2025-09-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Den store kämpen för respektfull debatt och yttrandefrihet:
I hate the word democracy
IAN CROSSLAND (CO-HOST): Absolutely, I was thinking about the word democracy and how it comes from demos which means the people and it's basically -

KIRK: Yes, I hate the word democracy but yeah.

CROSSLAND: It allows the mob to make decisions for the whole.

KIRK: Yes. I'm not a fan of democracy, yeah.

CROSSLAND: It's pretty brute.
https://www.mediamatters.org/charlie...mocracy?page=0
Tycker du att nuvarande formen av demokrati fungerar bra?
Är det omöjligt att vara för yttrandefrihet och respektfull debatt utan den moderna demokratin?
Citera
2025-09-15, 15:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Väntar fortfarande på länken du lovade!

När lovade jag den???

Innan jag skickar något vill jag veta hur mycket du sett av Kirk. Är det något med det konceptet du inte förstår?
Citera
2025-09-15, 15:24
Medlem
Citat:
IAN CROSSLAND (CO-HOST): Absolutely, I was thinking about the word democracy and how it comes from demos which means the people and it's basically -

Oerhört märkligt att en sådan individ tas emot med öppna armar av något parti. Påminner om en del gamla Sovjetkommunister i Västerpartiet i synen på demokrati. "Ändamålen helgar medlen"
Citera
2025-09-15, 15:25
Medlem
knashs avatar
Citat:

Ja då 51% kan bestämma över resterande 49%
Det är därför Usa inte är en demokrati utan en federal republik!!!
Sossar cant comprehend.
Citera
2025-09-15, 15:25
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
I USA, ja.
Sedan har vi den vändan när han åkte till (Oxford?) Storbritanien och blev totalt utklassad av studenterna, då dessa faktiskt har en utbildning.
Ja han kunde inte ens säga rakt ut att han stod bakom evolutionsteorin, antagligen kunde han inte det för då hade han tappat sina frikyrkliga sponsorer.

Vi kommer aldrig 100% få veta vad en slipad polemiker med sponsorers munkavle som Kirk egentligen tyckte och tänkte.

Jag är övertygad om att Kirk var en fascist med ordets gåva som ofta vägde sina ord på guldvåg.
Han var nog socialt slipad nog för att inte säga sina tankar för högt, det är därför som det är öppet vad han menar med att en bibelstrof som förespråkar mord på bögar är "perfekt guide för sexualpolitiken".

Präster predikar alltid i tungor, vad stod karln för egentligen och vad menade han med att hylla/relativisera fascister som Franco och Pinochet?

Det var väl för att Kirk var sponsrad lobbyist som han ändrade åsikt beroende på vilka donationer han fick som Nick Fuentes hatade honom?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-09-15 kl. 15:30.
Citera
2025-09-15, 15:28
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirrorMatch
Tycker du att nuvarande formen av demokrati fungerar bra?
Är det omöjligt att vara för yttrandefrihet och respektfull debatt utan den moderna demokratin?
Vilka alternativ förespråkade Kirk om han "hatade" ordet demokrati? Fascism? Någon annan totalitarism?
Han var av allt att döma en teokrat som vandrade i Francisco Francos fotspår, en jesustaliban som förespråkade kristen sharia.
Citera
2025-09-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knash
För de är inte ägda av de stora mediakonglomenten som demokraterna bestämmer över. Så de kan skriva det som inte står i fake news.
Men fantasier är ju fake news, precis det som du länkade till. ETC och Expo är heller inte statligt ägd media, så då är dessa bra källor enligt din egna utsago alltså?
Citera
2025-09-15, 15:37
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.liiiii
Ja vänd på frågan, jag frågar dig detsamma. För vad jag har sett av dina tidigare kommentarer så har du kommenterat väldigt hånfullt och…. Osmakligt…. Om en död människa. Så jag antar att ditt svar är nej på frågan? Alltså, att det är helt ok att mörda en heterosexuell evangeliker men inte en transperson exempelvis.
Nej jag är för yttrandefrihet, det innebär även att man får säga att Kirk såg ut som ett missfoster och Butthead.
Har du problem med yttrandefrihet?
Du kanske hatar ordet demokrati som din store guru Kirk?

Som man bäddar får man ligga, tycker man att några mord är något som man får tåla för att ha rätten att bära vapen borde ens eftermäle va lågt hängande frukt när man själv blir skjuten av en vapennörd.
Citera
2025-09-15, 15:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Usa är inte en demokrati utan en federal republik!!!

En federal republik kan fortfarande vara en demokrati, dummer
Citera
2025-09-15, 15:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du är naturligtvis fri att sätta vilka infantila etiketter du vill på mig, om det får dig att känna dig bättre. Men det förändrar inte sakfrågan. Jag är inte vänster och det här handlar inte om transfrågan eller andra sidospår som du drar in för att undvika kärnan i diskussionen.

Jag försvarar yttrandefrihet för alla, även för dig och för Kirk. Men yttrandefrihet är inte samma sak som rätten att använda staten för att tvinga andra att leva efter ens egna religiösa regler. Det är precis det Kirk försöker göra när han genom Turning Point Faith mobiliserar kyrkor för att driva lagar som till exempel kravet på att de tio budorden ska hänga i alla skolklassrum. Det är inte längre opinionsbildning. Det är ett steg mot en stat som styrs av en specifik religion.

Att vissa idéer har starkt inflytande i Sverige kan man kritisera, absolut. Men det är fortfarande inte samma sak som att staten öppet tar ställning för en religion i sin lagstiftning och gör alla som inte delar den tron till medborgare av andra klass.

Och här kommer vi till kärnan, att staten bestämmer vilken tro eller ideologi alla måste följa är i själva verket motsatsen till liberalism. Liberalism handlar om att skydda individens frihet, även mot majoritetens makt. Om majoriteten kan tvinga minoriteten att leva efter deras tro eller världsbild, då har vi inte längre frihet, bara ett nytt förtryck.

Så jag frågar dig igen: vill du verkligen ha ett samhälle där staten tar den makten? För mig är det raka motsatsen till ett fritt samhälle.
Så då är frågan varför du inte vill svara på frågan. Den är förstås enkel och handlar om din ideologi.

När man stiftar lagar utifrån de åsikter som gäller i landet, är det väl staten som gör det och genomför dem? Nu är det förstås mest EU som stiftar lagar här, men menar du att staten inte har ansvar för dem? Man tar ställning för marxistiska falska dogmer och inför en lögn som lag. Till och med mot riksdagens och folkets vilja. Det är därför frågan är principiellt viktig. Det handlar inte om trans, utan förtryckande lagar byggda på en lögn, där man kan bli anmäld för diskriminering om man säger sanningen. Sånt hör diktaturer till. Men du som "liberal" försvarar det.

Dessutom har vi allt mer repressiva lagar som begränsar yttrandefriheten.

Att vänsterns homonorm dominerar utbildningen i kommunala och statliga skolor och indoktrinerar barn i det, är väl ett större problem? Jag förstår inte varför du inte ser likheten. Ska vi se de som ett steg till att vänstern ska bestämma åsikterna som människor ska ha. Eller är det till och med ett faktum. Vem styr utbildningsväsendet? Inte vetenskapen i alla fall. Som jag ser det, ser du inte likheterna, för att du delar åsikterna.

Att vilja ha de tio budorden eller präster som agitera för lagar utifrån sin tro, är inget förtyck av människors åsikter. Det är demokrati. Att förneka dem det är att förneka dem sina åsikter. Du måste vänta tills de faktiskt förtrycker åsikterna, vilket du inte ens har visat att de vill. De tio budorden är inget förtryck, men möjligen påverkan. Du verkar skapa konspirationsteorier.

Du försvarar väl inte alla människors rätt till sina åsikter. Du skapar skräckscenarier av vad som kommer att hända om man inte tycker som du anser man ska tycka eller om man argumenterar för saker som du anser man inte ska få argumentera för. I en demokrati har man förstås rätt att vara mot demokratin. Demokratin och yttrandefriheten ska skyddas med en stark grundlag, som i USA. Inte av fingrande politiker som här.
Citera
2025-09-15, 15:44
Citat:
Nej jag är för yttrandefrihet, det innebär även att man får säga att Kirk såg ut som ett missfoster och Butthead.
Har du problem med yttrandefrihet?
Du kanske hatar ordet demokrati som din store guru Kirk?

Som man bäddar får man ligga, tycker man att några mord är något som man får tåla för att ha rätten att bära vapen borde ens eftermäle va lågt hängande frukt när man själv blir skjuten av en vapennörd.

Tack det var allt jag ville veta. ”Som man bäddar får man ligga” betyder alltså att du rättfärdigar detta mord och tycker att det var helt ok att han dog. Så det är skillnad på vem som blir mördad och om det är rätt eller fel enligt dig.
Citera
2025-09-15, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Popularitet har inget med debattförmåga att göra om man inte föreställer sig att MAGA-väljare är av den beskaffenheten att de värdesätter intellektuell debattförmåga och fann Kirks vara större än andras. Vilket jag ser som osannolikt.
Nej, precis. Exakt vad jag skrev och nu glorifiras han ännu värre i nån kvalmig efterdyning.

Men han var tyvärr framgångsrik.
Populism och propaganda kan vara suggestiv.

Han sa likaväl vad anhängarna ville höra och red främst på den kristna högervågen.
Men;
förenade politik med kristen nationalism (mer bestämt kristna avarten 7MM) och var således extrem med en faktisk farlig agenda.
Han var inte nån mainstream kristen eller vad man nu ska kalla dem, vilket kanske vissa supporters tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in