Citat:
Jag håller med om att det inte finns mycket information än kring skytten - men inskriptionen på åtminstone en av kulorna talar ju åtminstone för att han har radikaliserats åt vänsterhållet. Mig veterligen finns det ingen på den yttersta högersidan som ser ordet "fascist" som ett skällsord.
Det var the Guardian som publicerade en artikel (notis?) om hans vän som berättade om Robinsons påstådda vänstersympatier. En artikel som senare verkar ha tagits bort?
https://x.com/CollinRugg/status/1966623627530453177
...
Det var the Guardian som publicerade en artikel (notis?) om hans vän som berättade om Robinsons påstådda vänstersympatier. En artikel som senare verkar ha tagits bort?
https://x.com/CollinRugg/status/1966623627530453177
...
Nja, det är ett också ett uttryck som används i Helldivers II (dataspelet). Precis som de fem pilarna (som också först misstolkades till "tre antifa-pilar").
Också låten "Bella Ciao" beskrevs först som en "anti-fascistisk sång från WW2 som också använts av antifa". Men grejen är att låten också blev pop för 5-6 år sedan tack vare en spansk krim-serie på Netflix, och för nån dag sen kom info om att den därifrån letat sig in i Helldivers 2.
Så visst, det KAN vara så att killen var antifa, på en sån nivå att han behärskade den här symboliken. Men man vet att han spelade mycket på dator. Och Helldivers II är ett co-op spel, där man spelar tillsammans med andra. Alla sådana spel har sin egen interna vokabulär och memer som sprider sig inom spelets "community". Och i mina ögon verkar det som att hans inristade meddelanden härrör sig till ett dataspel. Eller rättare det som snackas och chattas mellan de som spelar spelet.
Vilket förstås gör det hela ännu mer oförståeligt, vad har det med Kirk att göra? Jag kan inte se några paralleller, och jag själv har spelat Helldivers II (senast för ett knappt år sen, men ändå). Helldivers II är liksom en blodigare och mer sarkastisk/ironisk version av Starship Troopers (som väl måste ha 30 år på nacken?). Det absolut enda man (enligt mig) kan länka till Trump, MAGA och Kirk är att hela planeten är underställd en "managed democracy" som luktar lätt fascism (precis som Starship Troopers). Men man ska vara allvarligt störd på riktigt för att därifrån gå till att mörda nån...
Jag misstänker att snubben inte ens kan förklara varför han gjorde vad han gjorde. Han hade säkert nåt skruvad logik bakom mordet, men den funkade bara mellan hans egna öron och går inte att översätta till den riktigt riktiga verklighet han nu befinner sig i.
Däremot är mängden fejk från både vänster och höger intressant, det finns tydligen ett desperat behov av att kunna peka finger på "dom andra", Så desperat att man sitter och förfalskar bilder och annan information och medvetet feltolkar den som finns för att få stöd för sina påståenden. Det är också intressant, att de har en betydligt starkare drift att fejka till motiv och annat än att få reda på vad det egentligen var som drev killen till det här.
som uttryckt glädje över att en ond genomrutten person som charlie Kirk dödats, så världen nu blivit liite bättre.