2025-09-14, 13:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Om jag säger det såhär, så kanske du förstår: DEI är inte lika med kvotering. Kvotering innebär att man väljer någon trots sämre meriter, men DEI handlar om att fler kvalificerade inkluderas.
Fast är de den bästa kandidaten så behövs väl inte DEI?

Vi har en massa exempel på hur DEI används för kvotering. På de bästa universiteten krävs det till exempel bättre betyg för att komma in om du är Asiat jämfört med om du är afroamerikan. Det är möjligt att båda kandidaterna är ”kvalificerade” som att de båda har ett fullständigt gymnasiebetyg men du har ändå sållat bort en bättre kandidat på grund av rastillhörighet.
Citera
2025-09-14, 13:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Lite så är det, bortsett från att man har förstås rätt att kritisera andra och försöka få dem ändra sitt sätt att leva. Vilket du vill förneka andra att göra. Men problemet med trans går åt andra hållet. Man vill förneka majoriteten att säga sanningen. Förtrycka dem. Det är något helt annat.

Inte alls. Det är ju styrkan i yttrandefriheten, att man kan och får belysa och kritisera. Svagheten är att den nuvarande definitionen saknar nån begränsning på hur mycket man får ljuga, så från att ha varit en kanal för insikt, information och kunskap har yttrandefriheten blivit ett slags "licence to lie".

Citat:
På samma sätt som du menar att man har rätt att leva sitt liv som man vill, utan andra ska tvinga dem till något annat, inom rimliga gränser, har inte de rätt att tvinga på andra sina åsikter. Men det är vad som faktiskt har pågått. Om jag säger sanningen åt någon transa, att de inte är vad de är, kan jag bli anmäld för diskriminering.
...

Nu är du nog HELT ute och seglar. Hur man upplever sig själv sitter i det egna medvetandet, och du anser att du vet bättre än en annan person vad och hur de tänker och vad de känner i sitt medvetande? Det är, uppriktigt sagt, en helt absurd idé.

Dessutom, vad har du i deras medvetande att göra överhuvudtaget? Lämna andra människor i fred, låt dem vara som de är och fokusera på ditt eget liv istället.

Citat:
De har rätt att anse sig vara ett annat kön, men man har inte rätt att tvinga på andra den åsikten, som du verkar stå för. Men du ser det bara åt ena hållet och följer bara dina falska vänsterdogmer. Men här är väl allt satt till sin spets. När de som tror att de står för frihet, vill tvinga på alla andra deras åsikter, samtidigt som de påstår att alla har rätt till sina. Med vilken rätt gör man det?

Nu hänger jag inte helt med. Om man respekterar människors grundläggande integritet och rätt att existera som de är så är det väl inget problem? De är som de är, du är som du är, de försöker inte tvinga dig till nåt och du försöker inte tvinge dem till nåt. Live and let live. Inga mer problem.

Citat:
De har väl med mordet att göra. Man anser felaktigt att man inte får kritisera trans och angriper de som står för sanningen. Liksom du väl. Du anser att Kirk inte har rätt till sina åsikter. Alla ska tycka som dig och de som inte gör det anser du är onda och kastar epitet på.

Inte alls. Kirk har full rätt till sina åsikter. Alla har full rätt till sina egna åsikter.

Kirk har bara ingen som helst rätt att försöka leva ut sina åsikter så att han därmed förtrycker andra människor. Lika litet som de har rätt att försöka förtrycka honom.

Så länge man respekterar de s.k. grundläggande rättigheterna (som därför just heter "grundläggande") så blir det inga problem. Men det gjorde faktiskt inte Kirk. För att ta bara ett exempel: att organisera demonstrationer med avsikten att stänga ner sjukvård för transsexuella är att ge sig på andras grundläggande rättigheter. Han hade inget där att göra, han hade själv inget behov av sådan vård (vad vi vet) och den vården hade inget med honom att göra överhuvudtaget. Han skulle bara ha lämnat dem ifred, låtit dem leva sitt liv.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Forskning visar att tillgång till vård och respektfullt bemötande minskar psykisk ohälsa. Att jämföra med 70 och 80-talet är missvisande, då fanns inte samma statistik, diagnoskriterier eller ens vård
Absolut, det köper jag. Men jag tror inte att du har belägg för att den större psykiska ohälsan hos transpersoner bara beror på stigma och diskriminering.

Det finns en hel del forskning som säger att transpersoner i större utsträckning har andra psykiska problem än de som är relaterade till könet. Autism är till exempel betydligt vanligare. Men om du kan förklara hur en person får autism av stigma och diskriminering vore det naturligtvis jätteintressant.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Självklart inte. Men också självklart ja. Det beror på om man avser kromosomer eller vad som finns mellan öronen, i ens medvetande.

Ändå sen det här blev en löjligt stor politisk fråga har jag förundrat mig över varför man inte har båda komponenterna med i definitionen. Så att man har sitt fastslagna, oföränderliga biologiska kön, och det styr vissa grejer (vem som kan tävla i vilken idrott t.ex.). Och så har man sitt upplevda kön, det som finns i ens medvetande. Som kan fast byta dagligen, vem fan bryr sig.

Det enda som ytterligare behövs är en grundprincip att man aldrig själv kan tvinga sig in i en grupp där man inte hör hemma, och aldrig heller kan bli intvingad i en grupp där man inte hör hemma.
Anledningen att den är stor, visar på den dårskap som woke fört med sig och som du försvarar. Man vill tvinga på människor en ren lögn och anser sig vara goda. Samtidigt har man den dåliga smaken att påstå att man på något sätt står upp för allas rätt. Det gör man inte. Man hycklar. Det här är ett förtryck som man står för. Som jag säger följer man bara vänsterdogmer utan att tänka och försvar det fanatisk. Varför får du försöka förklara. "Nu" bryr du dig inte plötsligt.

Man får anse sig vara vad man vill. Det är inte det det handlar om, men som man försöker vinkla det till. Det handlar om sanningen, verkligheten, biologin, vetenskapen. Det går mot allt som har med förnuft att göra och de som protesterar mot det, kallar man då högerextremister som en härskarteknik för att stigmatisera dem och skapa hat. Som med Kirk. Det är vad det handlar om. Förstår du det?
Citera
2025-09-14, 13:30
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tycker du att det är lika illa att skalliga operar tillbaka hår?
Tycker du att det är lika illa att kvinnor skaffar större bröst?

Det handlar ju om att de vantrivs i sina kroppar det med.
Borde inte de också erbjudas terapi istället?

Nu blir det lite OT men det är legio med någon form av konsultation innan bröstoperationer.

Som kvinna tycker jag dessutom att det är en ypperlig idé att erbjuda terapi istället, iaf inledningsvis. Tänk bara på utseendehetsen som råder hos unga kvinnor idag, där influencers verkar utföra operation på operation som någon sorts tvångsmässig ritual.
Citera
2025-09-14, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Vänster våld existerar.
Högervåld existerar.

Så hur gör vi för att få mindre våld?

Vi måste först sluta dalta med vänstern och sluta låta de komma undan med sitt ursäktande i media. Högern är redan hårt ansatt och ställd mot väggen titt som tätt.
Jag var alltså en av dem som kritiserade Johan Forsell HÅRT och krävde hans avgång pga hans nazist-son.
Men det äcklar mig hur hela Vänsterpartiet rättfärdigar attacken på Alice Måve i EU-parlamentet, eller bortförklarar/ursäktar den 7 oktober. Då var det inte ”i ett vacuum”. Det är för fan inte i ett vacuum det som Israel gör nu heller, det ligger århundraden av folkmord på judar bakom precis som att 7 oktober var antisemitisk, torterade och mördade civila och inte ”staten Israel”.
Engelsmännen borde nu få demonstrera utan att misshandlas av polisen och attackeras av motdemonstranter.
Att de demoniseras i brittiska medier och av vänstern där gör ju bara ännu fler argare och argare och närmare ren revolution tillslut.
Citera
2025-09-14, 13:44
Medlem
Citat:
Det finns säkert politiskt aktiva också inom HBTQI, och en del av dem är säkert precis lika utflippade som politiskt aktiva inom andra grupper.

Men sist och slutligen ÄR det bra fråga om att få existera i samhället på ungefär samma villkor och med samma möjligheter som alla andra.

Det finns kristna som i sin vrickade religiösa syn på andra människor anser sig ha rätt att fördöma dem och försöka motarbeta just det, att de får leva sitt eget liv i samhället, sådana som de är. Det är klart att de då gör sig till "fiender", och om de kommer med sin religion i högsta hugg så blir den religionen ett tillhygge, avsett att behandla människor ojämlikt och orättvist.

Vilket är rätt absurt när det är fråga om kristendomens grundläggande väsen, men som tur är så är de här hysteriska religiösa fnattarna i allmänhet i minoritet. Men i USA råkar det finnas områden där de är i majoritet, och då spänner det till.

Så för att flytta diskussionen till det plan du verkar vilja föra den på: ta du din bibel och läs den på nytt och försök nu förstå vad det är Jesus egentligen sa, men om du inte kommer ur dina utflippade religiösa förtryckarkänslor så kan trycka upp den där det är som mörkast. För då gör den mest nytta där, du ditt spawn of satan.

Ta ditt dravel till transcommunityn som skjuter små barn som är mitt uppe i morgonbönen. Vill man påstå att man är så öppensinnad och tolerant som ni baserar hela eran existens på är vänsterns hbtq de första som borde tolerera kristna/andras värderingar om dem. Kristna har aldrig påstått dom är accepterande av deras grupp medans ni säger ni är accepterande mot andra. Det är eran uppgift att vända andra kinden till och sitta på era höga hästar men ni är den grupp som är först att ta till våld såfort nån är oliktänkande. 100 miljoner offer av röda pesten talar för sig själv. Acceptera andra din orm och ta till våld först när era liv är hotade. Ni dödar folk för tweets och åsikter.
Citera
2025-09-14, 13:49
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Med risk att det blir en metadiskussion så är inte könsdysfori grunden till att bli suicid. Det är sant att hbtq-personer, särskilt transsexuella är mer benägna att begå självmord. Det gäller även de med npf. Många med npf är också transsexuella eller icke binära. Nu är jag inte säker, men jag tror att det är kombon med att ha npf och vara transsexuell som leder till störst risk att begå självmord om man redan är suicid.

Sedan är könskorrigering inte oproblematisk. Och att man skulle må bättre av kirurgi har i alla fall American journal of psychiatry ändrat sig. Det är inte bevisat enligt dem. Det är detta Charlie Kirk gått på. Oavsett så är hans grej med transsexuella att det bara biologiskt finns två kön.
Det stämmer att transpersoners suicidrisk kan bli ännu högre om man även har NPF som autism eller ADHD. Enbart autism innebär ungefär 7 gånger högre risk, ADHD runt 2–5 gånger högre, medan könsdysfori har visat 19 gånger högre suicidrisk. När dessa faktorer kombineras ökar naturligtvis risken. Som jämförelse kan sägas att schizofreni som brukar beskrivas som den allvarligaste och mest genomgripande sjukdomen vi har, så är risken för suicid 12 gånger högre.

Gällande AJP, tidskriften har inte tagit ställning mot könsbekräftande kirurgi. Det som ibland citeras är en svensk registerstudie från 2019 som först tydde på tydliga förbättringar efter kirurgi, men som korrigerades 2020. Efter omanalysen försvann den statistiskt säkerställda förbättringen för vissa mått, t.ex. vårdbesök för depression och ångest. Det betyder inte att studien visat att kirurgi är skadlig eller motbevisad, bara att just den studien inte kunde visa säkra effekter på just de indikatorerna. AJP anser att könsbekräftande har positiva effekter, men säger att just denna specifika studie inte bevisar det.

Annan forskning, visar tydligt förbättrad psykisk hälsa och minskad suicidrisk. AJPs generella hållning är att det behövs fler långsiktiga studier, men de publicerar också forskning som visar att könsbekräftande vård minskar psykiskt lidande och suicidrisk.

Charlie Kirk blandade ofta in gud i sitt resonemang kring könsdysfori och kallade bla transpersoner för “a throbbing middle finger to God", sa "We need to have a Nuremberg-style trial for every gender-affirming doctor" och "These doctors need to be put in prison quickly.” Med tanke på detta och att den samlade forskningen visar på positiva resultat från könsbekräftande behandling (som Krik stred mot), skulle jag säga att han primärt grundade sina åsikter på religion och möjligen även ideologi. Jag kan förstå att människor som blivit hjälpta av könsbekräftande behandling (många beskriver att det räddade deras liv), blir provocerade av det.

Själv anser jag att vården ska styras av vetenskap och beprövad erfarenhet och inte religion och ideologi.
Citera
2025-09-14, 13:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Inte alls. Det är ju styrkan i yttrandefriheten, att man kan och får belysa och kritisera. Svagheten är att den nuvarande definitionen saknar nån begränsning på hur mycket man får ljuga, så från att ha varit en kanal för insikt, information och kunskap har yttrandefriheten blivit ett slags "licence to lie".
Ja, ljugandet har ni utnyttjat. Du vill ha ett sanningsministerium som bestämmer vad man får säga. Inte oväntat. Självklart ska man få ljuga inom rimliga gränser, men man har inte rätt att tvinga andra att tro på lögnen.

Citat:
Nu är du nog HELT ute och seglar. Hur man upplever sig själv sitter i det egna medvetandet, och du anser att du vet bättre än en annan person vad och hur de tänker och vad de känner i sitt medvetande? Det är, uppriktigt sagt, en helt absurd idé.

Dessutom, vad har du i deras medvetande att göra överhuvudtaget? Lämna andra människor i fred, låt dem vara som de är och fokusera på ditt eget liv istället.
Att jag skulle påstå att jag vet bättre hur en annan människa tänker och känner, är en ren lögn. Ska vi anmäla dig till ditt eget önskade sanningsministerium?
Oj, sen säger du att man inte ska engagera sig politiskt eller stå upp för sanningen. Nu är du helt vilse och din tidigare uppblåsta bild av dig själv, som en som står upp för yttrandefriheten, får punktering.

Citat:
Nu hänger jag inte helt med. Om man respekterar människors grundläggande integritet och rätt att existera som de är så är det väl inget problem? De är som de är, du är som du är, de försöker inte tvinga dig till nåt och du försöker inte tvinge dem till nåt. Live and let live. Inga mer problem.

Inte alls. Kirk har full rätt till sina åsikter. Alla har full rätt till sina egna åsikter.

Kirk har bara ingen som helst rätt att försöka leva ut sina åsikter så att han därmed förtrycker andra människor. Lika litet som de har rätt att försöka förtrycka honom.

Så länge man respekterar de s.k. grundläggande rättigheterna (som därför just heter "grundläggande") så blir det inga problem. Men det gjorde faktiskt inte Kirk. För att ta bara ett exempel: att organisera demonstrationer med avsikten att stänga ner sjukvård för transsexuella är att ge sig på andras grundläggande rättigheter. Han hade inget där att göra, han hade själv inget behov av sådan vård (vad vi vet) och den vården hade inget med honom att göra överhuvudtaget. Han skulle bara ha lämnat dem ifred, låtit dem leva sitt liv.
De får väl leva sitt liv ändå. Varför menar du att du har rätt att bestämma över vad Kirk gjorde? Du kanske skulle sluta bry dig och ta tag i ditt eget liv. Men det visar bara vad jag sagt och vars stridslinjen står. Yttrandefriheten, som faktiskt är en grundläggande rättighet, som du faktiskt inte respekterar alls. Du pissar på den och menar att andra rättigheter står över den. Men så kan det inte vara. Du kan inte bara plocka rättigheter som på ett smörgåsbord och ta de som du tycker smakar bra och förkasta den som är viktigast.
Citera
2025-09-14, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Absolut, det köper jag. Men jag tror inte att du har belägg för att den större psykiska ohälsan hos transpersoner bara beror på stigma och diskriminering.

Det finns en hel del forskning som säger att transpersoner i större utsträckning har andra psykiska problem än de som är relaterade till könet. Autism är till exempel betydligt vanligare. Men om du kan förklara hur en person får autism av stigma och diskriminering vore det naturligtvis jätteintressant.

Autism är nog vanligare bland transpersoner, men ingen påstår att stigma ”orsakar” autism. Däremot visar forskningen att depression, ångest och suicid minskar tydligt när bemötande och vård förbättras. vilket visar att stigma och diskriminering spelar en stor roll för den psykiska ohälsan. NPF-diagnoser förvärras även av depression och ångestproblematik.

Eftersom transpersoner dessutom oftare söker vård för psykisk ohälsa upptäcks nog NPF-diagnoser i högre grad. Det gör att samsjuklighet uppmärksammas mer och kan skapa en bild som förstärker överrepresentation av t.ex autism. Sen kan det vara så autism är vanligare hos transpersoner, det är inte det jag säger.
Citera
2025-09-14, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Är transor överrepresenterade i masskjutningar???

6 masskjutningar av 19 har genomförts av transor. Det är lite drygt 30%..
Citera
2025-09-14, 14:02
Avstängd
Kungenshoras avatar
Kirk talade om kultur och förde ett kulturkrig där kristen talibanfanatism skulle frälsa landet och göra det "great again".
Det händer något när en taliban som Kirk talar till en person som Tyler Robinson som marinerats i denna förljugna kristna kultur sen barnsben.

Det går inte komma ifrån att Tyler Robinson hjärntvättats av kyrkan, lögnen är och har alltid varit kyrkans vapen vid sidan om bödelns svärd och våldsromantik för guds sak.

Det måste va något surrealistiskt och känna till denna kultur såväl och sedan höra en fanatiker som Kirk skönmåla denna sjuka kultur som förstört hela ens liv.

Kollar man på reddit dräller det av amerikaner i identitetskris för de växt upp som jehovas och senare börjat tvivla på "den enda rätta vägen".

Börjar vi gräva i den kultur av lögner och fascism som kristen fundamentalism står för tror jag vi kommer närmare sanningen än om vi fokuserar på gärningsmannens senare del i livet, den där han på grund av tomheten han fostrats i blir en sökare på det toxiska internätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in