Citat:
Ursprungligen postat av
Svensson2011
Jag sitter på en 5 år gammal PC med Windows 10. Jag har nu fått meddelande att min dator inte klarar uppgradering till 11. Då datorn fungerar bra, och duger till vad jag använder den till så är jag inte så sugen på att köpa ny. Frågade en vän som är mer insatt vän om råd, och enligt honom har jag två alternativ.
Hans förstahandsval var att jag skulle överge Windows och gå över till Linux. Jag är dock väldigt van vid Windows, så det får bli plan B.
Det andra alternativet var att skaffa en USB stick med Trusted Platform Module, vilket skulle tillåta min burk att köra 11.
Vill höra vad andra kunniga tänker om det här. Är TPM en god ide? Och i så fall, vilken bör jag köpa? När jag googlar hittar vissa som kostar 150 spänn och andra som kostar 1000.
En 5 år gammal PC som inte går att uppdatera till Windows 11? Är den tillverkad för 5 år sen eller köpte Du den begagnad för 5 år sen? Vad är det som gör att den inte tillåter en uppdatering? TPM bör finnas på den, aktivera TPM i BIOS och prova. Annars är Rufus en bra idé, fick in Windows 11 i en 12 år gammal PC och det funkar bra.