2025-09-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Att med flit ge fan i att citera är ett knep som suger.

I artikeln står det inget om gärningsmannens motiv, bara att han skrikigt "Det är revolution, vänster eller höger?" innan han öppnade eld.

Kan ju lika gärna va en högerextremist eller bara nån psyksjuk dåre?!
1. Han blev intagen på rättspsykiatriska, vilket ger en antydning om hans psykiska välmående vid tiden för dådet. Han flydde från samma institution något år senare och begick självmord, OM jag har förstått det rätt genom att hoppa framför ett tåg, eller om det var en olycka, det ska finnas mer information här på FB om dådet och GM:s frånfälle.
2. Hans politiska motiv deklarerades av honom där han utbröt "Det är revolution" och det är inget en högerperson vare sig liberal eller nationalist skulle ha sagt.
3. Att jag inte återgav artikeln, är för att hade jag citerat, hade du förmodligen anklagat mig för att välja ut de delar jag ansåg vara lämpade varvid jag likväl tyckte det var bättre för dig att läsa själv.
Citera
2025-09-14, 14:26
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vänner och bekanta till honom har sagt att han hade blivit extremt vänster och ganska agiterad, hans kulor hade vissa typiska vänsterextrema slogans och från (förvisso politiskt) myndighetshåll har det hävdats att han var övertygad vänsterextremist.

Mot detta står stollar på nätet, som varken kände honom eller har insyn i utredningen, men som trots det fanatiskt påstår att han minsann var högerextrem. Jag är öppen för att utredningen kanske kommer fram till att han varken var vänster eller drevs av vänsterideologiska motiv, men däremot kommer jag inte slösa tid på er stollar som argumenterar utifrån era egna fantasier. I den mån vi kan få svar om det, så lär det väl framkomma under utredning och rättegång. Det finns ingen poäng med att argumentera mot andra människors psykoser, det rationella är att välja ens strider.
Problemet är att folk som hävdar det var en vänsteraktivist misslyckats med att klistra in bevisen i tråden.

Gärningsmannen var även kristen, bevisar det att motivet är religiöst?

Ska vi bara utgå från att religion, vapendyrkande och MAGA-kulturen mormonen fått hemifrån inte spelat någon roll för gärningsmannens livsval?

Ska vi bara tala om kristen vapendyrkande kultur när det passar in i mallen?
Citera
2025-09-14, 14:27
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att stigma och diskriminering är en viktig faktor bakom psykisk ohälsa hos transpersoner, inte att det är den enda orsaken. Samsjuklighet finns säkert
Du skrev att den psykiska ohälsan berodde på stigma och diskriminering, att det var huvudorsaken:

Citat:

Transpersoner har högre psykisk ohälsa, men det beror på stigma och diskriminering som huvudorsaker.

Jag tror att du har fel i det, det förvärrar säkert saken om man blir dåligt bemött men det finns inget stöd för att dåligt bemötande skulle vara huvudorsaken till transpersoners dåliga psykiska hälsa.
Citera
2025-09-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Nu blir det lite OT men det är legio med någon form av konsultation innan bröstoperationer.

Som kvinna tycker jag dessutom att det är en ypperlig idé att erbjuda terapi istället, iaf inledningsvis. Tänk bara på utseendehetsen som råder hos unga kvinnor idag, där influencers verkar utföra operation på operation som någon sorts tvångsmässig ritual.

Tror du på fullaste allvar att vården tvingar på ungdomar könskorrigerande operationer helt utan uttedning i svetige elller något annat land?
Citera
2025-09-14, 14:28
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Är du också avundsjuk på Charlie precis som GM?

GM var ju misslyckad. Han hade påbörjat en högskoleutbildning som hans iq var för låg för, så han fick sluta efter 1 år. Allt han åstadkom relationsmässigt var att bli tillsammans med en psykstörd transa. En transa som gjorde hans redan misslyckade liv värre. Så han valde att avsluta sitt liv genom att skjuta Charlie, som var allt han inte var. Snygg, intelligent, vältalig, karismatisk och framgångsrik.

GM tod den lätta vägen istället för att kämpa och förändra sin misslyckade situation.
Kirk var allt annat än snygg, han såg ju ut som Butthead!

Googla Charlie Kirk butthead!
Citera
2025-09-14, 14:29
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, det handlar absolut och uttryckligen om sanningen, verkligheten, biologin och vetenskapen. Vilket för övrigt är en underbart bra utgångspunkt, vad man än diskuterar.

Men du har faktiskt fel, rent faktamässigt:
-
  • Ingen kan ändra på sitt biologiska kön. Det sitter i könskromosomerna i varenda cell i kroppen och kan inte ändras i efterhand.
  • Alla kan ändra på sitt biologiska utseende. Hur vi ser ut är också genetiskt styrt, men det kan ändras på många olika sätt. Varenda skönhetsoperation och varenda botox-injektion är en sådan efterhandsomkonstruktion. Detsamma gäller bröstoperationer, oberoende om det är fråga om att förminska, förstora, omforma eller lägga till. Och könsoperationer, oberoende om det är större kuk, mindre blygdläppar, en helt ny kuk/fitta. Allt det är möjligt idag, med modern teknik och läkarvetenskap, förändringar från topp till tå.
  • Hur man upplever sig själv sitter i medvetandet, inte i cellerna och inte i kromosomerna. Det gäller vem man är i stort, vilken kultur man känner sig hemma i (inte nödvändigtvis den i vilken man är född och har växt upp), hurudan partner man vill ha, vad man attraheras av osv. Men det gäller också, för vissa människor, vilket kön man känner sig som.

De här tre punkterna är den absoluta vetenskapliga sanningen. Och både homosexualitet och könsdysfori (som det så vackert heter) har funnits sedan urminnes tider, så vitt man vet i alla möjliga kulturer runtom på hela planeten. I många kulturer finns det både begrepp och en social roll för män som vill vara kvinnliga (också om de anses vara litet underliga), och historien är smockfull av kvinnor som har betett sig som män. Inte minst i krigiska sammanhang (som ju utgör en stor del av den bevarade historien). I många kulturer och epoker har förhållningssättet också varierat stort, från acceptans och normalitet till att ses som avvikande och oacceptabelt, t.o.m så att de dödats eller förskjutits.

Så det är inget nytt. Det som ÄR nytt är läkarvetenskapen, som för första gången gör det möjligt att göra om sin kropps utseende till det kön man känner att man är. För en del människor är det inte underligare än att byta hårfärg, att fixa till brösten eller baken eller att tatuera sig. För andra är det nånting fasansfullt, nåt som hotar hela världsordningen. För en tredje grupp är det oklart hur man ska förhålla sig till kirurgiska, oåterkalleliga ingrepp som drivs av det erkänt instabila och föränderliga mänskliga medvetandet. För dem är det inte fråga om dittan eller dattan-kön, det är en fråga om var de personliga rättigheter börjar och slutar, precis som när det gäller rätten att dö när man själv vill, eller rätten till abort.

I grunden är det också fråga om man vill ha ett förmyndarsamhälle, där samhället kollektivt bestämmer vad en individ får och inte får göra med sin kropp. Eller ett samhälle mer inriktat på individuell frihet.

Att någon person som du inte känner vill förändra sitt utseende så att det överensstämmer med den man i sitt eget medvetande känner att man är, på vilket vis skulle det förtrycka DIG. PÅ vilket vis skulle det ens hota eller överhuvudtaget påverka DIG? Och framförallt, varför tycks du känna att DU ska rätt att förhindra det, utgående från du själv tycker?

Och bara så det är klart: Kirk var stenhårt för ett centralstyrt förmyndarsamhälle, han ville absolut att samhället skulle stoppa och förbjuda enskilda individer att ändra kön, förändra sin kropp, och att vara nånting annat än "man" eller "kvinna". Han använde sin organisation till att upprepade gånger fysiskt demonstrera mot att det fanns sådan sjukvård. Ingen individuell frihet där inte, och ingen större respekt för de mänskliga grundrättigheterna heller.

Kirk var aggressivt emot all form av könsbekräftande behandling (gender-affirming care), trots att forskning visat att den psykiska hälsan ökar, suicidrisken minskar, fler kommer i arbete och utanförskapet minskar.

De könsbekräftande behandlingarna omfattar en eller flera av följande
Psykoterapi eller samtalsstöd
Familjestöd
Social transition (namn, pronomen, klädstil)
Hormonbehandling
Kirurgi
Röst- och kommunikationsträning
Citera
2025-09-14, 14:29
Medlem
Steinarrs avatar
Många röster höjs nu bland MAGA-toppar om att börja terrorklassa alla anti-fascistiska/vänsterextrema organisationer, både sådana som är koncentrerade i USA och resten av världen.

Detta skulle mycket väl kunna gå igenom efter detta mord om det visar sig att Tyler har blivit radikaliserad via Antifa och andra anti-fascistiska grupper.

Frågan är vad detta innebär för Sverige? Det låter som att det kan bli kaos. Har inte typ halva den svenska journalistkåren kopplingar till vänsterextremism?
Citera
2025-09-14, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
5 av 600 de senaste tio åren enligt matematikern som diskuterade detta med Kirk när den välsignade kulan träffade djävulsdyrkarens hals.

The last person to debate Charlie Kirk

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=3FU3NOkS8AGj12Pb
Såg att det var i just Utah han försvarade andra tillägget 2023 och sen blir skjuten 2025.

◾Kirks sista ord på Valley University i Utah.

10 september 2025:
ATTENDEE: Do you know how many transgender Americans have been mass shooters over the last 10 years?

KIRK: Too many. [Applause]

ATTENDEE: In America, it's five. Now, five is a lot, right, I'm going to give you — I'm going to give you some credit.
Do you know how many mass shooters there have been in America over the last 10 years?

KIRK: Counting or not counting gang violence?"
https://www.yahoo.com/news/articles/fact-check-yes-charlie-kirks-000400919.html

◾Kirk på TP faith event, vid Awaken Church i Utah.

5 april 2023:
"Att ha en beväpnad befolkning har ett pris, och det är en del av friheten".

” Men jag – jag tycker att det är värt det. Jag tycker att det är värt att tyvärr ha en kostnad på några dödsfall orsakade av vapen varje år så att vi kan ha det andra tillägget för att skydda våra andra gudagivna rättigheter."
Citera
2025-09-14, 14:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det känns som en delvis seger att de som uttryckte sig negativt mot Charlies död och jobbar inom den offentliga får kicken2.
Folk får sparken och/eller doxxas för att dom postar citat myntade av karln. So much for free speech.
Citera
2025-09-14, 14:32
Medlem
Har möjligen postats tidigare i tråden, inte läst

Men här en sekvens på 6 sekunder som filmar skytten och hur Kirk skjuts från sidan, syns tydligt
https://x.com/___Big_Smoke___/status/1966802602735399324

Här går en person igenom tekniken de använde
https://x.com/salomondrin/status/1966255182662218099

Exempel på hur pistolen fungerar
https://www.youtube.com/watch?v=4n-8O0qeNR8
Senast redigerad av -dev 2025-09-14 kl. 14:36.
Citera
2025-09-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorndenratte
Vi måste först sluta dalta med vänstern och sluta låta de komma undan med sitt ursäktande i media. Högern är redan hårt ansatt och ställd mot väggen titt som tätt.
Jag var alltså en av dem som kritiserade Johan Forsell HÅRT och krävde hans avgång pga hans nazist-son.
Men det äcklar mig hur hela Vänsterpartiet rättfärdigar attacken på Alice Måve i EU-parlamentet, eller bortförklarar/ursäktar den 7 oktober. Då var det inte ”i ett vacuum”. Det är för fan inte i ett vacuum det som Israel gör nu heller, det ligger århundraden av folkmord på judar bakom precis som att 7 oktober var antisemitisk, torterade och mördade civila och inte ”staten Israel”.
Engelsmännen borde nu få demonstrera utan att misshandlas av polisen och attackeras av motdemonstranter.
Att de demoniseras i brittiska medier och av vänstern där gör ju bara ännu fler argare och argare och närmare ren revolution tillslut.
Fast nu gör du det du anklagar vänstern för att göra med att bland annat ta upp enstaka individer och påstår att hela vänstern står bakom deras handlingar.

Var det inte just detta så verkligen behövdes göras av med för att gå vidare i samhället?
Citera
2025-09-14, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Många röster höjs nu bland MAGA-toppar om att börja terrorklassa alla anti-fascistiska/vänsterextrema organisationer, både sådana som är koncentrerade i USA och resten av världen.
De får väl ta en köbricka bland all högerextrem militant milis som bör ses över.
Proud Boys, Trumps stolta gossar, är terroristklassade i Kanada och NZ.

Betydligt mer sammansatt i chapters än de du nämner i svävande termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in