2025-09-12, 17:42
Medlem
Jag VET inget, ponerar bara och tror att Lvu hade blivit aktuellt om Julia gör fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Menethil
Hur vet du att julia har soc bakom sig i detta?
Tidigare har ju soc klagat på att föräldrarna höll barnen ifrån varandra utan giltig orsak, det var ju endel av deras samarbetssvårigheter. Så soc har ju tidigare inte stått bakom när Julia eller chrippa "skyddat" barnet från den andra föräldern.
Citera
2025-09-12, 17:44
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Är det inte så att Chrippa måste kräva umgängesrätt av tingsrätten om Julia inte låter honom träffa barnet. Efter att ha hört Chrippas reaktion när Julia skulle hämta sin dotter på sin helg så vet jag inte om jag tycker synd om honom.
Jag vet ej om det är genom soc eller tingsrätten, men ja det blir en laglig process om julia nekar umgängesrätt. Vilket kan påverka Julia negativt.

Fast han nekade Julia umgänge eftersom han inte ansåg att barnet var trygg hos julia då. Hon var tillsammans med och bodde hos en ny kille som hade en vis historia. Det behöver inte betyda att barnet for illa. Men av någon anledning valde chrippa att neka umgänge för att skydda barnet.
Precis som Julia nekade chrippa umgänge för att skydda barnet ifrån Linnea.

Soc bedömde att chrippa och Linnea inte var farlig för barnet.
Jag vet inte om soc han utredda innan eller efter Julia gjorde slut med killen, men när Julia började ha dottern igen har jag för mig hon hade gjort slut med killen och flyttat hem till sin egna lägenhet igen, behöver ju dock inte betyda någonting, kan ju vara en slump.
Citera
2025-09-12, 17:51
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammelSkracken
Har du nå bevis på detta som du påstår?
Bevis för vad?

Det finns bevis att umgängessabotage påverkar barnet negativt, bara att googla och läsa vad forskare och experter säger om det.

Polis och soc, där är ju bevisen i sig själva eftersom både polisen och soc inte tog vårdnaden ifrån chrippa våren 2024 när barnmisshandeln anmäldes. Eller menar du att polisen och soc hittade bevis för barnmisshandel, men valde att dölja dessa bevis så att chrippa skulle kunna fortsätta träffa sin dotter?

Under 2024 fortsatte ju chrippa betala Julia trots att han var tillsammans med Linnea. - både Julia och Chrippa har berättat om det.
Nu måste hon ändra hela sin livsstil eftersom hon inte längre har dessa pengar. - det förstår ju vem som helst.
Citera
2025-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Umgängesrätten har starkt skydd i lagen, du kan inte bara neka umgänge, hon måste gå genom soc, och soc har tidigare bedömt att det inte fanns några problem att dottern var hos chrippa och Linnea.

Varken DU eller jag vet orsaken till eventuellt nekande av umgänge eller hur?
Men, en ansvarsfull vårdnadshavare har rätt att neka till umgänge om det finns grunder till det.
Citera
2025-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Nej, vårdnadshavaren har ingen rätt att neka umgängesrätt.
"Umgängesrätt är barnets lagstadgade rättighet"

Ja…okej vi säger så.
Citera
2025-09-12, 17:54
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13
Jag VET inget, ponerar bara och tror att Lvu hade blivit aktuellt om Julia gör fel.
Det tar lång tid, t.o.m månader innan umgängessabotage blir klart den lagliga vägen om Julia vägrar låta chrippa träffa dottern.
Så LVU kan bli aktuellt om julia fortsätter krångla med umgängessabotage. Men det är inget som kommer ske snabbt.
Citera
2025-09-12, 17:54
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxnytt
Ja…okej vi säger så.
Vi säger inte så. Lagen säger så.
Citera
2025-09-12, 17:58
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxnytt
Varken DU eller jag vet orsaken till eventuellt nekande av umgänge eller hur?
Men, en ansvarsfull vårdnadshavare har rätt att neka till umgänge om det finns grunder till det.
Vad har hänt nu som inte hade hänt innan december 2024 som gör chrippa och Linnea farliga för barnet?
Varför tar inte Julia det den lagliga vägen med bevisen, så chrippa inte får träffa barnet? utan att Julia anklagas för umgängessabotage och själv riskerar att förlora vårdnaden?
Du vet att det finns lagliga vägar att gå för att skydda sitt barn?
Citera
2025-09-12, 18:50
Medlem
Citat:
Jag vet ej om det är genom soc eller tingsrätten, men ja det blir en laglig process om julia nekar umgängesrätt. Vilket kan påverka Julia negativt.

Fast han nekade Julia umgänge eftersom han inte ansåg att barnet var trygg hos julia då. Hon var tillsammans med och bodde hos en ny kille som hade en vis historia. Det behöver inte betyda att barnet for illa. Men av någon anledning valde chrippa att neka umgänge för att skydda barnet.

Jag vet inte om soc han utredda innan eller efter Julia gjorde slut med killen, men när Julia började ha dottern igen har jag för mig hon hade gjort slut med killen och flyttat hem till sin egna lägenhet igen, behöver ju dock inte betyda någonting, kan ju vara en slump.

Men då var väl Julia ihop med Raymond och de bodde aldrig ihop, hon bodde ju med sin vän Nina som själv har två små barn.
Citera
2025-09-12, 19:37
Medlem
Citat:
Vad har hänt nu som inte hade hänt innan december 2024 som gör chrippa och Linnea farliga för barnet?
Varför tar inte Julia det den lagliga vägen med bevisen, så chrippa inte får träffa barnet? utan att Julia anklagas för umgängessabotage och själv riskerar att förlora vårdnaden?
Du vet att det finns lagliga vägar att gå för att skydda sitt barn?

Du kommer med liknande frågor så läs mitt svar återigen.
Citera
2025-09-12, 19:42
Medlem
Citat:

Umgängesrätt kan tilldelas en förälder i en tingsrätt. Undrar om han har kontaktat advokat i ärendet för att få träffa barnet? Eller om han inte har tid?
Citera
2025-09-12, 23:11
Medlem
Citat:
Fast varken polisen (Jocke gjorde ju en polisanmälan gällande barnmisshandeln) och soc hittade ju någon orsak till att Linnea inte skulle få vara nära barnet.
Så enda anledningen att Julia ska kräva att chrippa träffar barnet utan Linnea är ju pga att Julia ogillar Linnea, och Julia har ingen rätt att ställa såna krav för att hon ogillar en person.

Men du vet ju inte om något har hänt den senaste tiden. Ingen mer än Julia och Chrippa vet det.
Det är helt rätt att umgängessabotage kan tex göra att boendeföräldern kan förlora boendet om det går väldigt långt och beror på tex svartsjuka.
Men boendeföräldern ska också skydda barnet om det finns anledning att tro att barnet på något sätt kan komma till skada.
Du eller jag vet inte vad som kan ha hänt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in