2025-09-13, 16:02
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag förstår att Trump drog slutsatser direkt och spred rykten. Men han är känd att sprida hat så egentligen ligger det på honom och de andra i hans gäng som sprider rykten.
Men kan inte heller se att det spelar roll. Jag kan inte hoppa på någon nu bara för att skytten var si eller så. Det är bara Trump och andra mongon som tänker så. Ointelligent av dem helt klart.
Det spelar roll när våra högsta ledare inte använder sitt mandat för att lugna situationen och samla folket, utan istället öser tändvätska över känslobränderna. Kanske inte för dig och mig, men tyvärr för en hel del andra.
Citera
2025-09-13, 16:04
Medlem
Erik Östs avatar
Jag föreslår att alla barn och ungdomar som citerar det ena eller det andra ,på båda sidor , källhänvisar eller länkar sina påståenden i fortsättningen annars blir denna redan oöverskådliga tråden bara än mer oöverskådlig!

MAO , sluta upp med era värdelösa kulspruteinlägg utan källfakta som inte tillför något omedelbart så vuxna får diskutera istället!
Citera
2025-09-13, 16:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det finns inget som helst som pekar på att Robinson var MAGA.

Det finns i själva verket inget som pekar på att han var nånting, varken vänster eller höger.

Det finns bara en massa grejer som alla medier upprepar efter varandra men som ingen har härleda till någon riktig person. Istället påstås det att "en vän har sagt... dittan och dattan". Att inte gilla Kirk innebär inte att man är "vänster" (det är massor med "höger" som inte gillade Kirk, och en del "ännu mer till höger" verkade nästan hata honom), och hans farmor påstår idag att hon aldrig hört honom säga nåt vänster.

Med tanke på den vansinniga mängden av felaktig information som snurrar omkring på internet är det nog bäst att ta allt med en nypa salt, tills man får en tillförlitlig referens. Killen var 22 år, han kan ha fått för sig i stort sett vilka förvirrade orsaker som helst varför "Kirk måste dö"...
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-13 kl. 16:08.
Citera
2025-09-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Charlie Kirk var en människa och det är hemskt att han mördades. Jag tyckte flera av hans åsikter var kalle anka. Några av hans åsikter var bra. De flesta svenskar skulle nog kalla honom en religös tokstolle och rysstroll.

Jag gillar inte Kirks ideologiska utveckling. Från en relativt sund sekulär konservativ libertarian till en religös nationalist med många osunda ideer och uttalanden. Vidare han var väldigt outbildad, hoppat av college, dock duktig på organisera, dålig debattör men bra agitator.

Många mediepersonligheter i USA verkar skapa en persona med extrema åsikter för att sticka ut som ett sorts karriärdrag mer än övertygelse, a la Tucker Carlson.
Citera
2025-09-13, 16:13
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nån som har en transkribering vad han talade om, eller kan länka? Talade han om fria vapenlagar just som han blev skjuten? Skulle vilja se hela talet, för att få en uppfattning vad det där var för en figur.

Hans sista ord blev en insinuering om att gängskjutningar begås av gängtransor.
Innan det ska han ha sagt att han håller med Trump om att transor inte ska få bära vapen.

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=-lROc_4G6vn0yeKX

Han som debatterade mot Kirk var matematiker och hade som punch-line att transor bara stått för 5 av 600 masskjutningar på tio år.
Citera
2025-09-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det finns inget som helst som pekar på att Robinson var MAGA.

Förväntat nog, eftersom de saknar allt vad tillstymmelse till heder och anständighet heter, försöker nu många i vänstern att på ett ganska skamlöst sätt nu beskylla högern för dådet.

Detta alltså efter att i flera dagar öppet ha rättfärdigat mordet på olika sociala plattformer. Jag var själv inne på reddit samma kväll som mordet skedde och folks reaktioner gav mig sådan sorg och olust att jag beslöt för att logga ut från den plattformen för gott. En plattform som ändå mest bara samlar bittra själar som inte kan ta ansvar för mycket i livet.

Samtidigt har ju "högern" varit duktiga att från dag ett basunera ut i samtliga sina kanaler att förövaren hade ristat in trans-budskap på kulorna, och man hängde ut diverse transpersoner som potentiella förövare.

Nu har vissa medier ganska tystlåtet backat från dessa påståenden, men knappast fördömt hot och hat riktat mot transrörelsen, eller försökt gjuta olja på vågorna.
Citera
2025-09-13, 16:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Samtidigt har ju "högern" varit duktiga att från dag ett basunera ut i samtliga sina kanaler att förövaren hade ristat in trans-budskap på kulorna, och man hängde ut diverse transpersoner som potentiella förövare.

Nu har vissa medier ganska tystlåtet backat från dessa påståenden, men knappast fördömt hot och hat riktat mot transrörelsen, eller försökt gjuta olja på vågorna.

Det var väl Crowder som påstod det, men det visade sig sedan att det handlade om anti-fascistiska slagord och en Antifa kampsång.
Citera
2025-09-13, 16:18
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag är seriös. Det går ju rykten om det över hela internet. Har du missat det elleR?
Okej, det låter inte speciellt troligt. Det troliga är att en psykiskt instabil individ med tillgång till vapen fått för sig att mörda en annan offentlig och kontroversiell individ.
Citera
2025-09-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Många mediepersonligheter i USA verkar skapa en persona med extrema åsikter för att sticka ut som ett sorts karriärdrag mer än övertygelse, a la Tucker Carlson.

Ja helt rätt då det amerikanska politiska systemet genererar personer med extremma åsikter och våld.

(FB) MAGA-profilen Charlie Kirk skjuten (bekräftat död 2025-09-10)

(FB) MAGA-profilen Charlie Kirk skjuten (bekräftat död 2025-09-10)

Då följer media med eller vad kommer först hönan eller ägget.
Citera
2025-09-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det spelar roll när våra högsta ledare inte använder sitt mandat för att lugna situationen och samla folket, utan istället öser tändvätska över känslobränderna. Kanske inte för dig och mig, men tyvärr för en hel del andra.

Jag håller med om att det inte är bra alls. Ledare borde fokusera mer på kärlek och gemenskap. Det hade gjort mycket.
Citera
2025-09-13, 16:20
Medlem
Utredarna har redan konstaterat att Tyler Robinson var tungt indoktrinerad av vänsterideolgi.

Citat:
Tyler Robinson, the alleged murderer of conservative activist Charlie Kirk, was “deeply indoctrinated with leftist ideology,” a preliminary investigation revealed according to Utah Gov. Spencer Cox.

Cox noted that Robinson’s political leanings had since become “very clear to us and to the investigators” in an interview with The Wall Street Journal — after Kirk was shot and killed Wednesday at Utah Valley University.
https://nypost.com/2025/09/13/us-news/charlie-kirks-alleged-assassin-tyler-robinson-deeply-indoctrinated-with-leftist-ideology/

Trots det fylls tråden av mer eller mindre rubbade tankegångar om att Tyler Robinson skulle vara en högerextremist.

Dagen innan Robinson genomförde mordet, hade han jagat upp sig och beskrev hur Kirk var full av hat, och spred hat.
Citat:
Robinson reportedly expressed negative views of Kirk and had spoken with a family member the day before the shooting “who also stated Kirk was full of hate and spreading hate,” Cox said
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/charlie-kirk-shooting-tyler-robinson-hate-b2825465.html

Det som hände dagen innan attentatet var att CNN kritiserade, närmast hetsade, mot Charlie Kirk för att han kallade mordet på ukrinskan Iryna Zarutska rasistiskt motiverat.
Kirk menade att gärningsmannen Deangelo Browns uttalande "I got that white girl" bevisade anti-vit rasism, Kirk skyllde också på demokraternas politik.
CNN:s Van Jones kallade Kirks kommentarer för "rasuppvigling" osv.

Möjligt att det här triggade den internetkvaddade Taylor Robinson, som hade huvudet impregnerat med vänsterpropaganda. Sannolikt var han därtill autistisk, vilket inte underlättade hans förmåga att värdera information.
Citera
2025-09-13, 16:22
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det var väl Crowder som påstod det, men det visade sig sedan att det handlade om anti-fascistiska slagord och en Antifa kampsång.
Det handlade om spelrelaterade internetmemes.

På en hylsa stod det ⬅️➡️⬇️⬇️⬇️, det är knappkoden för en stor bomb i spelet helldivers.
På en annan stod det bella ciao och det är tydligen ett meme från spelet Far Cry 6.

De andra två hylsorna var typ homofobiska/humoristiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in