
Hur ser det ut ny med denna DAC8 regel?
Kommer Dom skicka info retroaktivt bakåt i historien? Om man har ett konto registrerat på svenskt ID. Gör man bäst i att fort som fan flytta över det till någon annan exchange där man inte behöver verifiera sig?
Citera
2025-09-16, 19:16
Medlem
Citat:
10 års regeln gäller inte krypto.
Citera
2025-09-16, 19:17
Medlem
Citat:

Hur länge måste man bo utomlands då?
Om man har nån miljon i kryoto kanske det är värt att flytta ett halvår till Tyskland
Citera
2025-09-16, 19:28
Medlem
Proposition från Finansdepartementet:

Rapportering och utbyte av upplysningar om kryptotillgångar och vissa andra ändringar avseende det administrativa samarbetet på skatteområdet
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/09/prop.-2025265
Citera
2025-09-19, 15:35
Medlem
Citat:
Hur länge måste man bo utomlands då?
Om man har nån miljon i kryoto kanske det är värt att flytta ett halvår till Tyskland
Tror inte det finns en exakt tidsgräns. Men man måste etablera en fast bosättning utomlands, och då räcker inte ett halvår. Och man får inte behålla sin svenska bostad eller ha väsentlig anknytning till Sverige.
Citera
2025-09-20, 21:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Jag skulle säga att det beror mycket på skatteavtalet med landet och Sverige. Sverige har ingen exit-skatt. Skulle kunna vara att du triggar något vis flytt utanför EU, men har för dålig koll på den biten. Flyttar du däremot inom EU så råder det ju helt fri rörlighet så då är det främst att kika i skatteavtalet och se om 10 årsregeln gäller eller om den satts ned till 1-2 år.

Skatteavtalet saknar betydelse då man som begränsat skattskyldig inte betalar skatt på krypto. Vad det nya landet gör får man dock läsa på.

Citat:

Precis, vilket innebär att man kan sälja sina krypto direkt när man blir väsentligt skattskyldig utan skatt till Sverige. Skatteverket avgör dock om du är det vis din nästa deklaration om du yrkar på att bli det. Det är alltså först då du får veta om de håller med dig.

För egen del var det inga problem alls, jag sa bara att jag anser mig vara det och de accepterade det.

Citat:
Ursprungligen postat av FreshCandy
Har folket ingen talan eller gör vi bara som våra mästare befaller?

Här är alla länder med 0% skatt i crypto.
En del är väldigt stabila samt ligger I Europa, her fetmarkerat dessa. Då är det bara flytta dit då. Nu gäller det att lösa "obegränsad skatteskyldig i Sverige " Den kan vara svår, dom jävlarna vill ha allt! Gamande jävla gamar.

Funderar själv på Portugal, låter soft. Vad tycker ni?

🇦🇪 Förenade Arabemiraten
🇸🇻 El Salvador
🇵🇹 Portugal
🇲🇹 Malta
🇩🇪 Tyskland
🇸🇬 Singapore
🇧🇾 Vitryssland
🇨🇬 Kongo-Brazzaville
🇭🇰 Hong-Kong
🇲🇾 Malaysia
🇵🇦 Panama
🇨🇭 Schweiz
🇲🇴 Macau
🇻🇳 Vietnam
🇵🇾 Paraguay
🇳🇦 Namibia
🇲🇭 Marshallöarna
🇹🇷 Turkiet
🇨🇾 Cypern
🇳🇪 Niger
🇹🇭 Thailand
🇱🇮 Liechtenstein
🇬🇧 Bermuda
🇻🇺 Vanuatu
🇰🇾 Caymanöarna
🇭🇷 Kroatien
🇸🇮 Slovenien
🇧🇬 Bulgarien
🇬🇪 Georgien

Den där listan är inte helt korrekt så dubbelkolla landet du vill flytta till. En del länder som har skatt på krypto kan dock ändå fungera efter vissa länder inte beskattar kapitalinkomster som skapas utomlands om du inte tar in pengarna till det landet.
Citera
2025-09-20, 21:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tror inte det finns en exakt tidsgräns. Men man måste etablera en fast bosättning utomlands, och då räcker inte ett halvår. Och man får inte behålla sin svenska bostad eller ha väsentlig anknytning till Sverige.

Precis
https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/vasentlig-anknytning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in