2025-09-14, 09:34
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om du t.ex orienterade någon gång, kanske på idrottslektionerna.. använde du dig av en jordglob eller världskarta? Eller någon helt annan typ av karta?

Den som navigerar, använder sig av kartor eller hur? En karta, över hela världen, finns ingen som har någon riktig praktisk användning av eller hur?

Så m a o är det fortfarande en rätt öppen fråga hur hela världen hänger ihop.
Vilka hjälpmedel använder du om du ska beräkna riktning och avstånd mellan till exempel Stockholm och Lund?
Citera
2025-09-14, 18:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du t.ex orienterade någon gång, kanske på idrottslektionerna.. använde du dig av en jordglob eller världskarta? Eller någon helt annan typ av karta?

Den som navigerar, använder sig av kartor eller hur? En karta, över hela världen, finns ingen som har någon riktig praktisk användning av eller hur?

Så m a o är det fortfarande en rätt öppen fråga hur hela världen hänger ihop.
Om man orienterar så rör man sig väl inte över sådana avstånd att en platt karta eller en karta som följer kurvaturen skulle ha någon som helst praktiskt betydelse? Är ju bråkdelar av en millimeter det skulle handla om?
Citera
2025-09-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vilka hjälpmedel använder du om du ska beräkna riktning och avstånd mellan till exempel Stockholm och Lund?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om man orienterar så rör man sig väl inte över sådana avstånd att en platt karta eller en karta som följer kurvaturen skulle ha någon som helst praktiskt betydelse? Är ju bråkdelar av en millimeter det skulle handla om?

Ja, åter igen.. den som navigerar använder väl bland annat kartor som hjälpmedel, men rätta mig om jag har fel, inte världskartor eller jordglob?
Citera
2025-09-14, 22:03
Medlem
Nu när vi ändå inne på jordglob och pannkaka.

Man kan själv kolla lite hur det blir med dygnet om man har en jordglob och en lampa.

Sedan göra samma experiment med en platt pannkaka.

Därefter förklara varför vi inte har dag och natt samtidigt över hela världen.
Citera
2025-09-14, 22:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja, åter igen.. den som navigerar använder väl bland annat kartor som hjälpmedel, men rätta mig om jag har fel, inte världskartor eller jordglob?
Vilken karta använder du dig av?
Citera
2025-09-14, 22:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja men använder man platta kartor så måste man tänka på att dessa avviker från jordens faktiskta utseende om man skall hitta fram. Dock inte om man navigerar på avstånd upp till någon mil vid orientering då avvikelsen mellan kartan och jordgloben blir helt försumbar på sådana korta avstånd.
Finns trotts allt en orsak till att flygrutter mellan Stockholm och New York ser ut att gå i en båge över Island och inte rakt på en Mercatorkarta.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-09-14 kl. 22:13.
Citera
2025-09-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vilken karta använder du dig av?

Jag minns från idrottslektionerna, att det varken var världskarta eller jordglob man använde sig av.
Citera
2025-09-14, 22:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag minns från idrottslektionerna, att det varken var världskarta eller jordglob man använde sig av.
Nej men varför skulle man använda en världskarta eller en jordglob vid orientering? Då använder man givetvis en mer deltaljerad karta över det område man orienterar i.
Tror du på fullt allvar att platt eller rund jord skulle göra någon skillnad på en karta över ett område på ett antal kilometer?
Citera
2025-09-14, 22:21
Medlem
Citat:
Nej men varför skulle man använda en världskarta eller en jordglob vid orientering? Då använder man givetvis en mer deltaljerad karta över det område man orienterar i.

Ja, mitt argument är ju bara detta att avbildningar av hela jorden, såsom etablerad vetenskap tänker sig den, inte direkt har något praktiskt betydelse.

Så alltså kan man inte säga att dessa avbildningar bevisar nånting särskilt.
Citera
2025-09-14, 22:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, mitt argument är ju bara detta att avbildningar av hela jorden, såsom etablerad vetenskap tänker sig den, inte direkt har något praktiskt betydelse.

Så alltså kan man inte säga att dessa avbildningar bevisar nånting särskilt.
Jo det är stor praktiskt betydelse för en pilot som navigerar t ex Sverige - Sydamerika. Skulle han navigerar som om jorden vore platt skulle han hamna någon helt annanstans än dit han tänkts sig eller få timslånga omvägar. Däremot ingen praktisk betydelse vid orientering som rör sig inom högst någon mils omkrets.
Citera
2025-09-14, 22:27
Medlem
Citat:
Tror du på fullt allvar att platt eller rund jord skulle göra någon skillnad på en karta över ett område på ett antal kilometer?

Säg att du sätter samman 100 av dessa orienteringskartor, skulle de då avbilda en platt jord eller en sfärisk?

Säger ingenting om hur detta säger någonting om jordens sanna form, jag är bara nyfiken.
Citera
2025-09-14, 22:37
Medlem
Citat:

De, du och jag använder oss av WGS84 - vilket nog får anses som en världskarta och en jordglob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in