2025-09-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det är stor praktiskt betydelse för en pilot som navigerar t ex Sverige - Sydamerika. Skulle han navigerar som om jorden vore platt skulle han hamna någon helt annanstans än dit han tänkts sig eller få timslånga omvägar. Däremot ingen praktisk betydelse vid orientering som rör sig inom högst någon mils omkrets.

Det handlar väl om att styra planet mot Sydamerika. Men jag kan inte se hur sådant skulle bevisa hur alla landmassor på jorden hänger ihop och ligger i förhållande till varandra. Den överblicken finns det ingen som har.
Citera
2025-09-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Säg att du sätter samman 100 av dessa orienteringskartor, skulle de då avbilda en platt jord eller en sfärisk?

Säger ingenting om hur detta säger någonting om jordens sanna form, jag är bara nyfiken.

Varken eller eftersom 100 orienteringskartor motsvarar typ en yta på 10 x 10 mil och skillnaden mellan en platt och sfärisk jord är försumbar med de avstånden.

Det är först när du tittar på längre avstånd som skillnaden blir uppenbar.
Citera
2025-09-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det handlar väl om att styra planet mot Sydamerika. Men jag kan inte se hur sådant skulle bevisa hur alla landmassor på jorden hänger ihop och ligger i förhållande till varandra. Den överblicken finns det ingen som har.

Vi har ju färdats kors och tvärs över den här bollen i 500 år. Självklart har vi den överblicken. Till och med du har den överblicken, din mobil kan tala om exakt var du är och hur du ska åka åka för för att ta dig till någon annan plats.

Alternativet är ju trots allt att vi inte hittar på jorden och det är ju ett ytterst korkat påstående.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-14 kl. 22:54.
Citera
2025-09-14, 22:51
Medlem
Citat:
Vi behöver inte gå hela vägen ner till orienteringskartor. Om vi ​​tar en karta över Europa är avstånden nästan perfekta. Detsamma gäller andra delar av världen som Afrika, Sydamerika och Australien. Vi har rest med båt och flyg mellan dessa kontinenter i åratal, och naturligtvis vet vi avståndet från Sydamerika till Afrika eller över Stilla havet till Australien. Vi har också rest mellan öarna i Stilla havet. Om vi ​​sätter ihop dessa kartor får vi en rund jord. Alternativet är Gleason eller något liknande, och inte ens du tror det.
Citera
2025-09-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi har ju färdats kors och tvärs över den här bollen i 500 år. Självklart har vi den överblicken.

Alternativet är ju trots allt att vi inte hittar på jorden och det är ju ett ytterst korkat påstående.

Man vet givetvis en hel del om hur världen hänger ihop. Men att veta så pass mycket att man kan sluta sig till en modell och utesluta alla andra, är nåt helt annat..
Citera
2025-09-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi behöver inte gå hela vägen ner till orienteringskartor. Om vi ​​tar en karta över Europa är avstånden nästan perfekta. Detsamma gäller andra delar av världen som Afrika, Sydamerika och Australien. Vi har rest med båt och flyg mellan dessa kontinenter i åratal, och naturligtvis vet vi avståndet från Sydamerika till Afrika eller över Stilla havet till Australien. Vi har också rest mellan öarna i Stilla havet. Om vi ​​sätter ihop dessa kartor får vi en rund jord. Alternativet är Gleason eller något liknande, och inte ens du tror det.

Men mot det talar att jordklotet förutsätter vad som måste räknas som omöjlig fysik.

Så det krävs väldigt extraordinära bevis för att det ändå skulle förhålla sig så.

Och jag anser inte att sakerna du nämner är tillräckligt extraordinära, helt enkelt
Citera
2025-09-14, 23:07
Medlem
Citat:
Man vet givetvis en hel del om hur världen hänger ihop. Men att veta så pass mycket att man kan sluta sig till en modell och utesluta alla andra, är nåt helt annat..
Vi vet hur lång tid det tar att resa mellan kontinenten. Det är en av anledningarna (bland andra) till att vi känner till avstånden. Sedan vet vi att avståndet runt jorden vid 20 grader sydlig latitud är detsamma som vid 20 grader norr. Annars hade flygplanen inte anlänt. 40 grader syd har samma avstånd som 40 grader norr, och Sydpolen är en punkt på samma sätt som Nordpolen.
Citera
2025-09-14, 23:14
Medlem
Citat:
Men mot det talar att jordklotet förutsätter vad som måste räknas som omöjlig fysik.

Så det krävs väldigt extraordinära bevis för att det ändå skulle förhålla sig så.

Och jag anser inte att sakerna du nämner är tillräckligt extraordinära, helt enkelt
Jag håller mig till det vi kan kontrollera och se med våra egna ögon. Vi kan resa mellan kontinenter, och vi kan se att stjärnhimlen roterar runt en punkt på södra halvklotet på samma sätt som på det norra, bara i motsatt riktning. Den fysik du pratar om är bara teoretisk predikan, och jag tror inte att varken du eller jag har tillräckligt med bakgrund för att förstå den tillräckligt. Det är lite konstigt att stöta på en FE som hellre sysslar med ren teori och inte tror sina egna ögon.
Citera
2025-09-14, 23:20
Medlem
Citat:

De på ISS har det. Finns t.o.m. ett särskilt fönster mot jorden så de kan titta hur världen hänger ihop. Används bl.a. för att kolla vädret.
Citera
2025-09-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Kompass användes vid orientering och kompassen är ju som allt annat dåliga nyheter för vanföreställningarna om att vi lever på en glob. Kompassen fungerar endast när den hålls horisontellt och pekar då norrut. Samma kompass som används i Sverige kan användas på "södra halvklotet". Problemet som uppstår är dock att håller man kompassen vågrätt, enda sättet att få det fungera, i t ex Rio de Janeiro så pekar ju nålen ut i jymnden! Förtydligas via denna bild: https://i.postimg.cc/0jW9HLjp/20250914-084038.jpg

De globskallarna gör i detta läget är, förutom att bli arga, är att ta till sina favoriter: antaganden och felslut. De antar den runda jorden utan bevisning och sedan menar de att jordens magnetfält finkammar ytan utan att det nånsin blir några avvik.

En annan favorit är att anta magnetisk inklination nära nordpolen. Det man försöker sig på här men som ej fungerar är felslutet omvänd bevisbörda.
Det är inte jag som ska motbevisa globskallarnas aktoritetsrunk kring magnetisk inklination. Bevisbördan ligger på den som menar det sker! Så det är bara att sätta igång och bevisa då! Res nära nordpolen och visa inklination! Lycka till!

Ockhams rakkniv någon?
Varför kan du inte svara på den enkla frågan som jag nu ställt till dej över 5 gånger.... VARFÖR ÄR DET DAG OCH NATT OLIKA PÅ JORDEN???
Citera
2025-09-15, 00:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Vad är det för fysik som du anser är omöjlig?
Citera
2025-09-15, 08:07
Medlem
Citat:

Nja, det är ju inte direkt någon rocket-science att avgöra om jorden är platt eller inte om man känner till en massa avstånd på jorden. Det är ju till och med en väldigt trivial uppgift.

De kända avstånden och riktningarna är inte förenliga med en platt jord. Ta bara en sådan enkel sak som kvoten på ekvatorns längd och radie. Om jorden är platt är kvoten 6.28 - men den är i verkligheten 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in