Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Det är självklart helt ok att tycka att HBTQI är fel. Men Kirk gick betydligt längre än så, han kallade dem för "abominations" och ordnade demonstrationer för att de inte skulle få vård. Det är också lagligt, men det är inte vad USA principiellt har stått för sedan det grundades. Och man kan diskutera OM det skulle ha varit lagligt att faktiskt genomföra det Kirk orerade om.
Nu är jag inte alls övertygad om Kirk själv trodde på allt han sa. Han var en politisk operatör och influencer, inte en politiker. Också om han försökt bli det, men han nobbades av det republikanska partiet. Men mitt i tragedin finns det ju en ironi i att Kirk möjligen utförmade sitt "budskap", också gällande transpersoner, för att det skulle skapa så mycket motsättningar och rubriker som möjligt. Inte för att det speglade hans egen innerliga åsikt. Och sen blir han skjuten av en 22-åring som känner sig hotad därför att han tror att Kirk på allvar menar allt han säger...
USA har principiellt alltid stått för hans rätt att göra det du säger. Så det är helt felaktigt. En förvrängning.
Mänskliga rättigheter är inte det som styrt åsikterna där. Det är ett relativt nytt påfund.
Du bygger hela ditt resonemang på att det finns speciella "heliga" åsikter där. Och det stämmer. Det finns en som står över alla andra, "yttrandefriheten och åsiktsfriheten!", även om man inte alltid levt upp till det.
Däremot kan man säga att demokraterna har stått för din totalitära syn på åsikter sista åren och det är det som skapat splittringen i samhället, likadant här. Man har drevat mot de som tyckt "fel". Så det är där hela konflikten startat. Man har förtryckt andras rätt till sina åsikter och att kritisera andras sätt att leva.
Men som jag sagt tidigare, om man tyckt det varit rätt att förtrycka andras åsikter tidigare, måste man väl anse att det är lika rätt när andra förtrycker ens egna åsikter.
Nu får man en motreaktion med Trump och det här och mordet på Kirk kommer förmodligen att stärka det ytterligare. Jag tycker det är fel att spraka de som jublar åt det här, även om de är förkastliga, men det var förstås lika fel när andra fick sparken för sina åsikter. Ja, till och med för att de sa sanningen.