2025-09-13, 14:41
Medlem
Svensson2011s avatar
Jag sitter på en 5 år gammal PC med Windows 10. Jag har nu fått meddelande att min dator inte klarar uppgradering till 11. Då datorn fungerar bra, och duger till vad jag använder den till så är jag inte så sugen på att köpa ny. Frågade en vän som är mer insatt vän om råd, och enligt honom har jag två alternativ.

Hans förstahandsval var att jag skulle överge Windows och gå över till Linux. Jag är dock väldigt van vid Windows, så det får bli plan B.
Det andra alternativet var att skaffa en USB stick med Trusted Platform Module, vilket skulle tillåta min burk att köra 11.

Vill höra vad andra kunniga tänker om det här. Är TPM en god ide? Och i så fall, vilken bör jag köpa? När jag googlar hittar vissa som kostar 150 spänn och andra som kostar 1000.
2025-09-13, 14:43
Medlem
Externa, USB-anslutna TPM-enheter stöds inte av Microsoft för Windows 11.
2025-09-13, 14:46
Medlem
Du kan skapa en installationsUSB-sticka med Rufus där du kan ställa in att Microsofts krav för Win 11 skippas, det är enkelt.
https://rufus.ie/sv/
2025-09-13, 15:34
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson2011
Jag sitter på en 5 år gammal PC med Windows 10. Jag har nu fått meddelande att min dator inte klarar uppgradering till 11. Då datorn fungerar bra, och duger till vad jag använder den till så är jag inte så sugen på att köpa ny. Frågade en vän som är mer insatt vän om råd, och enligt honom har jag två alternativ.

Hans förstahandsval var att jag skulle överge Windows och gå över till Linux. Jag är dock väldigt van vid Windows, så det får bli plan B.
Det andra alternativet var att skaffa en USB stick med Trusted Platform Module, vilket skulle tillåta min burk att köra 11.

Vill höra vad andra kunniga tänker om det här. Är TPM en god ide? Och i så fall, vilken bör jag köpa? När jag googlar hittar vissa som kostar 150 spänn och andra som kostar 1000.

En 5 år gammal PC som inte går att uppdatera till Windows 11? Är den tillverkad för 5 år sen eller köpte Du den begagnad för 5 år sen? Vad är det som gör att den inte tillåter en uppdatering? TPM bör finnas på den, aktivera TPM i BIOS och prova. Annars är Rufus en bra idé, fick in Windows 11 i en 12 år gammal PC och det funkar bra.
2025-09-13, 15:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson2011

Det går enkelt att förbigå kraven för W11 på okompatibla datorer. Googla hur. Finns massor av text- och videoguider. Rufus som nämnts brukar användas.
2025-09-13, 19:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Du kan skapa en installationsUSB-sticka med Rufus där du kan ställa in att Microsofts krav för Win 11 skippas, det är enkelt.
This is the way.
2025-09-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Eller så kan man använda sig av det här.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
2025-09-13, 21:47
Medlem
PeterNosters avatar
Installation av inkompatibel dator:

Rufus and Windows 11 - 24H2
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=J2pCBrhpdjw
2025-09-14, 00:33
Medlem
Skitnöjd med min gamla dator (Bios är från 2013) moderkort från 2014, processor Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz från 2015 (1150 socket) kör med den inbyggda grafiken, 2*8 Gbram, 500Gb nyare 2,5" ssd som c-disk, nyare 1Tb m2 på ett pci-e raizer kort.
Körde win 7 in i det sista, i samband med ett nytt inköp av ssd-disken så blev det win 10 installerat på denna och kört det i 5 år nu och gillar det gränssnittet o är van med det. Enligt Microsoft så är min dator för gammal att köra 11:an, men har en ny 1Tb 2,5" disk ny och ska installera 11:an på den med hjälp av Rufus. Har hämtat hem ett nedgraderingsprogram från win 11 till win 10. på så sätt kan man nästan säga att jag kör en modern 10:a med friska uppgraderingar till år 2031? fast det är en win 11.

Har inga större krav då jag inte spelar några spel av det modernare slaget (kör Lemmings o några kortspel) allmän surfning, har ett minst 10 år gammalt Ms Office-paket, ett Photoshop 10 tror jag det heter, ett registerprogram till mina nedladdade filmer från torrent sidor. (filmerna på en extern 3,5" 12 TB disk) som snart är full.
M2 disken går ej att boota ifrån med har den bara för lagring av diverse saker och som nedladdningsdisk till mina filmer.
Mini-itx moderkort från Gigabyte och en minimal itx-låda som allt får plats i.
2025-09-14, 00:50
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Skitnöjd med min gamla dator (Bios är från 2013) moderkort från 2014, processor Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz från 2015 (1150 socket) kör med den inbyggda grafiken, 2*8 Gbram, 500Gb nyare 2,5" ssd som c-disk, nyare 1Tb m2 på ett pci-e raizer kort.
Körde win 7 in i det sista, i samband med ett nytt inköp av ssd-disken så blev det win 10 installerat på denna och kört det i 5 år nu och gillar det gränssnittet o är van med det. Enligt Microsoft så är min dator för gammal att köra 11:an, men har en ny 1Tb 2,5" disk ny och ska installera 11:an på den med hjälp av Rufus. Har hämtat hem ett nedgraderingsprogram från win 11 till win 10. på så sätt kan man nästan säga att jag kör en modern 10:a med friska uppgraderingar till år 2031? fast det är en win 11.

Har inga större krav då jag inte spelar några spel av det modernare slaget (kör Lemmings o några kortspel) allmän surfning, har ett minst 10 år gammalt Ms Office-paket, ett Photoshop 10 tror jag det heter, ett registerprogram till mina nedladdade filmer från torrent sidor. (filmerna på en extern 3,5" 12 TB disk) som snart är full.
M2 disken går ej att boota ifrån med har den bara för lagring av diverse saker och som nedladdningsdisk till mina filmer.
Mini-itx moderkort från Gigabyte och en minimal itx-låda som allt får plats i.
Det låter som att du ska installera W10 med extra steg.
2025-09-14, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det låter som att du ska installera W10 med extra steg.

Finns en massa tips i andra trådar här, har några vänner som gjort nästan lika dant och de verkar vara väldigt nöjda, när man kör win 11 som ser ut som 10:an.
2025-09-14, 12:51
Medlem
Enklare att bara installera Win 10 IoT LTSC så har man support till 2032.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in