2025-09-13, 16:24
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Han var en stark förespråkare för fri tillgång till vapen. Han föll på sitt eget svärd.

Så skulle man inte säga om fordonsintresserade.
Citera
2025-09-13, 16:26
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det finns i själva verket inget som pekar på att han var nånting, varken vänster eller höger.

Det finns bara en massa grejer som alla medier upprepar efter varandra men som ingen har härleda till någon riktig person. Istället påstås det att "en vän har sagt... dittan och dattan". Att inte gilla Kirk innebär inte att man är "vänster" (det är massor med "höger" som inte gillade Kirk, och en del "ännu mer till höger" verkade nästan hata honom), och hans farmor påstår idag att hon aldrig hört honom säga nåt vänster.

Med tanke på den vansinniga mängden av felaktig information som snurrar omkring på internet är det nog bäst att ta allt med en nypa salt, tills man får en tillförlitlig referens. Killen var 22 år, han kan ha fått för sig i stort sett vilka förvirrade orsaker som helst varför "Kirk måste dö"...

Jag håller med om att det inte finns mycket information än kring skytten - men inskriptionen på åtminstone en av kulorna talar ju åtminstone för att han har radikaliserats åt vänsterhållet. Mig veterligen finns det ingen på den yttersta högersidan som ser ordet "fascist" som ett skällsord.

Det var the Guardian som publicerade en artikel (notis?) om hans vän som berättade om Robinsons påstådda vänstersympatier. En artikel som senare verkar ha tagits bort?
https://x.com/CollinRugg/status/1966623627530453177

Självklart finns det många på högerkanten som inte gillar Kirk. Jag själv som kristen har många gånger undrat hur han kan sova på nätterna med hans urskuldande av Israels pågående folkmord. Jag har dock väldigt svårt för att se att de skulle få för sig att ta livet av honom, speciellt som de hade användning av honom. Kirks evenemang och stora följarskara var någonting som till exempel Fuentes brukade dra nytta av och blöda följare från.
Senast redigerad av larkascending 2025-09-13 kl. 16:29.
Citera
2025-09-13, 16:28
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Samtidigt har ju "högern" varit duktiga att från dag ett basunera ut i samtliga sina kanaler att förövaren hade ristat in trans-budskap på kulorna, och man hängde ut diverse transpersoner som potentiella förövare.

Nu har vissa medier ganska tystlåtet backat från dessa påståenden, men knappast fördömt hot och hat riktat mot transrörelsen, eller försökt gjuta olja på vågorna.

Stämmer, dock kom den informationen från etablerade medier, även om det sedan visades vara falskt.
Citera
2025-09-13, 16:29
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Good point!
Citera
2025-09-13, 16:30
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Mig veterligen finns det ingen på den yttersta högersidan som ser ordet "fascist" som ett skällsord.
På samma kula stod det också ⬅️➡️⬇️⬇️⬇️ från spelet helldivers.

Glömde du det eller utelämnade du det med flit?
Citera
2025-09-13, 16:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Jag håller med om att det inte finns mycket information än kring skytten - men inskriptionen på åtminstone en av kulorna talar ju åtminstone för att han har radikaliserats åt vänsterhållet

Antagligen. Frågan är hur långt åt vänster. Anti-fascism blir ett rätt brett spektrum. Bella Ciao som också används av Antifa är kanske ett tecken på att han blivit delvis influerad av dem, men svårt att säga säkert
Senast redigerad av SugaredThoughts 2025-09-13 kl. 16:37.
Citera
2025-09-13, 16:34
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
På samma kula stod det också ⬅️➡️⬇️⬇️⬇️ från spelet helldivers.

Glömde du det eller utelämnade du det med flit?

Nej, jag har bara ingen aning om vad det betyder eller varför det skulle vara relevant.

Däremot vet alla vilka grupperingar som använder ordet "fascism" som ett skällsord.
Citera
2025-09-13, 16:37
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Jag håller med om att det inte finns mycket information än kring skytten - men inskriptionen på åtminstone en av kulorna talar ju åtminstone för att han har radikaliserats åt vänsterhållet. Mig veterligen finns det ingen på den yttersta högersidan som ser ordet "fascist" som ett skällsord.

Det var the Guardian som publicerade en artikel (notis?) om hans vän som berättade om Robinsons påstådda vänstersympatier. En artikel som senare verkar ha tagits bort?
https://x.com/CollinRugg/status/1966623627530453177

Självklart finns det många på högerkanten som inte gillar Kirk. Jag själv som kristen har många gånger undrat hur han kan sova på nätterna med hans urskuldande av Israels pågående folkmord. Jag har dock väldigt svårt för att se att de skulle få för sig att ta livet av honom, speciellt som de hade användning av honom. Kirks evenemang och stora följarskara var någonting som till exempel Fuentes brukade dra nytta av och blöda följare från.

Familjen är Mormoner. Lär han också vara. Sas väl att han har/hade högersympatier, vilket kan stämma bra med den religösa åskådningen han säkert har.
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Nej, jag har bara ingen aning om vad det betyder eller varför det skulle vara relevant.

Däremot vet alla vilka grupperingar som använder ordet "fascism" som ett skällsord.
Ok förstår men fascist, catch ⬅️⬇️⬇️⬇️⬇️ är satir och betyder typ "här, fånga ditt as" medan man kastar en handgranat.
Ska tydligen va en grej i spelet eftersom vad som då händer är att utomjordingen sprängs av spelets största bomb.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
... att transor bara stått för 5 av 600 masskjutningar på tio år.
Alright, ganska bra klipp ... fast fem av 6 000 enl det klippet.
Citera
2025-09-13, 16:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nej det skulle man inte eftersom ett fordons primära syfte är att transportera, inte döda. Oärlig jämförelse.
Charlie Kirk föll offer för den politik och de lagar han själv förespråkar.
Jag gissar att han heller inte var någon större förespråkare av tillgång till mental hälsovård.
Citera
2025-09-13, 16:38
Medlem
JoakimBalls avatar
varför spenderade han tid på gravera hylsor, om han försökte fly som en hund (och faktiskt kom undan för en dag!)?

jag köper inte detta alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in