Citat:
Jag fick läsa om din text flera gånger för att förstå, men förstår inte riktigt ännu, om jag säljer något för 300 kr, men köper in det från aliexpress för 70 kr, hur du än räknar så är det INTE gratis frakt på produkten eftersom aliexpess vill att jag handlar för 100 kr. Är det svårt att förstå?
För det första skrev du ju inget om att du skulle "sälja" nånting, du frågade bara om hur "frakten" numera funkar på Aliexpress.
Och jag tyckte att jag förklarade rätt tydligt. Aliexpress (och säljarna på Aliexpress) gör så att de erbjuder dig en produkt för t.ex. 70 kr, med ett frakttillägg på 100 kr. Samma företag har vanligtvis en parallell försäljningskanal (under ett annat namn) som säljer samma produkt "fraktfritt" för (ungefär) 170 kr. Dvs. frakten är inbakad i det "fraktfria" priset.
Någon betalar ju alltid frakten, så jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att kunna köpa nåt till ett fraktfritt pris och att det är säljaren som ska betala frakten åt dig. Så funkar det förstås inte.
Skillnaden mellan de två prissättningssystemen är att om du köper 10 st. så betalar du i det ena fallet 10 x 70 kr + 100 kr (dvs. sammanlagt 800 kr), medan du i det andra "fraktfria" fallet betalar 10 x 170 kr (dvs. sammanlagt 1700 kr).
Om du ökar det antal du köper så ökas också fraktkostnaderna när antalet produkter överstiger vad de kan shippa för 100 kr, eller så kommer det in en begränsning att du "får köpa bara X stycken". Så dumma är inte kineserna att de betalar frakten åt dig (utan att på nåt vis ta betalt för den).
Jag ahr svårt att tro att det skulle lönas att dropshippa som vanlig Aliexpress-kund. Dina kunder egen dumhet kommer att knäcka den idén på nolltid. Gissa hur många kunder som är så korkade att de köper nåt annat än vad de vill ha, eller som trodde att de köpte. Enligt svensk och EU-lagstiftning är den risken på dig. Samma med paket som kommit bort. Därför är det numera mycket vanligare med att hålla ett eget mellanlager, man har mycket bättre kontroll och t.o.m. lite bättre overhead på produkten. Sen är det där med momsen (om du säljer för mer än 80000 i året), dvs. du måste ta moms av dina kunder men du måste kunna visa upp dokumentation på att du själv betalt moms för att få dra av den. Det är (minst sagt) "komplicerat" eftersom den finns nånstans i Kina om du bara agerat mellanhand.