2025-09-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex1993
Brist på bevisning, okänd gärningsman, inte tillräckligt underlag för stt åklagare ska tro på en fällande dom, målsägande som inte vill medverka. Finns hur mycket som helst som det kan bero på men i majoriteten av fallen beror det INTE på att anmälan skulle vara fejk som set insinueras i tråden.

Jag vet inte var du fått ifrån att falsk angivelse eller tillvitelse inte skulle falla under allmänt åtal för det gör det i huvudregel. Det gör däremot inte förtal som också nämnts i tråden.

Vidare så för att dömas för t ex falsk angivelse så kräver det att personen handlat uppsåtligen. Det krävs alltså att personen faktiskt vetat att t ex ingen våldtäkt har begåtts. Det räcker inte med att ord står mot ord eller att målsägande anmält många andra, hon kan fortfarande varit av uppfattningen att det är en våldtäkt som har begåtts.

Tycker generellt folk på flashback borde läsa på lite mer om juridik. Klart det är uppseendeväckande med så många anmälningar, men det finns personer som anmält fler personer än så där det inte varit tala om att han/hon anmält falskt.
Det du beskriver är korrekt, men visar också på hur skev lagstiftningen ser ut gällande våldtäkt I Sverige.
Vilken kvinna som helst som i efterhand ångrar en senast har rätt enligt lagen att uppfatta det som hon blivit våldtagen.
Det är hur du beskriver det och som jag förstår det många utredare och även domstolar agerar.
Är det inte bättre om man tar tag i saken och lagför de människor som med en våltäcktsanklagelse dömmer en ibland oskyldig man?

Vet ett antal fall där man använt den typen av åtgärder ibland initierade av professionella utomstående vid en vårdnadstvist.
En kollega råkade ut för det för ett gäng år sen, han hade turen att hans ex. försökte ta livet av en av barnen.
Hon dömdes för mordförsök men först efter det las övriga utredningar ner. Trotts att de enda som talade för damen var hon själv och hennes juridiska ombud.
Citera
2025-09-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det du beskriver är korrekt, men visar också på hur skev lagstiftningen ser ut gällande våldtäkt I Sverige.
Vilken kvinna som helst som i efterhand ångrar en senast har rätt enligt lagen att uppfatta det som hon blivit våldtagen.
Det är hur du beskriver det och som jag förstår det många utredare och även domstolar agerar.
Är det inte bättre om man tar tag i saken och lagför de människor som med en våltäcktsanklagelse dömmer en ibland oskyldig man?

Vet ett antal fall där man använt den typen av åtgärder ibland initierade av professionella utomstående vid en vårdnadstvist.
En kollega råkade ut för det för ett gäng år sen, han hade turen att hans ex. försökte ta livet av en av barnen.
Hon dömdes för mordförsök men först efter det las övriga utredningar ner. Trotts att de enda som talade för damen var hon själv och hennes juridiska ombud.

Riktigt så enkelt är det inte, finns det fall där kvinnan ångrar sig efteråt (med betoning på efteråt) och mannen blivit dömd för våldtäkt? Ja sannolikt men det är i regel inte så det går till i fall där man pratar om att någo ångrat sig, då handlar det snarare om att man ångrar sig under akten och den andre inte hörsammar det.
Enligt den våldtäktslagstiftning vi har kan du inte ångra dig efter samlaget så är rätt trött på det där tjatet.

Självklart ska personer som begår brott lagföras i den mån det går, det gäller även falsk angivelse men att titta på en person och se att hon anmält 9 ggr på två år är inte tillräckligt. Som jag skrev, ja det är uppseendeväckande men det betyder inte att personen faktiskt anmält falskt.
Citera
2025-09-15, 16:02
Medlem
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte, finns det fall där kvinnan ångrar sig efteråt (med betoning på efteråt) och mannen blivit dömd för våldtäkt? Ja sannolikt men det är i regel inte så det går till i fall där man pratar om att någo ångrat sig, då handlar det snarare om att man ångrar sig under akten och den andre inte hörsammar det.
Enligt den våldtäktslagstiftning vi har kan du inte ångra dig efter samlaget så är rätt trött på det där tjatet.

Självklart ska personer som begår brott lagföras i den mån det går, det gäller även falsk angivelse men att titta på en person och se att hon anmält 9 ggr på två år är inte tillräckligt. Som jag skrev, ja det är uppseendeväckande men det betyder inte att personen faktiskt anmält falskt.
Har väl ett antal fall där det gått till åtal där det uppenbart räcker att kvinnan talar med en väninna efter när hon ångrat sig och det räcker vad jag förstått.
Ja du blir trött men hur tror du det känns för mannen att plötsligt blir anklagad.
Är inte ett fall och som jag skrev finns personer i aktiva feministkretsar som driver det.
Citera
2025-09-15, 16:04
Medlem
”Unga killar döms för våldtäkt utan bevis!” – Thomas Bodström

https://www.youtube.com/watch?v=kFm__HU_kJ8
Citera
2025-09-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har väl ett antal fall där det gått till åtal där det uppenbart räcker att kvinnan talar med en väninna efter när hon ångrat sig och det räcker vad jag förstått.
Ja du blir trött men hur tror du det känns för mannen att plötsligt blir anklagad.
Är inte ett fall och som jag skrev finns personer i aktiva feministkretsar som driver det.

Oftast i den typen av fall handlar det om att personen ångrat sig under samlaget och att den andre inte hörsammat det som sagt. Jag påstår inte att det inte finns fall där personen ångrat sig efteråt och det blivit en fällande dom, rättsväsendet är inte felfritt.

Att muntlig bevisning är tillräckligt beror på avgöranden högsta domstolen, tror det är 3 avgöranden det första från 2009 och det senaste från 2017. Det kan man såklart ha åsikter om, men oftast krävs det att vittnen vittnar om att målsägande mått dåligt och att hon berättat vad det är som har hänt.

Men att endast muntlig bevisning räcker skulle vara en indikation på att någon anmält falskt förstår jag inte riktigt?
Citera
2025-09-15, 16:12
Medlem
BorgeHs avatar
Om en kvinna säger sig bli våldtagen 9 gånger på två år borde de flesta ha reagerat efter den andra påstådda våldtäkten. De flesta normala kvinnor blir mycket försiktiga efter ha råkat ut för en riktig våldtäkt och utsätter sig själv inte i dessa situationer nio gånger!

Det denna kvinna gör med sina anmälningar är att slösa bort polisens resurser och tid på sina fantasier. Dessa resurser kunde istället använts på verkliga fall, där kvinnor våldtagits på riktigt och männen går fria på grund av brist på bevis.

Det är därför förvånande att denna falskanmälade kvinna inte straffats för sina falska påståenden. Både män som utsatts för hennes fantasier och kvinnor som inte fått sin verkliga våldtäkt prövad måste vara vansinnigt upprörda.
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmarefuel
Lagstiftning är politik. Vem är det som stiftar lagarna, tror du?

Falsk angivelser faller under allmänt åtal.

Är det fler kunskapsluckor du vill öppna och vädra eller var det bra så?
Intressant att du tycker att en tråd om våldtäkter har plats för att håna andra.

Kanske kan du berätta varför ingen åklagare tagit i Felicias lögner?...

Sveriges grundlagar är politiska, och lagarna bestäms av politiker. Men målet är inte alls ett politiskt rättssystem utan någon som försvarar medborgarna mot t.ex politiker. Men nu börjar jag förstå dig i tråden. Du tycker helt enkelt att politik hör hemma i lagboken, och om trenden är metoo så ska lagboken spegla trenden. Men då får vi också trådar som denna med lidande människor som likt 1984 blir klämda av en liten politisk elit med agenda. Och den agendan är inte att skydda alla människor. För en del människor är värda mer än andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ser ganska normal ut. Långt blont hår.

Fräsch?
Citera
2025-09-15, 16:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vidare så för att dömas för t ex falsk angivelse så kräver det att personen handlat uppsåtligen. Det krävs alltså att personen faktiskt vetat att t ex ingen våldtäkt har begåtts. Det räcker inte med att ord står mot ord eller att målsägande anmält många andra, hon kan fortfarande varit av uppfattningen att det är en våldtäkt som har begåtts.
Det förklarar det hur en person kan våldtäktsanklaga 40 st, 1 st fälls, och hon döms aldrig för Falsk angivelse. För hon är kvinna och ljuger inte så den påhittade gärningsmannen måste alltid kontrolleras i detalj. Men att hon alltid ljuger spelar ingen roll och hon behöver aldrig kontrolleras.

Lika inför lagen blaha.

Jag påstår att detta brott som Felicia ständig gör bara fungerar på just våldtäkt och kvinnobrott, eftersom det är politiserat i domstolar. Möjligen hade hatbrott fungerat, som också är ett tankebrott. Men hon hade inte kunnat välja ett annat brott att anklaga folk för så många gånger.

Jag längtar efter hennes bok och när sanningen om henne kommer ut i media.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-15 kl. 16:23.
Citera
2025-09-15, 16:19
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Som sagt, eftersom hon själv på grund av psykisk ohälsa, medfödd störning eller omognad inte klarar av att låta bli att anmäla mot bekräftelse så får vi vuxna göra det åt henne. Män ska undvika henne och kvinnor ska undvika att applådera och skriva "Yaaaaas queen!"
Känns som ett kontrollbehov och uppmärksamhetsbehov, och hennes mantra blev :våldtäkt.

Upplägget verkar vara lika för flera av offren.
Hon gråter ut att hon blivit våldtagen flera gånger, sen siktar hon in sig på någon som vill vara snäll och stötta henne, för att till slut bli ännu ett offer till hennes lista.

Så här säger 2 offer:

Citat:
"Ännu en man börjar berätta men tvekar, avbryter sig. Det var längesen nu och han vill egentligen bara glömma hela den där historien. När han träffade Felicia visste han att hon hade polisanmält flera personer för våldtäkt, det hade hon själv berättat – och han hade trott henne. När hon sedan anklagade också honom så levde han länge med en rädsla för att själv inte bli trodd. Förundersökningen lades ner men ryktet gick ju."

Citat:
"Johan hade nåtts av ryktet. Han och Felicia jobbade under en tid inom samma företag och han visste vem den där våldtäktsmannen var. Man hade ju hört och Felicia själv hade ju berättat och så klart han hade trott henne, för vem skulle ljuga om en sån grej? "

" Han säger att han inte hade några tankar på sex när han lät henne flytta in. Säger att han bara ville hjälpa henne. Att han bara försökte vara snäll. Första gången hon uttryckte att hon ville sova med honom i hans säng sa han nej, men någon vecka efter att Felicia flyttat in hade de sex – på hennes initiativ, enligt Johan."
Citera
2025-09-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det förklarar det hur en person kan våldtäktsanklaga 40 st, 1 st fälls, och hon döms aldrig för Falsk angivelse. För hon är kvinna och ljuger inte så den påhittade gärningsmannen måste alltid kontrolleras i detalj. Men att hon alltid ljuger spelar ingen roll och hon behöver aldrig kontrolleras.

Lika inför lagen blaha.

Jag påstår att detta brott som Felicia ständig gör bara fungerar på just våldtäkt och kvinnobrott, eftersom det är politiserat i domstolar. Möjligen hatbrott. Men hon hade inte kunnat välja ett annat brott att anklaga folk för så många gånger.

Känner du Felicia eftersom du så bestämt vet att hon begår brott och anmäler falskt?
Citera
2025-09-15, 16:24
Medlem
Citat:
Oftast i den typen av fall handlar det om att personen ångrat sig under samlaget och att den andre inte hörsammat det som sagt. Jag påstår inte att det inte finns fall där personen ångrat sig efteråt och det blivit en fällande dom, rättsväsendet är inte felfritt.

Att muntlig bevisning är tillräckligt beror på avgöranden högsta domstolen, tror det är 3 avgöranden det första från 2009 och det senaste från 2017. Det kan man såklart ha åsikter om, men oftast krävs det att vittnen vittnar om att målsägande mått dåligt och att hon berättat vad det är som har hänt.

Men att endast muntlig bevisning räcker skulle vara en indikation på att någon anmält falskt förstår jag inte riktigt?
Enbart muntlig bevisning öppnar upp för falska anmälningar, vilket i många fall får förödande konsekvenser för den som anmälts. Skulle nog vilja jämställas den med våldtäkt I vissa fall.
Då borde straffet vara i nivå med hur offret drabbas.
Som det ser ut idag så blir den tilltalade GM(Som i verkligheten är offret) uthängd och stämplad våldtäktsman. Även om åtalet läggs ner men kvinnan klarar sig helt utan staff.
Givetvis så lockar det vissa som vill fönedra nån och kanske inkassera ett skadestånd.
En ofarlig brottslighet då hon inte riskerar ett påtagligt straff.
Hur många det är vet varken du eller jag men fler än 0.
Och anmäler man slentrianmässigt folk så borde det utredas ordentligt, handlar det om medvetet skall hon straffas om det handlar om psykisk sjukdom bör samhället agera för att skydda omgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in