2025-09-15, 14:20
Medlem
Jag funderar också på hur aktuell datan är i filerna.
Jag har bekanta som bör finnas med i filerna.
Och alla jag har kollat finns med i respektive organisations fil.

Dock är hemaddressen till den ena säkert 10 år gammal, medans den andra har uppgifter på sin rad som bara har vatt korrekta i c:a 11 månader.
Citera
2025-09-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

Dock är hemaddressen till den ena säkert 10 år gammal, medans den andra har uppgifter på sin rad som bara har vatt korrekta i c:a 11 månader.

Kan inte intyga för samtliga men i den fil jag verifierat är den uppdaterad fram till augusti i år.

Däremot hemadress kan som du säger innehålla äldre uppgifter.

Dessutom kommer uppgifterna från miljödatas register på något sätt där man över tid lagrat uppgifter som är betydligt äldre än vad som framkommit. Några uppgifter är så gamla som 25 år vilket jag har verifierat.

Eftersom att man slirat med gallring av gamla uppgifter kan det därmed även innehålla uppgifter som idag kan vara skyddade.
Citera
2025-09-15, 15:54
Medlem
0xfee1deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Kan inte intyga för samtliga men i den fil jag verifierat är den uppdaterad fram till augusti i år.

Däremot hemadress kan som du säger innehålla äldre uppgifter.

Dessutom kommer uppgifterna från miljödatas register på något sätt där man över tid lagrat uppgifter som är betydligt äldre än vad som framkommit. Några uppgifter är så gamla som 25 år vilket jag har verifierat.

Eftersom att man slirat med gallring av gamla uppgifter kan det därmed även innehålla uppgifter som idag kan vara skyddade.

Jag har inte kollat alla filer, bara de som innehåller vänner och familj men i dessa så finns det ett fält för "senast ändrad". Sett till de jag känner som är med i ett par filer men som bytt jobb så verkar "senast ändrat"-datumet stämma.
Citera
2025-09-15, 17:07
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Ja och de finns en fil med deras personal i läckan... förutom alla kommuner och företag... kanske ska maila alla på miljödata och fråga hur de jobbar med it-säkerhet 😁 om många gör de kan de få de hett om öronen

Allvarligt så tycker jag det är en absolut lysande idé! På sajten (som ser helt generisk ut) finns bara ett webbformulär under "Kontakt". Känns helt oseriöst. Men, med hjälp av innehållet i md.zip så går det ju att använda de mejladresserna för "riktade informationskampanjer"
I övrigt finns kontaktuppgifter publicerade på Allabolag.se
Citera
2025-09-15, 17:28
Medlem
På nyheterna säger man att personuppgifter publicerats på ”darknet”. Vart är egentligen ”darknet” och hur skulle man kunna se den listan?
Citera
2025-09-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Nja orsak till sjukskrivning brukar man inte ge till arbetsgivaren.

Arbetsgivare kräver sjukintyg av läkare och där står orsaken.
Citera
2025-09-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenomenal
För en person som inte surfar darknet/darkweb osv. Hur svårt är det att komma åt filen? Kan ju inte bara skaffa Tor browser och sen googla på skiten liksom. Hur ska man gå tillväga ens för att nå filen?

Det är precis så lätt. Tog mig 30 sekunder att hitta TOR- / onion-länken.
Citera
2025-09-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Det finns en liten fil som.heter miljödata.. karma om det är deras egen data som blivit röjd

Det är det.
Citera
2025-09-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

Har inte sökt efter senaste datum men vissa uppgifter är uppdaterade i april i år.
Citera
2025-09-15, 17:52
Medlem
RoffelMaos avatar
Jag fick precis information från ett företag jag jobbade på för typ 5 år sedan om att personuppgifter om mig som personnummer och annat läckt i denna läcka.

Vad borde man göra? Kan man få någon ersättning från sin tidigare arbetsgivare som läckt? Eller går GDPR-böter bara till att göda EU?
Citera
2025-09-15, 19:22
Medlem
Har aldrig använt darknet eller liknande men tror jag är med i läckan och vill kolla. Känns dock läskigt med skumma länkar och filer. Kan någon bekräfta att det inte är virus eller något skit i filen? Vad händer när jag går in på onion-länken, laddas filen ner direkt? Är det en zip eller?
Citera
2025-09-15, 20:14
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Skulle vara aningen ironiskt om zip filen innehöll virus.
Dessutom, knappast ground breaking stuff som har läckt.
Finns ju värre saker som kan läcka ut.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-15 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in