Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Ordet "idéer" förekommer en enda gång i hennes text, alltså "Trots att man kan konstatera att antisemitiska idéer uttrycks i skydd av demonstrationståg, ser vi inte att brott utreds". Vad är problemet, det är en synonym. Snacka om att flytta målstolparna, när man inte har nåt vettigare att säga i en trådstart. Trådstarten är en bluff.
Inte alls.
En enkel satsanalys ger vid handen att Busch konstaterar att det är IDÈERNA som är brottsliga, hon beklagar alltså att de enligt henne "brottsliga idéerna" (som uttrycks) inte utreds.
Buschs tolkning av antisemitism är dessutom helt galen. "Jag hatar judar" är antisemitism, "jag hatar vad judarna gör i Gaza" är INTE antisemitism, och "jag hatar Israel" är inte heller antisemitism, bara antisionism.
Dessutom finns liknande "glidningar" på annat håll, i hur man betraktar och lagför ytterhögerdemonstrationer. Som dessutom gör sitt yttersta för att balansera "på gränsen" av vad som är lagligt (det är liksom en grej i grejen, att visa långfingret). Det finns dessutom en mycket starkare och närmare koppling mellan "idéer" (som ju avser "ideologi" i politisk mening) och budskap ute på högerkanten. Så att kriminalisera de "idéer" som man ger uttryck för i sin demonstration skulle i praktiken att slå mycket hårdare mot ytterhögerns demonstrationståg än mot "rädda Palestina"-demonstrationståg.
Alla "ytterhöger" som känner till spelet kring demonstrationståg kan busenkelt inse vad resultatet blir om staten kan utreda och lagföra deltagare i ytterhögerdemonstrationer utgående från vilka "idéer" de uttrycker med symboler på flaggor, sånger som sjungs och slagord som ropas.
En ev. rättegång kommer då att ta ställning till om vad en demonstrationsdeltagare anser att han/hon menade och mäta det mot vad en eller flera experter säger att "idén/ideologin bakom symbolen/slagordet/sången" står för. Gissa hur det slutar...
Nu är jag inte "ytterhöger", men jag tycker ändå det skulle vara helt åt helsike.
Hur som helst, det är vad Busch de facto föreslår. Nu vet jag inte om sionazist-bimbon är så dum att hon inte förstår att det skulle drabba hennes polare på ytterhögerkanten, eller så slug att hon förstår precis vad det skulle leda till. SD och KD har ju, trots allt, en grupp väljare som de sinsemellan slåss om. Och KD ligger hela tiden litet småpyrt till, så det skulle antagligen sitta bra med en "överflyttad procent". Och sen när det väl går av stapeln (lagändringar tar tid, så under nästa regering), så kan hon förstås skrika i högan sky om hur fel det är...