2025-09-13, 16:22
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
En video från kanalen Svenska Mord som satt ihop klipp från Efterlyst och Veckans Brott om detta fall.

Olösta Fall: Mordet på Pernilla Theorin 2006
https://www.youtube.com/watch?v=iZd0Ll1CHFY

I kommentarerna till videon nämns en FH. Vem är det?
Citera
2025-09-13, 18:03
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
I kommentarerna till videon nämns en FH. Vem är det?

(FB) Mordet på Pernilla Theorin i Avesta, 2006
Citera
2025-09-13, 23:04
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
(FB) Mordet på Pernilla Theorin i Avesta, 2006

Tackar. Verkar ju vara ett riktigt riksmongo. Hur svårt ska det vara att bura in honom?
Citera
2025-09-14, 14:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
En video från kanalen Svenska Mord som satt ihop klipp från Efterlyst och Veckans Brott om detta fall.

Olösta Fall: Mordet på Pernilla Theorin 2006
https://www.youtube.com/watch?v=iZd0Ll1CHFY

Intressant! Ja, fallet förefaller löst, men det finns säkert mycket att fundera över.

Några saker som jag kommit att tänka på efter att ha sett Efterlyst-inslagen:

1. Fram till korsningen Myrgatan och Malmgatan, från det ex kvinnan besökte är det bara en 300 meter.

Hon passerade då gallerian, stadshusparken och parkeringen bredvid busstationen.

Någonstans där kan förstås en person ha lurpassat. Men det är en ganska kort sträcka att hinna känna sig förföljd på och bli så pass skärrad som kvinnan verkar ha varit. Man kan undra vad som hände på denna sträcka. Det måste ha hänt något som gjorde att adrenalinet slog till direkt.

Var det verkligen ingen annan person ute i farten där vid parken eller parkeringen vid tillfället?

Var GM på jakt efter vem som helst eller var denna tjej ett target från början?

2. Sedan har hon alltså eskort av en person i ytterligare cirka 250 meter, på en lång och rak gata, med fri sikt. Sa hon ingenting om förföljaren då? Uppfattade den som slog följe ingenting?

Om hon gick in i fel port och tog källargången tyder väl detta på att hon fortfarande kände sig förföljd?

3. Varför väntade polisen så länge med att gå ut med att ett par skor och en t-shirt var försvunnen?

Tjejen hade alltså detta på sig tidigare under möhippan, kan det betyda att hon stött på GM redan då?

Hon bytte enligt uppgift om i 18-tiden.

Varför skulle han annars ta just dessa saker? För att de låg framme?

4. Är det ännu inte känt vad för ett föremål som lades i brevlådan?

5. Var dörren in till lägenheten låst eller var den upplåst när brandkåren kom?

6. Den andra skon som försvann, kan hon ha sparkat till GM med den?

Hon verkar ha varit liten men vältränad och kunde säkert göra skada.

Rivmärkena på insida dörr, är de från hunden?

7. Var någonstans i bostaden hittades den misstänktes DNA?
Senast redigerad av Dalulven 2025-09-14 kl. 15:05.
Citera
2025-10-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

2. Sedan har hon alltså eskort av en person i ytterligare cirka 250 meter, på en lång och rak gata, med fri sikt. Sa hon ingenting om förföljaren då? Uppfattade den som slog följe ingenting?

Om hon gick in i fel port och tog källargången tyder väl detta på att hon fortfarande kände sig
Din punkt 2 är mest intressant - denne som följde Pernilla hem är det mycket tyst om , varför då? Det att Pernilla känt sig förföljd måste ju kommit från honom(eller var det en kvinna?) om P sagt så måste ju följaren frågat något i stil med "hur ser han ut, är han nära? eller "vem är det", etc? Vem är följeslagaren? är han en av de Tre som varit anhållen? Varför ringde inte Pernilla nån kompis eller polisen om hon kände sig förföljd? 2006 var mobil telefon allmänt förekommande, litar verkligen inte på följarens vittnesmål, speciellt det att hon sagt hon var förföljd, det kan inte stämma.
Citera
2025-10-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Din punkt 2 är mest intressant - denne som följde Pernilla hem är det mycket tyst om , varför då? Det att Pernilla känt sig förföljd måste ju kommit från honom(eller var det en kvinna?) om P sagt så måste ju följaren frågat något i stil med "hur ser han ut, är han nära? eller "vem är det", etc? Vem är följeslagaren? är han en av de Tre som varit anhållen? Varför ringde inte Pernilla nån kompis eller polisen om hon kände sig förföljd? 2006 var mobil telefon allmänt förekommande, litar verkligen inte på följarens vittnesmål, speciellt det att hon sagt hon var förföljd, det kan inte stämma.

Viset intervjuades väl den här personen i FBI-avsnittet som gjordes? Han jag tänker på och och som sagt att han gick med henne är en man född tidigt på 80-talet och heter Magnus. Har för mig att han mellan raderna uppgav att han var rätt full vid tillfället
Citera
2025-10-25, 20:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseGrabben
Viset intervjuades väl den här personen i FBI-avsnittet som gjordes? Han jag tänker på och och som sagt att han gick med henne är en man född tidigt på 80-talet och heter Magnus. Har för mig att han mellan raderna uppgav att han var rätt full vid tillfället

Intressant! Finns det avsnittet på YouTube?
Citera
2025-10-27, 08:31
Medlem
Citat:
Intressant! Finns det avsnittet på YouTube?

Hittade det på tv4 play.

Magnus intervjuas ca 24 min in.

https://www.tv4play.se/video/ad09a0c6efd2827c61c5/avsnitt-4
Citera
2025-12-09, 22:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseGrabben
Hittade det på tv4 play.

Magnus intervjuas ca 24 min in.

https://www.tv4play.se/video/ad09a0c6efd2827c61c5/avsnitt-4

Stort tack. Mycket intressant!

Som man kan se när de går är det en lång raka med god sikt, men han som slog följe såg ingenting.

Så då kan inte förföljaren ha följt dem så nära, utan måste ha vetat om var hon bodde?

Men hon kände inte igen förföljaren, då hon trodde att en avledande manöver skulle räcka.

Vilken tid var det förresten som kompisen från efterfesten ringde? Har det framkommit?

Rätt sen efterfest ...

Det är en kort sträcka på cirka 200 meter där offret kan få känslan av att vara förföljd.

Om man räknar bort Gallerian så är det bara en sträcka på 100 meter, förbi stadshusparken.

Så jag gissar att det hände något där. Hade varit intressant att veta den exakta tiden.
Citera
2026-02-10, 18:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Fr*drik H*ssle (FH)

Nån som sett till honom något på senare år? Visar han sig utomhus eller är han förtidspensionerad? Skriven i Norberg hos sina föräldrar men det är ju inte säkert att han bor just där på den adressen.
Citera
2026-02-11, 12:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Stort tack. Mycket intressant!

Som man kan se när de går är det en lång raka med god sikt, men han som slog följe såg ingenting.

Så då kan inte förföljaren ha följt dem så nära, utan måste ha vetat om var hon bodde?

Men hon kände inte igen förföljaren, då hon trodde att en avledande manöver skulle räcka.

Vilken tid var det förresten som kompisen från efterfesten ringde? Har det framkommit?

Rätt sen efterfest ...

Det är en kort sträcka på cirka 200 meter där offret kan få känslan av att vara förföljd.

Om man räknar bort Gallerian så är det bara en sträcka på 100 meter, förbi stadshusparken.

Så jag gissar att det hände något där. Hade varit intressant att veta den exakta tiden.
Var följeslagaren rätt full så hade väl han knappast fokus ett par hundra meter bort, han lär nog haft fokus på Pernilla och vad han nu babblade om.
Så det är väl inte så konstigt.
FH hade väl varit med och gjort jobb i fastigheten som Pernilla bodde i har jag för mig. Så han visste var hon bodde och hade nyckel/kod till porten.
Citera
2026-02-11, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var följeslagaren rätt full så hade väl han knappast fokus ett par hundra meter bort, han lär nog haft fokus på Pernilla och vad han nu babblade om.
Så det är väl inte så konstigt.
FH hade väl varit med och gjort jobb i fastigheten som Pernilla bodde i har jag för mig. Så han visste var hon bodde och hade nyckel/kod till porten.

Det låter rimligt.

Men det är ändå en rätt kort sträcka att hinna uppleva sig förföljd på.

Förföljelsen måste ha börjat utanför Gallerian eller vid Stadshusparken?

Om hon gick in i fel port för att göra en avledande manöver kan hon inte ha känt igen förföljaren?

Varför skulle hon ha släppt in den personen i bostaden mitt i natten, i uppjagat skick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in