2025-09-13, 16:13
Medlem
De är ju löjligt tunna men enligt reviews fungerar de lika bra som klassisk bomullshandukar bara det känslan är tråkigare. För mig är det viktiga de torkar bort vattnet när man badar efter en dag hiking.

Tänkte nog denna då jag ska köpa tält och lite andra grejer i samma veva

https://www.naturehike.com/products/naturehike-ultralight-absorbent-cooling-sport-gym-towel?variant=37902241923254
Citera
2025-09-13, 16:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
De är ju löjligt tunna men enligt reviews fungerar de lika bra som klassisk bomullshandukar bara det känslan är tråkigare. För mig är det viktiga de torkar bort vattnet när man badar efter en dag hiking.

https://www.naturehike.com/products/naturehike-ultralight-absorbent-cooling-sport-gym-towel?variant=37902241923254

Ja. Badlakan i microfiber är utmärkt!

Gör så här innan du använder den första gången: Tvätta separat i det gradantalet som står (på mina står det 40 grader) med enbart tvättmedel.

Annars ligger det kvar både färg och ett medel som används vid transport (mot skadedjur) och det blir inte den ultimata uppsugningsförmågan.
Om du kan lufttorka är ännu bättre för jag tycker att den blir lite sämre med torktumlare.

Jag har massor av dessa handdukar och är jättenöjd!
Citera
2025-09-13, 16:35
Medlem
jonte500s avatar
För ändamålet fungerar de bra, men de är absolut inte lika bra som bomullshanddukar!
Citera
2025-09-13, 16:55
Medlem
triptykens avatar
Jag vet vad du siktar på men ett hack är att köra på rötna turisthanddukar. Såna som du köper billigt på semester som är tunna som as av snålhet. Visst dyra lättviktare kanske har ett par gram på dom men priset är milsvida och man är inte lika rädd att fucka upp dom.

Min är en med en delfin på som vart med på otaliga campingresor
Citera
2025-09-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja. Badlakan i microfiber är utmärkt!

Gör så här innan du använder den första gången: Tvätta separat i det gradantalet som står (på mina står det 40 grader) med enbart tvättmedel.

Annars ligger det kvar både färg och ett medel som används vid transport (mot skadedjur) och det blir inte den ultimata uppsugningsförmågan.
Om du kan lufttorka är ännu bättre för jag tycker att den blir lite sämre med torktumlare.

Jag har massor av dessa handdukar och är jättenöjd!

Låter lovande, tack för infon om tvättning!
Citera
2025-09-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vet vad du siktar på men ett hack är att köra på rötna turisthanddukar. Såna som du köper billigt på semester som är tunna som as av snålhet. Visst dyra lättviktare kanske har ett par gram på dom men priset är milsvida och man är inte lika rädd att fucka upp dom.

Min är en med en delfin på som vart med på otaliga campingresor

Naturehike är kines och billlliga som fan
Citera
2025-09-13, 19:00
Medlem
Katzespeiens avatar
Har köpt av tre-fyra olika tillverkare. Sea to summit, decathlon och Urberg är de jag kommer ihåg.

Det gäller att det är den tätvävda mikrofibern som är lite sammetsartad och inte den grövre med "öglor". Urbergs var av typen med öglor om den kommer i kontakt med marken får man plocka kvistar, lav, barr och smuts med pincett i timmar eller så kan man göra som jag och slänga skiten istället. Den fungerar säkert bra som skurtrasa men duger inte i skogen.

De som är av rätt kvalitet torkar av en bra och drar inte åt sig skräp. Funkar bra att linda runt huvudet mot sol eller insekter, kan draperas över axlarna om man är frusen och man kan sitta på dem. Har haft extremt mycket nytta av dem genom åren.

Den stora skillnaden är att de torkar fort och har låg packvikt och packvolym men de överträffar inte en vanlig hederlig handuk på något sätt.

Har inte märkt någon skillnad mellan de som kostar 300kr och de som kostar 600kr. Köp den billigaste du kan hitta av rätt storlek och typ.
Citera
2025-09-13, 19:10
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Finns betydligt billigare på amazon.

Använder själv mijrofiberhandduk på alla frilufts samt backpackingresor.

Det är inte samma komfort som vanlig handduk men de tar lite plats och torkar snabbt. En fullstor handduk får plats i fickan.
Citera
2025-09-13, 19:40
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att de funkar lika bra som vanliga bomullshanddukar. Problemet är just att det är svårt att bli riktigt torr med en sån. Kan funka på sommaren om du ändå vill soltorka, men för övriga årstider så är det vanlig handduk som gäller.
Citera
2025-09-13, 19:46
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Köpte en supertunn handduk av något märkligt material inför en lång vandring. Den vägde inget och kunde vikas ihop i bakfickan. Men det var som att försöka torka sig med en plastkasse.
Citera
2025-09-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Köpte en supertunn handduk av något märkligt material inför en lång vandring. Den vägde inget och kunde vikas ihop i bakfickan. Men det var som att försöka torka sig med en plastkasse.

Kanske olika kvalitet osv? Enligt reviews på denna så torkar den tort men känslan är inte lika trevlig som en riktigt handduk.

Kan ta det för att slippa vikt. Men den måste torka torrt så man inte fryser
Senast redigerad av CyberVillain 2025-09-13 kl. 20:54.
Citera
2025-09-13, 21:28
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Nej, de är för dåliga, kostar för mycket. Jag rekomenderar en liten handduk eller tvättlapp i bomull istället, de fungerar bättre.
Vikthetsen har gått för långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in