2025-09-14, 01:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Om en äggcell har defekter så kan man ta en annan äggcell och byta ut cellkärnanan så att man får ett embryo (CleoAbram). Det innebär att ett banr kan ha två biologiska mammor, även om det bara är den ena som bidrar med DNA ifall jag har fattat det rätt.

Vad händer om utvecklingen går mot att ett barn kan ha DNA från två mammor i framtiden?
Kommer den heteronormativa kärnfamiljen att anses som mer förlegad?
Citera
2025-09-14, 01:47
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om en äggcell har defekter så kan man ta en annan äggcell och byta ut cellkärnanan så att man får ett embryo (CleoAbram). Det innebär att ett banr kan ha två biologiska mammor, även om det bara är den ena som bidrar med DNA ifall jag har fattat det rätt.

Vad händer om utvecklingen går mot att ett barn kan ha DNA från två mammor i framtiden?
Det kan dom redan, om båda mammorna är tvillingar.
Citera
2025-09-14, 02:53
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Dom har gjort en robot i Kina med en livmoder. Om några år behövs ingen tjej för en man att skaffa barn. Man kan välja utseende mm. Betydligt effektivare. Coolt att skaffa en knodd när man börjar närma sig 50. Undrar om man kommer få välja kön eller om det är random? Soft i alla fall att inte behöva ha med någon hora att göra.

China firm plans world’s first pregnancy humanoid robot using artificial womb
The innovation uses artificial amniotic fluid and nutrient delivery via hose, replicating natural gestation, now to be integrated into humanoid robots

https://interestingengineering.com/innovation/china-worlds-first-pregnancy-humanoid-robot
Citera
2025-09-14, 04:36
Medlem
Ännu en äcklig transaktivisttråd som försöker prångla in sig under vetenskap. Vad har det påhittade begreppet heteronormativitet i ett vetenskapsforum att göra, och än mindre i underavdelningen för genetik och biologi?

Referensen här är en youtube "shorts" video, med en snygg influencertransa som försöker sälja in konceptet med två mammor. Det räckte med att titta två sekunder på klippet så såg man att det är en transaktivistisk pamflett förklädd till populärvetenskaplig information aka anti-manlighets-hets.

TS, eftersom det inte är första gången som jag ser dig starta trådar där du desperat försöker smussla in din in din äckliga transpropaganda i nåt slags fejkvetenskaplig kontext, så testar jag att anmäla tråden för undermåligt diskussionsunderlag.
Citera
2025-09-14, 08:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det kan dom redan, om båda mammorna är tvillingar.
Enäggstvillingar bara eller?

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Vad har det påhittade begreppet heteronormativitet i ett vetenskapsforum att göra, och än mindre i underavdelningen för genetik och biologi?
Normen påverkas förstås av den vetenskapliga utvecklingen. Att du känner dig provocerad av vetenskapliga framsteg kan ju inte jag ta ansvar för.

Citat:
Referensen här är en youtube "shorts" video, med en snygg influencertransa som försöker sälja in konceptet med två mammor. Det räckte med att titta två sekunder på klippet så såg man att det är en transaktivistisk pamflett förklädd till populärvetenskaplig information aka anti-manlighets-hets.

TS, eftersom det inte är första gången som jag ser dig starta trådar där du desperat försöker smussla in din in din äckliga transpropaganda i nåt slags fejkvetenskaplig kontext, så testar jag att anmäla tråden för undermåligt diskussionsunderlag.
Har du någon slags nedtryckt attraktion till transor som provocerar dig själv? Den bästa transpropagandan verkar vara att transor är heta... För övrigt förstår jag inte hur du lyckades skohorna in transor i en debatt om två biologiska mammor som har XX-kromosomer. En transkvinna har i regel XY-kromosomer (om det inte också är intersex eller liknande).
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-09-14 kl. 08:05.
Citera
2025-09-14, 08:35
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fattar inte vad detta skulle göra för skillnad alls för själva familjekonstellationen. Surrogatmammor har ju redan förekommit i decennier. Där är det liksom inte som att surrogatmamman flyttar in och bor med familjen. I allmänhet känner ju barnet inte ens till att det har en annan bilologisk mamma. Jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad med den här tekniken.

Jag tror du har missuppfattat något om du tänker dig att bara för att barnet biologiskt har två mammor så kommer dessa bägge också leva som barnets mammor.
Citera
2025-09-14, 08:59
Medlem
Citat:

Varför innebär det att barnet har två biologiska mammor?
Citera
2025-09-14, 09:27
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014

Det är en trekant där mannen kan komma lite var han vill. När kvinnorna saxar kan fostret krypa mellan livmödrarna och dom kan turas om. Win-win för vetenskap och individ.
Citera
2025-09-14, 13:39
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Att barnet är skapat från två äggceller.
Citera
2025-09-14, 16:59
Medlem
Citat:
Att barnet är skapat från två äggceller.

Fast det är ju bara vilket dna som existerar i barnet som räknas....
Citera
2025-09-15, 02:30
Medlem
Citat:

Du har inte fattat det helt rätt. Det finns DNA, s.k. mtDNA, i mitokondrierna, vilka syntetiserar en del egna proteiner, oberoende av cellkärnan. En futtigt liten del av helheten, men inte desto mindre livsnödvändig.

Mitokondrier är rätt fascinerande ting! De härstammar nästan helt säkert från ursprungligen fritt levande bakterier, som för mycket länge sedan tog sig in i våra, då encelliga och könlösa avlägsna stamföräldrars celler och med tiden kom att ingå i en framgångsrik symbios!

Att donera mitokondrier till ett ofött foster kan för all del synas överflödigt i en värld där överbefolkning är ett större problem än motsatsen, men är i princip inte mer stridande mot kärnfamiljsheteronormativiteten än att donera organ som lever eller njurar åt redan födda människor!

MVH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in