Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Jag har varit i flera arabländer och överlag har det varit väldigt lugnt och civiliserat. Det enda som stör mig är den vansinniga "westerniseringen", med shopping malls och amerikanska matkedjor. Inte för att det är nåt fel på det heller, men det skär sig. 40 grader och palmer utanför, och där luktar luften annorlunda. 18 luftkonditionerade grader inne, Born in the USA på muzak-volym ur alla högtalare och Kentucky Fried Chicken, McD, BOSS och Levi's framför ögonen. Den stora frågan är: varför, who needs this shit? (Hmm, i och för sig har jag kört med Levi's i rätt många decennier, så Levi's är inget problem...

)
En del av poliserna kan ha kpist, vilket sticker i ögonen till en början. Men inga suputar, inga knarkare, inga rånare, ingenting på gatorna, det är helt lugnt, framförallt nattetid. Och efter att souken stänger på kvällen är det nästan fridfullt. Det är förrstås de där böneutropen (med volymknappen vriden till max, verkar det som), men det får man ta som "främmande kultur".
Nu finns det rätt olika arabländer, men risken att bli rånad eller skjuten måste vara enormt mycket högre i USA än i många av dem. Och politiska mord, för att inte tala om massmord eller skolskjutningar, det händer aldrig.
Dock är arabländer "fredliga" pga stark politisk/religiös makt och kontroll och utan mänskliga rättigheter, och allt detta saknas i USA så det är ändå ett mycket bättre land att bo i. Det är lite som att jämföra Sverige, som är ganska strikt men ändå tolerant och tolererar att folk klottrar överallt, och Österrike, som är totalt klotterfritt men det beror på den starka makt som samhället har över medborgaren som i slutändan gav t.ex Hitler. Vad väljer man? Jag väljer Sverige, och USA.
Men jag hade inte gått ut med en radikal politisk åsikt på nätet och gjort mig ett namn på det i USA. Det är för farligt. I Sverige går det bra.