2025-09-15, 18:35
Medlem
Hej!

På Avanza.se kan man göra en direktinsättning till sitt ISK via Trustly. När man scannar QR-koden i BankID:et står det längst ned att Trustly sköter betalningen men bredvid "Till" står det ett konto nummer som börjar med 2310 vilket ju är Ålandsbanken.

Använder sig Trustly av något sådant konto eller vad är detta?
Senast redigerad av Harrison1 2025-09-15 kl. 18:51.
Citera
2025-09-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej!

På Avanza.se kan man göra en direktinsättning till sitt ISK via Trustly. När man scannar QR-koden i BankID:et står det längst ned att Trustly sköter betalningen men bredvid "Till" står det ett konto nummer som börjar med 2310 vilket ju är Ålandsbanken.

Använder sig Trustly av något sådant konto eller vad är detta?

Avanza kör sitt ISK i ålandsbanken?
Citera
2025-09-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Avanza kör sitt ISK i ålandsbanken?

Det är bara via Skandiabanken som 2310-numret dyker upp.

Någon som har Skandiabanken här som kan testa om det blir samma sak för er om ni trycker på insättning via TRUSTLY? Ni behöver inte göra en överföring utan man ser vad det står innan man gör godkännandet.

Man vågar ju inte göra en överföring om det står 2310-? Eller är det rätt?
Senast redigerad av Harrison1 2025-09-15 kl. 18:52.
Citera
2025-09-15, 18:53
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Det är bara via Skandiabanken som 2310-numret dyker upp.

Någon som har Skandiabanken här som kan testa om det blir samma sak för er om ni trycker på insättning via TRUSTLY? Ni behöver inte göra en överföring utan man ser vad det står innan man gör godkännandet.

Man vågar ju inte göra en överföring om det står 2310-? Eller är det rätt?
Jag får samma och tvivlar på att det skulle vara något galet.
Citera
2025-09-15, 18:54
Medlem
Brukar det stå ett annat kontonummer än ens eget ens om det är via Trustly direktinsättningen görs?
Citera
2025-09-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag får samma och tvivlar på att det skulle vara något galet.

Okej tack, gäller att vara försiktig i dagens bedragarsamhälle.
Citera
2025-09-15, 19:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Okej tack, gäller att vara försiktig i dagens bedragarsamhälle.

Hade det inte varit enkelt att ringa Avanzas support och ställa frågan. De brukar inte ens ha telefonkö så det lär gå snabbt att få svar. Då får du antagligen också ett svar som du vet är rätt och sant.

När du har gjort det så informera gärna i tråden vad de sa.
Citera
2025-09-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hade det inte varit enkelt att ringa Avanzas support och ställa frågan. De brukar inte ens ha telefonkö så det lär gå snabbt att få svar. Då får du antagligen också ett svar som du vet är rätt och sant.

När du har gjort det så informera gärna i tråden vad de sa.

För det första har de bara öppet till 17:30.

För det andra hade de bara sagt att det är Trustly man får kontakta eftersom de är dom som har hand om överföringen.
Citera
2025-09-15, 20:20
Medlem
Brukar undvika ställen där jag behöver använda Trustly. Känns inte ok att logga in på sin internetbank och låta Trustly läsa in vad de vill.

Har man inte panikbråttom så har ju Avanza clearing och kontonummer så.man kan göra en vanlig överföring som vanligen är gjord på en dag.

Trustly fungerar väl genom att de har konton i många olika banker och kvittar insättning och uttag mot varandra?
Senast redigerad av Engineer 2025-09-15 kl. 20:24.
Citera
2025-10-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Brukar undvika ställen där jag behöver använda Trustly. Känns inte ok att logga in på sin internetbank och låta Trustly läsa in vad de vill.

Har man inte panikbråttom så har ju Avanza clearing och kontonummer så.man kan göra en vanlig överföring som vanligen är gjord på en dag.

Trustly fungerar väl genom att de har konton i många olika banker och kvittar insättning och uttag mot varandra?

Varför känns det inte okej att använda Trustly? Tror du att dom kommer stjäla pengarna från ditt konto?
Citera
2025-10-03, 15:46
Medlem
Citat:
Varför känns det inte okej att använda Trustly? Tror du att dom kommer stjäla pengarna från ditt konto?

För att det är en onödig mellanhand som jag inte vill ge tillgång till mina bankuppgifter?
Citera
2025-10-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att det är en onödig mellanhand som jag inte vill ge tillgång till mina bankuppgifter?

Kommer dom göra något med uppgifterna tänker du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in